TOP 10 | Najciekawsze samochody z Czech
Czeska motoryzacja, mimo że kojarzona głównie ze Skodą, ma znacznie więcej odcieni. Dziś spoglądamy w przeszłość i poszukujemy najciekawszych samochodów, które powstały u naszych południowych sąsiadów.
1. Praga Lady
Miłośnikom motoryzacji Praga kojarzy się z solidnymi ciężarówkami, jednak przed wojną firma produkowała z powodzeniem samochody osobowe, z których najpopularniejszym modelem było Piccolo, wytwarzane w wielu wersjach przez kilkanaście lat. Na bazie Piccolo powstał bardziej rzadki model – Lady, który został wykonany w około 5000 egzemplarzach. Samochód był napędzany jednostką 1447 cm3 (28 KM) z modelu Piccolo, a później motorem1660 cm3 (35 KM).
Dziś, nawet w Czechach, Praga Lady jest rzadkością i osiąga wysokie ceny rzędu kilkudziesięciu tysięcy euro za kompletny egzemplarz do poprawek.
Fot. Pavel Ševela (wikimedia.org), na lic. Creative Commons 3.0, Zruda (flickr.com) na lic. Creative Commons 3.0
2. MTX Tatra V8
MTX Tatra V8 jest przykładem, że Czesi są w stanie stworzyć niezwykły samochód sportowy, który można określić mianem supersamochodu. Może nie jest tak szybki, jak włoskie czy niemieckie maszyny z tego okresu, ale od strony stylistyki – robi podobne wrażenie.
Auto bazowało na technologii Tatry 613 – limuzyny z silnikiem V8 chłodzonym powietrzem, a konkretnie na jej sportowej odmianie (Tatra 623). Początkowo 4-litrowy motor produkował 217 KM, jednak później inżynierowie przygotowali 306-konną wersję z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Słabszy model osiągał około 250 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 6,2 sekundy. Wersja z wtryskiem osiągała 265 km/h i rozpędzała się do pierwszej setki w około 5,6 s.
Auto zostało zaprezentowane w 1991 roku w Pradze, gdzie wzbudziło sensację – podobno zamówień na auto było około dwustu. Niestety, fabryka MTX spłonęła i auto nie wyszło poza fazę prototypu. Powstały jedynie cztery sztuki.
Fot. János Tamás (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 3.0 (zielony); Miloš700 na lic. Creative Commons 3.0; (biały) Dr Zabójca (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 2.5 (zielony – front)
3. Jawa Aero Minor
Jawa zdobyła swoją renomę dzięki produkcji motocykli, jednak praska firma ma również epizod związany z tworzeniem samochodów. Przed wojną wypuściła niewielki model Minor wyposażony w dwucylindrowy silnik 616 cm3, który był dostępny w zamkniętym nadwoziu oraz jako kabriolet i roadster. Samochód trafił na rynek w 1937 roku i był produkowany do 1939 roku. Po wojnie zmontowano jeszcze kilkaset egzemplarzy, a później przygotowano następcę – Aero Minor.
Auto miało całkowicie nowe nadwozie, jednak pod względem technologicznym bazowało na przedwojennej konstrukcji: dwusuwowy silnik miał dwa cylindry, pojemność 615 cm3 i legitymował się mocą 20 KM. Napęd był przenoszony na koła przednie. Auto posiadało nowoczesne, czteromiejscowe nadwozie.
Mimo, że samochód został zaprojektowany przez Jawę, był sprzedawany pod marką Aero. W latach 1946-1951 udało się wyprodukować ok. 14 tysięcy egzemplarzy.
Fot. Rew (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 1.0.
4. Laurin & Klement 110
Dziś logiem Laurin & Klement sygnowane są najlepiej wyposażone edycje Skód – to odwołanie do dziedzictwa najpopularniejszej dziś czeskiej marki, która powstała na fundamentach założonych przez Vaclava Laurina i Vaclava Klementa. Ich współpraca zaczęła się od marki Laurin & Klement, która później wyewoluowała w Skodę.
Model 110 był produkowany w latach 1925 - 1929 i przez ten czas wytworzono 2985 sztuk. Samochód powstawał w krótkich seriach, które wyróżniały się licznymi poprawkami i udoskonaleniami. Początkowo był napędzany silnikiem 1.8 o mocy 25 KM, jednak od 1926 roku montowano 30-konny motor o pojemności blisko 2-litrów (1944 cm3).
5. Skoda 1100 OHC
Polacy zachwycają się (nie bez przyczyny) Syreną Sport, jednak mało kto wie, że w tym samym czasie w Mlada Boleslav powstawała Skoda 1100 OHC – samochód, który mógłby konkurować z projektem Cezarego Nawrota pod względem stylistyki, a jeśli chodzi o osiągi – byłby bezkonkurencyjny. Nic jednak dziwnego – to typowy samochód sportowy przeznaczony na tor.
