Skoda Fabia II - jaki silnik wybrać?
Cykl poradnikowy pomagający w podjęciu decyzji o optymalnym silniku do danego auta - dziś piszemy od Skodzie Fabii II.
Polecane:
1.2 6V 60 KM i 1.2 12V 70 KM
Podstawowy silnik 1.2 6V jest wystarczający w mieście i niewiele słabszy niż jednostka 1.4. Ten niedoceniany motor jest optymalny dla mniej doświadczonych kierowców oraz do jazdy po mieście. Rześki pod warunkiem mocnego wciskania pedału przyspieszenia. Trudne jest tylko wyprzedzanie – brakuje mocy aby szybko przyspieszyć na trasie. Jednostka 4-zaworowa (12V) jest mocniejsza od podstawowej głównie na papierze. Wyraźnie lepiej spisuje się dopiero przy wyższych obrotach.
1.4 85 KM
Rozczarowuje biorąc pod uwagę podawaną moc, którą rozwija dopiero przy wysokich obrotach. Przy niskich, a nawet średnich obrotach, jest zbyt mułowaty i w praktyce niewiele szybciej rozpędza Fabię w porównaniu z motorami 1.2.
1.6 105 KM
Najlepsza benzynowa jednostka napędowa Fabii drugiej generacji, chociaż wyraźnie słabsza od świetnie spisującego się w Fabii pierwszej generacji silnika 2.0 115 KM i droga. Mocniejszym wciśnięciom pedału przyspieszenia towarzyszy charakterystyczne „sportowe" brzmienie tłumika, mogące jednak niektórych irytować. Silnik jest dostępny także z gładko działającą automatyczną skrzynią Multitronic z trybem sportowym i możliwością sekwencyjnej zmiany biegów. To jednak nie jest alternatywa dla niedostępnej w Fabii wyśmienitej przekładni DSG, zwłaszcza w kombinacji z silnikami 1.4 TSI.
1.4 TDI 70 i 1.4 TDI 80 KM
Lepszą i bardziej ekonomiczną z dwóch 3-cylindrowych jednostek jest ta mocniejsza, zastosowana także w najbardziej ekonomicznej Fabii Greenline. Wprawdzie klekot obu silników słychać w kabinie równie głośno, ale mocniejsza nie tylko zbiera się lepiej, ale zużywa także mniej paliwa (w czasie Supertestu EKONOMII 2008 średnio 3,17 l/100 km przy średniej ok. 70 km/h; „pod sterami" instruktora ekonomicznej jazdy Szkoły Auto).
1.9 TDI 105 KM
Bez wątpienia najlepszy diesel i w ogóle najlepszy na trasę silnik w palecie Fabii, zwłaszcza do wersji Combi. Oferuje dużo lepszą dynamikę i mniej klekocze niż silniki 1.4 TDI, a przy dynamicznej jeździe i dużych średnich prędkościach jazdy (rzędu 70 i więcej km/h) bywa od nich bardziej ekonomiczny. Na trasie średnio pali 5-6 l/100 km , ale bez problemu osiągnąć można 4-5 l ON/100 km. Ze względu na wysoką cenę, opłacalny dopiero przy dużych przebiegach rocznych.
Uwaga:
Zawyżone katalogowe dane zużycia paliwa dla wersji 1.9 TDI
Plusy:
Silniki Volkswagena (takie jak w VW Polo i Seacie Ibiza)
Minusy:
Brak jednostek 1.4 TSI i automatycznej przekładni DSG