Rozwody kosztują ...
Sporządzanie umów między gigantami przemysłowymi zawiera klauzule niekiedy zaskakujące, ale jak podpisane to obowiązujące.
Bliski jest jak się wydaje rozwód europejskiego giganta przemysłowego Fiata i amerykańskiego General Motors. Pierwszemu i drugiemu na terenie Europy dzieje się nie najlepiej i stąd wniosek, że wkrótce nastąpi ich rozwód, jako że GM jest właścicielem 10 proc. udziałów w Fiacie Auto, który w ostatnich latach poniósł spore straty idące w miliardy euro.
Chociaż rok 2003 był już lepszy a w roku przyszłym spodziewane jest wyjście na „plusową prostą”. Kierujący – po śmierci Giovanni Agnelli – Giuseppe Morchio, poczynił we włoskim Fiacie małą rewolucję, obniżając koszty poprzez częściowe zwolnienia pracownicze oraz zmianę systemu zarządzania na menedżerski, zatrudniając na stanowiskach kierowniczych nowych młodych, wypróbowanych w innych konkurencyjnych koncernach ludzi. Również GM w jego europejskich przedsięwzięciach wiedzie się nie najlepiej, stąd wzajemna niechęć i próby rozwodu.
Sęk w tym jednak, że Włosi chcieliby na rozstaniu uzyskać może nie „alimenta”, ale spore odszkodowanie w postaci miliarda euro. A wszystko na skutek klauzuli w jaką wyposażona była umowa kiedy amerykanie kupowali 10 proc. akcji Fiata. Przewiduje ona możność przymusu wykupu włoskiego producenta w określonym czasie przez GM. Amerykanie słusznie nie kwapią się do przejęcia i sfinansowania pozostałych 90 proc. akcji zadłużonego Fiata Auto, stąd żądanie Włochów do zwrotu 10 proc. udziałów i miliarda euro odszkodowania. Trzeba jednak przyznać, że to majstersztyk ! – tym bardziej, że Włosi pomału wychodząc na prostą nie chcą przestać produkować włoskich samochodów i mając w zanadrzu sporo nowych modeli zarówno w samym Fiacie, jak i należących do grupy marek Alfa Romeo i Lancia. Przykładem niech będzie produkowany u nas w kraju Fiat Panda, który stał się od dawna pierwszym hitem, coraz chętniej nabywanym w całej Europie.
Sądzę, że zapowiadany następca popularnego kiedyś Fiata Nuova 500, będzie równie udanym i popularnym modelem. Trudno jednak już dziś przesądzać jak się powiedzie rozwód chociaż podobno rozmowy rozwodowe zacząć się mają już w tym tygodniu na Salonie Genewskim. Możemy tylko życzyć Fiatowi wyjścia na prostą ku zadowoleniu Włochów i Polaków z Fiata Auto i Fiata Auto Poland, w którym rzesza zatrudnionych oczekuje na podwyżkę wynagrodzeń.
... a jednak potwierdza się stara życiowa maksyma, że rozwody muszą kosztować i niestety kosztują ... .