TOP 10 | Najtańsze samochody dostępne na polskim rynku
Po przeglądzie najdroższych samochodów, kierujemy się w na drugi biegun rynku i wyszukujemy najtańsze samochody dostępne w polskich salonach.
Uwaga: w rankingu uwzględniamy ceny katalogowe, więc okazyjne promocje dotyczące wyprzedaży rocznika 2013 nie mają wpływu na układ zestawienia.
1. Dacia Sandero (29 900 zł)
Tytuł najtańszego samochodu dostępnego na polskim rynku dzierży Dacia, co nie jest niczym dziwnym – wszak to marka słynąca z niskiej ceny. Pierwsze miejsce ma ex aequo ze swoim bratem – modelem Logan. Cena 29 900 zł jest tylko nieznacznie niższa od innych samochodów znajdujących się w tym rankingu.
2. Dacia Logan (29 900 zł)
Drugi w tym zestawieniu, mimo swojej niskiej ceny, cechuje się dużą przestronnością i przyzwoitym wyglądem, szczególnie w porównaniu do poprzedniej generacji. Szkoda tylko, że za niecałe 30 tys. zł możemy kupić samochód bez zderzaków w kolorze nadwozia, które poprawiają precenzję. Dacie bazują na technologii Renault sprzed kilku lat, dzięki czemu będą tanie w utrzymaniu, a motor 1.2 75 KM wykorzystywany m.in. w Clio, pozwala na sprawne przemieszczanie się tym, bądź, co bądź, niewielkim samochodom.
3. Chevrolet Spark (29 990 zł)
Pierwsze miejsce w rankingu najtańszych samochodów dostępnych na polskim rynku przeszło Sparkowi koło nosa. W oficjalnych cennikach koreański Chevy jest droższy zaledwie o 90 zł, ale to przecież znacznie mniejszy samochód, choć trzeba przyznać – nieco lepiej wyposażony od innych bazowych modeli segmentu A i Dacii.
4. Kia Picanto (31 490 zł)
Do miasta równie ciekawą propozycją, co Spark, jest Picanto, które charakteryzuje się atrakcyjnie narysowanym nadwoziem, szczególnie w wersji trzydrzwiowej, która jest dostępna od kwoty 31 490 zł. Auto jest nieźle wyposażone, choć podstawowa, trzycylindrowa jednostka 1.0 MPI, podobnie jak w Sparku, może być zbyt słaba poza miastem. Niestety, model z silnikiem 1.2 MPI, porównywalnym z silnikami Dacii, jest droższy.
5. Citroen C1 (31 900 zł)
W rejonach kwoty 32 tys. zł krąży również Citroen C1 – najtańszy z trojaczków z Kolina. Trzydrzwiowe nadwozie nie zachwyca przestronnością, ale jako małe auto miejskie, Cytrynka spisze się nie gorzej niż inne mieszczuchy wyposażane w jednostkę 1.0.
6. Fiat Panda (31 990 zł)
Fiat Panda dopiero w połowie stawki? A jednak. To już nie czasy, gdy cennik Pandy II generacji zaczynał się od 26 990 zł, a auto było wyposażane w sprawdzony przez lata silnik 1.2 8v. Dziś silnik został, ale zamontowany w nowym samochodzie, nie kosztuje już tak niewiele. Cennik zaczyna się od 31 990 zł w wersji Fresh (wersja z czarnymi zderzakami) i bardzo łatwo osiągnąć cenę 35 – 37 tys. zł za nieco lepiej wyposażony wariant. Cóż, koszt przeniesienia produkcji modelu z Polski do Włoch płaci klient.
7. Volkswagen up! (32 390 zł)
Volkswagen nie należy do marek produkujących najtańsze samochody w swoich segmentach, ale ich najmniejszy model to propozycja bardzo rozsądnie wyceniona. Co ciekawe, inaczej niż w każdym innym sektorze rynku, w kategorii samochodów miejskich, to Volkswagen up! jest tańszy niż jego auta ze znaczkiem Skody i Seata.
8. Seat Mii (33 200 zł)
Nieznacznie droższy od modelu up! jest Seat Mii różniący się tylko drobnostkami stylistycznymi. Ostatnia z trójki rodzeństwa, Skoda Citigo nie znalazła się w zestawieniu, gdyż kosztuje 35 090 zł.
9. Ford Ka (33 300 zł)
Produkowany w tyskiej fabryce Ford Ka nie jest hitem sprzedaży, ale auto bazuje na sprawdzonej technologii Fiata znanej z 500-tki i Pandy i aktualnie jest dostępne w przyzwoitej cenie, choć nie obyło się bez zgrzytów. Ford Ka w wersji wyposażenia Trend nie został wyposażony w boczne poduszki powietrzne, które ma nawet najtańsza w zestawieniu Dacia Sandero, nie wspominając już o Sparku, sprzedawanym z kompletem sześciu airbagów.
10. Dacia Logan MCV (33 900 zł)
Tak jak zestawienie najdroższych samochodów dostępnych na polskim rynku zdominowało Ferrari, tak po drugiej stronie rynku motoryzacyjnego prym wiedzie Dacia. Przynajmniej, jeśli chodzi o ceny modeli. Logan MCV nie jest może mistrzem zgrabności, ale to propozycja dla osób wymagających przestrzeni za niewielkie pieniądze. W odróżnieniu od pozostałych rumuńskich samochodów z tego zestawienia, najtańsza wersja Logana MCV ma zderzaki w kolorze nadwozia. Pakowności temu autu nie można odmówić. Za podobną kwotę więcej przestrzeni dostaniemy tylko w przypadku zakupu Dacii Lodgy.
Różnica między pierwszym, a ostatnim samochodem w rankingu to zaledwie 4000 zł. Widać też doskonale, jak niewielkie kwoty dzielą konkurencyjne samochody: często to zaledwie kilkaset złotych.