Oryginalne, czy zamienniki?
Wcześniej, czy później każdy posiadacz samochodu stanie przed tym dylematem: kupić części oryginalne, a może ich zamienniki? Te pierwsze znajdziemy w autoryzowanych stacjach obsługi. W większości są one sygnowane konkretną marką samochodu i niestety, bardzo drogie. Korzystniej zatem jest wybrać zamienniki, których cena może być nawet dwukrotnie niższa.
Premium, a może tańsze?
Wbrew obiegowej opinii, zamienniki nie są częściami gorszej jakości. Dość powiedzieć, iż tzw. grupa premium powstaje na tych samych liniach montażowych, jak części oryginalne. Zasadniczą różnicę stanowi fakt, że nie są one przypisane do konkretnej marki, jak ma to miejsce w przypadku części oryginalnych. Na rynku znajdziemy również inną grupę zamienników, produkowanych przez wyspecjalizowane firmy, oferujące swoje wyroby na rynek wtórny. Części te dysponują w większości przypadków odpowiednimi certyfikatami dopuszczającymi je do sprzedaży. Kupując je zyskujemy zatem pewność, że są one wykonane z dobrych materiałów. Czasami jednak dokonanie wyboru właściwej części zamiennej nie jest takie proste. Warto wtedy skorzystać z pomocy, jaką niesie numer identyfikacyjny pojazdu, czyli tzw. VIN. Jest to siedemnastoznakowy system, który zawiera wszystkie niezbędne informacje, m.in. o producencie, cechach i roku produkcji pojazdu.
Co z gwarancją?
Wielu kierujących, pomimo niższej ceny zamienników, nie chce stosować ich w swoich samochodach. Dotyczy to przede wszystkim posiadaczy nowych aut, którzy argumentują swoje obawy utratą gwarancji. Warto zatem wiedzieć, iż w ramach obowiązujących przepisów w Polsce, od 1 listopada 2004 roku na mocy rozporządzenia Unii Europejskiej, obowiązują tzw. uregulowania GVO. Pozwalają one na wymianę części w pojeździe, bez obaw o utratę lub ograniczenie gwarancji. GVO dopuszcza do stosowania zarówno elementy oryginalne dostarczone przez klienta lub części o tzw. standardzie "porównywalnej jakości". Nie mogą być to jednak elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.
Regenerowane – nie zawsze opłacalne
Znakomita większość elementów i podzespołów samochodowych może być poddawana regeneracji. Po takim zabiegu, pozwalającym na ich „drugie życie”, pozostają one wciąż pełnowartościowymi podzespołami. W szczególności dotyczy to np. sprzęgieł, rozruszników, czy też alternatorów. Warto jednak pamiętać, iż nie wszystkie części samochodowe mogą być poddane zabiegowi regeneracji. W niektórych przypadkach jest ona nieopłacalna, a nawet wręcz niemożliwa. Ponadto nawet w przypadku kiedy operację taką uda się przeprowadzić, to określona część straci na swojej trwałości i w konsekwencji zapłacimy o wiele drożej za wykonanie naprawy.
Uwaga na podróbki!
Niestety, wśród wartościowych części zamiennych, znajdziemy również różnego rodzaju podróbki niespełniające żadnych norm jakościowych. Stosowanie takich podzespołów może przynieść opłakane skutki. Przykłady? Najbardziej jaskrawym są paski rozrządu, pochodzące z niewiadomego źródła. Ich wytrzymałość jest w wielu przypadkach nawet kilkakrotnie niższa, niż produktów oryginalnych. W rezultacie nigdy nie wiadomo, kiedy może dojść do ich zerwania i w konsekwencji kosztownego remontu silnika. Kolejny przykład, który powinien pobudzić do myślenia, to stosowanie podrabianych elementów układu jezdnego i hamulcowego. Elementy wykonane z marnej jakości materiałów, mogą bowiem spowodować radykalne obniżenie bezpieczeństwa jazdy, a w skrajnych wypadkach skutkować wypadkiem drogowym. Jak zatem ustrzec się przed kupnem podróbki? Przede wszystkim powinniśmy nieufnie podchodzić do niskich cen oferowanych części – w szczególności wobec zamienników. Ponadto należy sprawdzić, czy dany element lub podzespół dysponuje certyfikatem jakości, np. PIMOT (Przemysłowego Instytutu Motoryzacyjnego) lub tzw. certyfikatem "B", określającym bezpieczeństwo i dopuszczenie do ruchu drogowego.