TOP 10 | Chińskie samochody
Chińskie samochody kojarzą się nam z podróbkami i niską jakością wykonania, ale powoli te czasy mijają i ten pracowity naród zaczyna produkować coraz lepsze konstrukcje.
W niniejszym zestawieniu prezentujemy dziesięć ciekawych samochodów osobowych z Chin. W niektórych widać wyraźne inspiracje innymi azjatyckimi czy europejskimi samochodami, ale mimo tego, pokazują one, że już niedługo określenie "chiński samochód" może mieć coraz bardziej pozytywne konotacje.
1. Qoros 3
Qoros 3 należy do grona samochodów, które starają się zaprzeczyć negatywnej opinii o chińskiej motoryzacji. Jest atrakcyjny wizualnie, bezpieczny (5 gwiazdek Euro NCAP w 2013 r.) i nieźle wyposażony. Duży 8-calowy ekran dotykowy jest standardem już w drugiej wersji wyposażenia. Za projekt odpowiada twórca nowego Mini, Gert Hildebrand.
Qoros 3 dostępny jest w wariancie hatchback, sedan oraz City SUV. Ceny nie są wcale niskie – startują od 109 tys. juanów, czyli około 69 tys. złotych. Auto jest oferowane w wersji z wolnossącym silnikiem 1.6 126 KM lub z jego wariantem turbodoładowanym o mocy 156 KM. Mimo stosunkowo sporej mocy, auto nie jest szczególnie dynamiczne – 11,6 s. do 100 km/h w przypadku bazowej wersji nie zaskoczy europejskiej konkurencji, która będzie średnio o sekundę szybsza w przypadku porównywalnego silnika.
Qoros nieśmiało puka do Europy. W Bratysławie jest już salon tej marki.
2. FAW Hongqi L5
FAW specjalizuje się w produkcji rządowych limuzyn reprezentacyjnych. L5, produkowany od 2014 roku, to najbardziej luksusowy model, nawiązujący ściśle do pierwszego auta marki – CA72.
Oprócz wyraźnej stylizacji retro, samochód wyróżnia się również swoimi rozmiarami – 5,5 m długości, 3,1 tony wagi. To prawdziwy kolos napędzany 12-cylindrowym silnikiem 6.0 o mocy ponad 400 KM. Nic dziwnego, że jest reprezentacyjną limuzyną najważniejszych osób w Chinach, a przy tym najdroższym chińskim samochodem wycenionym na ok. 3,3 mln zł.
3. Geely GC2
Gelly GC2, znany również pod nazwą Panda, to ciekawy chiński samochód miejski. Uśmiechnięta "mordka" jednoznacznie kojarzy się z pandą i bez wątpienia – może podobać się kobietom. Linia boczna i tył nie są już tak charakterystyczne, a przy tym można doszukać się podobieństw, szczególnie do Toyoty Aygo I generacji.
Geely jest pierwszym małym chińskich samochodem, który osiągnął wynik 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa C-NCAP, chińskiego odpowiednika Euro NCAP.
4. Changan Eado XT
Changan Eado XT to drugi hatchback segmentu C, który wyróżnia się atrakcyjną sylwetką i poziomem bezpieczeństwa spełniającym wymogi pięciogwiazdkowej oceny C-NCAP.
Eado XT jednoznacznie kojarzy się z Mazdą 3, co nie jest samo w sobie złe. Stylistyka Kodo, którą wprowadziła japońska marka, jest niezwykle udana. Szkoda tylko, że chiński model jest całkiem blisko określenia mianem klonu, niźli uznania, że jego wygląd do wynik inspiracji.
5. BYD M6
Wahałem się, czy rzeczywiście w tym rankingu powinno się znaleźć auto będące niemal kopią innego samochodu. BYD M6 to bez wątpienia samochód ściśle wzorowany na Toyocie Previi trzeciej generacji. Widać to szczególnie po pasie przednim, ale również inne elementy nadwozia nie pozwalają oprzeć się wrażeniu, że Chińczykom bardzo spodobał się japoński van.
BYD M6 to długi, 4,8-metrowy samochód wyposażony w chińskie jednostki napędowe 2.0 i 2,4-litra. Zapewnia miejsce dla siedmiu osób, posiada wygodne, przesuwne drzwi oraz całkiem bogate wyposażenie, w skład którego wchodzi wyświetlacz z nawigacją, radiem, klimatyzacja oraz pakiet poduszek powietrznych.
