Samochody siedmiomiejscowe do 30 tysięcy złotych
Choć rodziny siedmioosobowe, ba - już nawet takie typu 2+3, są w Polsce rzadkością, nie oznacza to jednak, iż będą one miały problem ze znalezieniem dla siebie wystarczająco przestronnego auta. Oferta modeli z siedmioma siedzeniami jest wbrew pozorom zaskakująco szeroka.
Dziś zdarza się, że funkcję auta rodzinnego pełni niemal każdy rodzaj samochodu, pomijając może modele typowo sportowe, bądź małe, miejskie auta. Gdy jednak stajemy przed koniecznością przewozu siedmiu osób (razem z kierowcą), nasz wybór ogranicza się do zaledwie kilku segmentów rynkowych.
Najpopularniejszym pozostaje wciąż segment minivanów, które w standardzie oferują pięć miejsc, ale dostępne są również wersje siedmiomiejscowe z dodatkową parą siedzeń schowanych w podłodze bagażnika. Ich zaletą są w miarę kompaktowe wymiary zewnętrzne oraz przestronne i funkcjonalne wnętrze. Mają jednak dwie główne wady - w postaci malutkiego bagażnika w konfiguracji siedmiomiejscowej oraz niewielkiej ilości miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń. Tych wad nie posiadają już pełnowymiarowe vany, jednak wówczas musimy się już liczyć z dużymi gabarytami i wszystkimi tego przypadłościami. Siedem miejsc oferują również niektóre SUV-y (tu również musimy się liczyć z ograniczeniami, jak w przypadku minivanów), a także tzw. kombivany (osobowe wersje małych dostawczaków), czy też wersje osobowe większych pojazdów dostawczych.
Renault Espace
Nasze zestawienie rozpoczynamy od Renault Espace, pierwszego europejskiego przedstawiciela segmentu minivanów. W cenie do 30 tys. zł możemy nabyć czwartą generację tego modelu, w wersji po pierwszym faceliftingu, a więc roczniki z lat 2006-2010. Na rynku wtórnym dominują wersje wyposażone w dwulitrową jednostkę wysokoprężną w różnych wariantach mocy (130, 150 i 175 KM). Poszukujący znajdą również 2,2-litrowe diesle, bądź silniki benzynowe o pojemności dwóch litrów. Jeśli ktoś stawia przede wszystkim na osiągi i nie są mu straszne większe rachunki za paliwo, wówczas może się zastanowić nad dwulitrowym silnikiem z turbodoładowaniem, bądź jednostką V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 245 KM.
Większość dostępnych egzemplarzy jest bogato wyposażona. Dostaniemy m.in. skórzane wykończenie wnętrza, nawigację, panoramiczny dach, system HandsFree ze specjalną kartą, pozwalającą otworzyć drzwi i uruchomić silnik bez wyciągania jej z kieszeni. Najczęstsze usterki, z jakimi przychodzi borykać się właścicielom Espace, to głównie elektronika. Na szczęście te naprawy nie należą do specjalnie drogich.
Ford Galaxy
Największy z dość licznej gamy fordowskich minivanów, model Galaxy, jest dość częstym widokiem na naszych ulicach. Mając 30 tys. zł, możemy nasze poszukiwania skupić na drugiej generacji modelu, z jego pierwszych lat produkcji (2006, 2007, 2008), a więc już niebędącym owocem wspólnych prac koncernów Ford i Volkswagen. Oferta rynkowa, jeszcze bardziej niż w przypadku Espace'a, zdominowana jest przez wersje wysokoprężne. Przy czym bez większych problemów powinniśmy znaleźć zarówno odmiany z podstawowym dieslem (1.8 TDCi o mocy 125 KM), dwulitrowe diesle (o mocy od 115 do 140 KM), jak i najmocniejszą, 2,2-litrową jednostkę o mocy 175 KM.
Chrysler Grand Voyager
Dla miłośników amerykańskiej motoryzacji mamy propozycję w postaci vana marki Chrysler, który w ostatniej oferowanej w Europie generacji był już oferowany wyłącznie jako Grand Voyager (wcześniej oferowana była również krótsza wersja Voyager). Na rynku wtórnym znajdziemy sporo egzemplarzy w cenie poniżej 30 tys. zł. Głównie będą to roczniki z pierwszej połowy poprzedniej dekady. Zalety Grand Voyagera, poza amerykańskim charakterem, to przesuwane tylne drzwi, przestronne i bardzo wygodne drzwi. Do głównych wad można zaliczyć średniej jakości diesla o pojemności 2,8 litra i mocy 150 KM. Na szczęście na rynku jest również sporo odmian benzynowych z silnikami o pojemności 3,3 bądź 3,8 l.
Jeden z ładniejszych modeli w segmencie minivanów rozpoczyna listę naszych propozycji w segmencie kompaktowych minivanów. Pierwsza generacja rodzinnego Citroena była wytwarzana od 2006 r. i to właśnie egzemplarze z pierwszych lat produkcji (do 2010 r.) można dziś nabyć na rynku wtórnym w cenie poniżej 30 tys. zł. Jeśli zdecydujemy się na ten model, do wyboru będziemy mieć sporo różnych wersji silnikowych - benzynowe o pojemności 1,6, w tym z turbodoładowaniem THP o mocy od 120 do 150 KM oraz 2,0 o mocy 140 KM, a także wysokoprężne 1.6 HDi 110 i 2.0 HDi 135.
