TOP 10 | Rajdówki z dawnych lat
Dziś przenosimy się na odcinki specjalne rajdów z dawnych lat i wybieramy dziesięć samochodów, które zostawiły znaczący ślad w historii Rajdowych Mistrzostw Świata.
1. Mini Cooper
Nasz ranking zaczynamy od auta, które pokazało, że w małym ciele może skrywać się wielki duch. W 1964 roku, za kierownicą tego maluszka, Paddy Hopkirk i Henry Liddon wygrali Rajd Monte Carlo, a rok później tego samego wyczynu dokonał Timo Makinen i Paul Easter. W 1967 roku Rauno Aaltonen z Henry'm Liddonem poradzili sobie z rajdowym Porsche 911S i Lanciami, odnosząc kolejne zwycięstwo w tym prestiżowym rajdzie. To jednak nie jedyne zwycięstwa, które osiągał angielski maluszek – Makinen trzykrotnie zwyciężał w Rajdzie Tysiąca Jezior.
2. Audi Quattro
Gdy w 1980 roku Audi Quattro pokazało się na odcinkach specjalnych, błyskawicznie okazało się, że jest piekielnie szybkie. Mimo awarii i kraks, Quattro pokazało swoją klasę i do 1983 roku rozdawało karty. W 1982 roku zmieniły się regulacje i powołano najbardziej szalone przepisy rajdowe: powstała Grupa B, w której Audi odnalazło wprost doskonale i toczyło zażarte boje z Peugeotem. Efektem tej rywalizacji było 600-konne monstrum nazwane Audi Sport Quattro S1, które potrafiło rozpędzić się nawet do ponad 300 km/h, a 100 km/h osiągało w granicach 2,6 sekundy.
3. Peugeot 205 T16
Pozostając w tematyce Grupy B, nie sposób nie wspomnieć najlepszego samochodu startującego w tej kategorii. Peugeot 205 T16 okazał się bezkonkurencyjny w 1985 i 1986 roku.
Wszystko za sprawą kombinacji kilku czynników: niskiej masy, napędu na cztery koła i centralnie umieszczonego, mocnego silnika. Oczywiście, za sukcesem 205-tki stoi nie tylko świetna konstrukcja, ale również zdolni fińscy kierowcy: Timo Salonen i Ari Vatanen, którzy okiełznali niełatwy w prowadzeniu samochodu.
4. Fiat 131 Abarth
Nim nastała era Quattro, sukcesy święcił Fiat 131 Abarth, w którym takie gwiazdy rajdów jak Markku Alén czy Walter Röhrl wygrywali kolejne rajdy, zdobywając mistrzostwo w 1978 (Alén) i 1980 (Röhrl) roku. W kategorii konstruktorów Fiat był liderem przez cztery lata, odpadł od stawki dopiero w 1981 roku, gdy Audi Quattro zaczęło swoją dominację.
Fiat 131 Abarth powstał dzięki doświadczeniu, jakie koncern zebrał podczas startów Abartha 124, który odnosił duże sukcesy. Początkowo pod maską znajdował się 2-litrowy silnik o mocy 215 KM, a w 1978 roku Abarth wypuścił wzmocnioną do 230 KM wersję Rally Corsa II serie.
5. Subaru Impreza 555
Subaru Impreza 555 zadebiutowało w rajdach w 1993 roku jako następca Legacy RS, jednak dopiero w sezonie 1995, japońska konstrukcja pokazała na co ją stać. Carlos Saintz i Colin McRae zdominowali Mistrzostwa zwyciężając w 5 z 8 rajdów, a w ostatniej imprezie sezonu, w Walii, na trzecim miejscu dojechał Richard Burns, również w Imprezie. Walka o mistrzostwo rozgrywała się pomiędzy Saintzem i McRae, który ostatecznie wygrał tytuł zdobywając 90 punktów. Hiszpan z dorobkiem 85 punktów znacznie wyprzedził trzeciego Kennetha Erikssona, który wygrał Rajd Szwecji w Mitsubishi Lancer Evolution II.
6. Lancia Stratos
Stratos to nietypowy samochód rajdowy – wygląda jak supersamochód, a nie jak rajdówka zbudowana na popularnym aucie, jak to najczęściej bywało. Co więcej, napędzało go serce Ferrari – motor V6 o pojemności 2,5-litra.