Do napędu sportowej Skody użyto jednostki 1,1-litra o mocy 95 KM, która była osiągana aż przy 7700 obr/min. Samochód trafił w 1958 roku na tory wyścigowe, gdzie odnosił sukcesy.
Skoda 1100 OHC powstała zaledwie w pięciu egzemplarzach: trzy to roadstery z nadwoziem z laminatu, a dwa – coupe, których karoseria była wykonana z aluminium.
6. Tatra T77
Tatra T77 wyprzedziła swoją epokę. Mimo, że wyglądała jak samochód powojenny, pojawiła się w 1934 roku. Wrażenie robiły również osiągi – auto osiągało 150 km/h dzięki silnikowi V8 o pojemności 3-litrów (później 3,4-litra). Głównym konstruktorem samochodu był legendarny Hans Ledwinka, a za opływowe nadwozie odpowiadał Erich Übelacker, który bazował na doświadczeniu Paula Jaray, projektanta Zeppelinów.
Tatra T77 zapoczątkowała całą rodzinę aerodynamicznych limuzyn firmy Tatra, które z powodzeniem były wytwarzane po II Wojnie Światowej.
Fot. AlfvanBeem, wikimedia.org na lic. Creative Commons 1.0
7. Wikov 7-28 Sport
Wikov to firma dziś nieznana, jednak w Czechosłowacji był to popularny producent maszyn rolniczych, z bogatą historią. W latach dwudziestych firma zdecydowała się na wejście w świat automobili – skonstruowano kilka modeli, z których najbardziej rzadkim jest Wikov 7/28 Sport.
Wyprodukowany w niewielkiej ilości (najprawdopodobniej 10 sztuk) samochód wyróżniał się dobrym stosunkiem mocy do masy, dzięki czemu mógł rozpędzić się do 120 – 140 km/h, co w 1928 roku było dynamiką dającą przepustkę do uczestnictwa w wyścigach samochodowych. Auto było produkowane do 1932 roku, a dziś jest rarytasem kosztującym majątek.
Fot. Zruda (flickr.com) na lic. Creative Commons 2.0; Fot. Edisteewr (wikimedia.org) na lic. Creative Commons 3.0 (czerwony)
8. Aero 50 Dynamik
Przyglądając się sylwetce Aero 50 Dynamik możemy dojść do wniosku, że za opływowe nadwozie tego samochodu odpowiadają włoscy mistrzowie stylu. Prawda jest jednak inna – to Carosserie Sodomka, które ma swoją siedzibę w 12-tysięcznym mieście Vysoké Mýto.
Mistrzostwo formy połączono z technologią, której nie można określić mianem przełomowej. Samochód był napędzany 2-litrowym silnikiem dwusuwowym o mocy 50 KM, połączonym z trzybiegową przekładnią manualną. Auto pozwalało na osiągnięcie około 125 km/h. Samochód był produkowany tylko w latach 1939 – 1940. Najprawdopodobniej powstało zaledwie sześć egzemplarzy tego nietuzinkowego pojazdu.
Fot. Jan Kubík / Wikimedia Commons.
9. Skoda 130 RS
Skoda 130 RS to szczytowe osiągnięcie czechosłowackich inżynierów odpowiedzialnych za przygotowywanie samochodów do motosportu. W ciężkich socjalistycznych warunkach udało się stworzyć rajdówkę, która mogła konkurować z najlepszymi konstrukcjami z Zachodu.
W klasie do 1300 cm3 130-stka radziła sobie doskonale – wygrywała rajdy należące do oficjalnego cyklu Mistrzostw Świata. Wszystko dzięki mocnej jednostce napędowej, która produkowała 140 KM i pozwalała na rozpędzenie sie do 100 km/h w 7,5 sekundy oraz zdolnym kierowcom. Skoda 130 RS była produkowana w latach 1975-1980 i w tym czasie wytworzono około 200 egzemplarzy.
10. Walter Regent Sodomka
Walter Regent Sodomka to drugi już samochód, którego niezwykłość tkwi w olśniewającym nadwoziu autorstwa czeskiego Pininfariny – Josefa Sodomki.
W 1930 roku firma Walter przygotowała luksusowy model Regent wyposażony w silnik o pojemności 3,2-litra. Auto posiadało klasyczne dla tamtych czasów nadwozie, jednak gdy wizjonerski Czech wziął na warsztat Regenta powstał niezwykły projekt zwany Regent Sodomka (1934).