Renault Grand Scenic
W naszym zestawieniu kolejny model z przedrostkiem Grand, który od standardowego Scenica różni się nie tylko wymiarami zewnętrznymi, ale również nieco inną stylistyką. Co ciekawe, mając do dyspozycji 30 tys. zł możemy rozważać pomiędzy egzemplarzami z ostatnich lat produkcji drugiej generacji modelu (2007-2009), a pierwszymi latami produkcji trzeciej generacji (2009-2011). Decydując się na Grand Scenica, mamy do wyboru naprawdę imponującą ofertę wersji silnikowych. Spośród benzynowych nie polecamy jednostki 1.4, minimum to silnik 1.6 o mocy 115 KM, jednak najlepsze są dwulitrowe motory. Wśród diesli nieco bardziej awaryjna jest jednostka 1.5 dCi, dlatego też warto jednak postawić na większe silniki - 1.9 dCi, bądź 2.0 dCi.
Opel Zafira
Niemiecki minivan jest jednym z najpopularniejszych modeli z tego segmentu na polskim rynku. Za interesującą nas kwotę 30 tys. zł nabędziemy drugą generację Zafiry z lat 2008-2011, a więc już po przeprowadzonym faceliftingu modelu. Co ciekawe, jest spora szansa, iż natrafimy na egzemplarz wyprodukowany w fabryce Opla w Gliwicach. Opel Zafira B na wtórnym rynku dostępny jest zarówno z silnikami benzynowymi, jak i dieslami. Te pierwsze to głównie jednostki 1.6 VVT 115 KM oraz 1.8 VVT 140 KM, choć możemy znaleźć również egzemplarze z dwulitrowym silnikiem turbo (200 i 240 KM) oraz z 2,2-litrową jednostką. Z kolei najpopularniejsze diesle mają pojemność 1,7 litra (110 i 125 KM), choć można poszukać również 1,9-litrowych jednostek (120 i 150 KM).
Volkswagen Touran
Zbudowany na płycie podłogowej Golfa V Volkswagen Touran pierwszej generacji nie grzeszy zbyt dużą ilością miejsca wewnątrz kabiny, choć na plus należy zaliczyć funkcjonalność wnętrza. Za kwotę 30 tys. zł nabędziemy egzemplarze poliftingowe z lat 2007-2011. Wprawdzie na rynku znajdziemy sporo różnych wersji silnikowych, jednak uważajmy, gdyż niektóre są nieco bardziej awaryjne. Spośród silników benzynowych niezłą opinią, jeśli chodzi o awaryjność, cieszy się jednostka 1.6 MPI, a z kolei jednostki 1.4 TSI mają raczej złą renomę. Wśród diesli unikajmy motorów 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Bardziej godnymi polecenia są silniki 1.9 TDI.
Mazda 5
Pierwszy w naszym zestawieniu model z Japonii. W naszym pułapie cenowym mieści się Mazda 5 pierwszej generacji (drugiej, jeśli liczymy generacje razem z poprzednikiem, czyli modelem Premacy), która była produkowana w latach 2005-2010. Atutem Mazdy 5 z pewnością są przesuwne tylne drzwi, choć wnętrze jest dość surowe. Spośród oferowanych jednostek napędowych, na pierwszy plan wysuwa się dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 146 KM, bądź 1,8-litrowy motor, natomiast wśród jednostek wysokoprężnych największy wybór dotyczy obu dwulitrowych odmian silnika o mocy 115 oraz 143 KM.
Spośród trzech minivanów Toyoty, które oferują siedmiomiejscowe wnętrze, w cenie do 30 tys. zł najwięcej egzemplarzy znajdziemy w przypadku Corolli Verso z drugiej generacji modelu, produkowanej w Turcji w latach 2004-2009. Tak jak w przypadku większości minivanów zbudowanych na bazie kompaktów, dwa dodatkowe miejsca raczej są przeznaczone do przewozu dzieci. Pod tym względem więcej do zaoferowania miałaby Avensis Verso. W Corolli Verso wybór silników sprowadzał się do dwóch jednostek benzynowych 1.6 110 KM oraz 1.8 129 KM, a także diesli 2.0 D4D 116 KM i 2.2 D4D o mocy 136 i 177 KM. Najlepszym silnikiem, łącząc osiągi oraz ekonomikę, wydaje się być 1,8-litrowa jednostka.
Volvo XC90
Jeśli myślimy o aucie siedmiomiejscowym, wcale nie musimy szukać wyłącznie wśród minivanów. Taką opcję oferuje również np. Volvo XC90, czyli flagowy SUV szwedzkiej marki. W cenie do 30 tys. zł możemy znaleźć wersje z pierwszych lat produkcji (2002-2004) pierwszej generacji tego modelu. Wybór jednak nie jest przesadnie duży i ogranicza się wyłącznie do podstawowych silników benzynowych 2,5 (210 KM) i wysokoprężnych 2,4 (163 KM). Co również ważne, mimo iż mamy do czynienia z największym SUV-em Volvo, miejsca na siedzeniach nr 6 oraz 7 nie ma jakoś przesadnie dużo.
Chevrolet Captiva
Amerykańsko-koreański SUV zdobył sobie dużą popularność w Europie w drugiej połówce pierwszej dekady XXI w., nim zapadła decyzja o wycofaniu się marki Chevrolet z kontynentu europejskiego. Dlatego też dziś można znaleźć sporo atrakcyjnych cenowo egzemplarzy tego siedmiomiejscowego SUV-a. W ogłoszeniach dominują egzemplarze wysokoprężne z silnikami o pojemności 2,0 lub 2,2 litra od 127 do 184 KM, choć nie brak również ofert z 2,4-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 136 KM.