Stratos największe sukcesy odniósł w latach 1974 – 1976, gdy wygrywał Mistrzostwa. Później Fiat, będący właścicielem Lancii, promował model 131 Abarth, ale Stratos pojawiał się na odcinkach specjalnych aż do lat osiemdziesiątych, wnosząc nie tylko szybkość, ale również styl i elegancję, za który odpowiadał Marcello Gandini, genialny stylista mający na koncie Lamborghini Miura oraz Countacha.
7. Lancia Delta
Dzisiejsze zestawienie jest zdominowane przez włoskie konstrukcje, ale żadnego z prezentowanych samochodów nie mogło zabraknąć w rankingu zestawiającym najlepsze samochody z historii rajdów.
Delta pojawiła się na rajdowych OS-ach w 1987 roku i z miejsca zaczęła wygrywać. Począwszy od prestiżowego Rajdu Monte Carlo, pasmo sukcesów ciągnęło się aż do 1992 roku, gdy Lancia zdobyła ostatnie mistrzostwo konstruktorów, ustanawiając tym samym rekord w tej kategorii: 6 zwycięstw z rzędu. Tego nie udało się osiągnąć nawet Citroenowi, który zdominował ostatnią dekadę rajdów.
8. Toyota Celica Turbo 4WD
W okresie dominacji Lancii Delty, za sprawą Carlosa Sainza, Toyota starała się odgryzać włoskiemu mistrzowi. Legendarny Hiszpan, wraz ze swoim rodakiem, Luisem Moyą, wygrywał rajdy lub plasował się tuż za kierowcami włoskiej stajni. Przełomowy był rok 1990, kiedy to Hiszpan zdobył mistrzostwo w Celice GT-Four. Kolejny rok, japoński producent skończył na drugim miejscu, podobnie jak Sainz. W 1992 roku Toyota również nie dała rady zdobyć mistrzostwa konstruktorów, ale Carlos Sainz pokonał Juhę Kankkunena w klasyfikacji kierowców. Od 1992 roku zwycięstwa zaczęła odnosić nowa odsłona rajdowej Toyoty: Celica Turbo 4WD, którą w 1993 roku prowadził m.in. Juha Kankkunen, dawny kierowcy Lancii. Sainz przesiadł się do Delty. Zmiana kierowców wyszła Japończykom na dobre: sezon 1993 i 1994 należał do Toyoty, której model wpisał się do historii odnosząc 30 zwycięstw w rajdach WRC.
9. Renault Alpine A110
W inauguracyjnym sezonie WRC (1973), Renault Alpine A110 nie miało sobie równych: na 13 rajdów zwyciężyło w sześciu, zdobywając łącznie 147 punktów w klasyfikacji konstruktorów. Na podium znalazł się jeszcze Fiat (84) oraz Ford (76).
Alpine A110 odniosło przekonujące zwycięstwo w 1973 roku, jednak rok później słuch o nim zaginął. Renault przygotowało 17 Gordini oraz Alpine A310, jednak obyło się bez spektakularnych sukcesów. Mimo tego, Alpine A110 jest pierwszym samochodem, który dał zwycięstwo w klasyfikacji konstruktorów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
10. Mitsubishi Lancer Evolution V
Pierwsze skojarzenie z rajdowym Lancerem? Tommi Mäkinen! Fińska legenda rajdów jednoznacznie kojarzy się z czerwonym Evo. Przygodę z japońską marką zaczynał od Evo III i co roku, aż do czasów VI generacji, zdobywał tytuł Mistrza Świata (1996 – 1999). Cztery tytuły mistrza tylko raz połączyły się z nagrodą dla Mitsubishi w klasyfikacji konstruktorów. Był to sezon 1998, gdy na Rajdzie Finlandii, Szwecji czy Australii szalał Tommi. Mimo, że w swojej karierze ścigał się jeszcze w Fordzie i Subaru, to na 24 zwycięstwa w rajdach WRC, aż 22 zdobył w Lancerach, zapisując siebie i samochód w historii motoryzacji. Ani wcześniej, ani później japońska marka nie odnosiła takich sukcesów w rajdach.