BYD jest sprzedawany za równowartość 82 - 144 tys. złotych w zależności od wersji.
6. MG 6
MG należy do chińskiego koncernu SAIC Motor, posiadającego również markę Roewe. To właśnie na bazie Roewe 550 zbudowano MG 6 – samochód stworzony z myślą o podboju Wielkiej Brytanii.
Wszystko zostało w rodzinie, bowiem Roewe 550 bazuje na platformie podłogowej Rovera 75. Chińczycy pozwolili sobie na kilka modyfikacji stylistycznych i wpuścili do angielskich salonów MG 6, które przez prasę zostało przyjęte dość ciepło. Dziennikarze narzekali jednak na głośny silnik, mały wybór jednostek napędowych, kiepsko wykonane wnętrze, ale byli pod wrażeniem zachowania auta podczas jazdy, wyposażenia podstawowego, przestronności i atrakcyjnej ceny.
Póki co, auto nie jest królem list sprzedaży, ale chiński koncern nadal oferuje MG6, wraz z mniejszym bratem – MG3.
7. BAIC BJ40
BAIC to państwowy holding motoryzacyjny, który zapoczątkował produkcję samochodów w Chinach. Dzięki współpracy z AMC, tuż po II wojnie światowej założono spółkę produkującą samochody terenowe na bazie Jeepa. Od tego czasu wiele się zmieniło, ale zamiłowanie do Jeepa nie zmalało.
BAIC BJ40 jest, pod względem stylistyki, jawną inspiracją z produktów Jeepa, a w szczególności z Wranglera. We wnętrzu również widać wiele elementów kojarzących się z amerykańskimi terenówkami.
Auto jest napędzane 2,5-litrowym silnikiem o mocy 142 KM, co nie może zagwarantować dobrych osiągów terenówce, która waży 1820 kg. Poza tym, to jednak całkiem ciekawy samochód.
8. BYD Qin
BYD to jeden z najpopularniejszych samochodów hybrydowych na świecie i lider chińskiego rynku.
W bryle klasycznego sedana ukryto dwa źródła napędu – silnik spalinowy 1,5-litra z turbosprężarką i wtryskiem bezpośrednim oraz dwie jednostki elektryczne o mocy 110 kW. Dzięki tym dwóm źródłom napędu, auto jest w stanie przyspieszyć do 100 km/h w 5,9 sekundy i osiągnąć 185 km/h. Na samym silniku elektrycznym auto posiada zasięg 70 km.
Cena BYD Qin w Chinach to równowartość około 130 tys. złotych.
9. Chery Arrizo 7
Chery próbuje oderwać się od wizerunku firmy kopiującej samochody innych producentów. Choć ich kalka – Daewoo Matiz – jest nadal produkowana, to linia modelowa Arrizo, której pierwszym przedstawicielem jest model Arrizo 7, poprawia notowania firmy.
Chery Arizzo 7 to średniej klasy sedan mierzący 4,65 metra, który początkowo był wyposażony w 126-konny silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra. Od 2015 roku chiński producent montuje 152-konny motor 1.5 z turbodoładowaniem.
Chery Arrizo 7 jest całkiem dobrze wyposażone: posiada reflektory LED-owe, tempomat, multimedialną kierownicę i system audio z MP3 w wyposażeniu standardowym. Nieco gorzej jest z bezpieczeństwem – dwie poduszki powietrzne i ABS to trochę za mało. Boczne kurtyny czy ESP są dostępne tylko w najbogatszych wersjach. Ceny startują od ok. 50 tys. zł.
10. Great Wall Motor Haval H9
Haval H9 to siedmioosobowy SUV będący modelem flagowym firmy Haval. Auto pojawiło się na rynku w końcu 2014 roku i jest dostępne z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 217 KM.
Nadwozie osadzono na ramie, a napęd jest przenoszony na dwie osie za pomocą 6-biegowej automatycznej przekładni. Auto wyposażono w ksenonowe reflektory, pełną „elektrykę”, system multimedialny z nawigacją, Bluetooth i dotykowym ekranem.
Haval H9 nie jest tani – ceny rozpoczynają się od ok. 143 tys. zł, ale nie przeszkadza do Chińczykom, którzy z chęcią kupują zarówno ten samochód, jak i jego mniejszych, tańszych braci. Great Wall jest liderem na rynku SUV-ów.
Co ciekawe, w Polsce mają pojawić się samochody chińskiej marki. Pierwszym samochodem będzie Haval H6. Później – być może również flagowiec marki.