Okleić się, czy nie?
Jak co roku na wiosnę, wielu użytkowników samochodów zastanawia się nad przyciemnieniem ich szyb, przed zbliżającym się latem i wakacyjnymi wojażami w pełnym słońcu. Zabieg ten, wbrew obiegowym opiniom, nie jest wcale kosztowny. Przeciwnie - ceny oklejenia tylnej szyby oraz bocznych specjalną folią samoprzylepną zaczynają się już od 200 złotych! W najlepszej w tym względzie sytuacji są posiadacze aut z rocznika 2009 i młodszych. Nie muszą oni ponosić żadnych wydatków, ponieważ prawie wszystkie z nich mają już bowiem fabrycznie przyciemnione szyby.
Komfort i bezpieczeństwo
Zdaniem fachowców, przyciemnienie szyb wpływa korzystnie na komfort jazdy. Dlaczego? Ciemne szyby zatrzymują nawet do 75 proc. ciepła w upalne dni, przez co w samochodzie utrzymuje się dłużej niższa temperatura. Poza tym podróżujący nie są narażeni na szkodliwe oddziaływanie promieni słonecznych, w tym przede wszystkim niebezpiecznego dla zdrowia ultrafioletu. Jest jeszcze jeden argument przemawiający za przyciemnianiem szyb samochodowych. Oklejenie folią wpływa na zwiększenie ich odporności na stłuczenia, w stosunku do tradycyjnych, a co za tym idzie utrudnienie dostania się do wnętrza naszego auta amatorowi cudzej własności.
Co na to przepisy?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa o ruchu drogowym, nie wolno przyciemniać szyb w drzwiach przednich ani czołowej. Jest to związane z koniecznością zapewnienia kierującemu właściwego pola widzenia w zakresie do 180 stopni. Przepisy zezwalają za to na przyciemnianie lub oklejenie, np. reklamami, szyb bocznych drugiego rzędu siedzeń oraz szyby tylnej. Należy jednak pamiętać, iż do ich oklejania można stosować wyłącznie folie o przepuszczalności światła mniejszej niż 70 proc. Pomimo restrykcyjnych przepisów okazuje się jednak, iż przednie szyby też mogą być oklejane. Prawo zezwala na umieszczenie na nich przezroczystej folii ze względów bezpieczeństwa: w czasie wypadku oklejone w ten sposób przednie szyby lepiej chronią zarówno kierowcę, jak i pasażera, przed groźnymi odpryskami szkła. Przezroczysta folia musi posiadać atest ISiC, czyli Instytutu Szkła i Ceramiki.
Folia, czy tytan?
Nie wszyscy wiedzą, iż szyby samochodowe można przyciemnić nie tylko poprzez oklejenie ich specjalną folią samoprzylepną. Dla lepszego, a przede wszystkim bardziej trwałego efektu, są one wygrzewane w specjalnych piecach. W przypadku przyciemniania za pomocą folii, możemy wybierać wśród różnych jej kolorów, natomiast w przypadku sposobu piecowego szyba zostaje w sposób bardziej trwały przyciemniona tlenkami tytanu. Uwaga! Wybierając określony sposób przyciemnienia szyb, powinniśmy liczyć się z konsekwencjami takiego zabiegu. Jeśli znudzi się nam „zaciemnienie”, w przypadku kiedy zdecydowaliśmy się na naklejenie folii, wtedy zawsze możemy zerwać okleinę z szyby. Znacznie trudniej jest w przypadku szyb pokrytych tlenkami tytanu. Tu również można odzyskać ich dawną przejrzystość, proces ten jest jednak znacznie bardziej skomplikowany i przede wszystkim kosztowny.
Ile to kosztuje?
Jak już zostało zaznaczone na początku niniejszego artykułu, koszt oklejenia szyb samochodowych nie jest wysoki. Zależy on przede wszystkim od rodzaju samochodu. W przypadku małych aut 3-drzwiowych, ceny przyciemnienia szyby tylnej oraz bocznych zaczynają się już od 200 zł. Drożej zapłacimy za przyklejenie folii w małym samochodzie 5-drzwiowym: hatchback od 280, a sedan od 350 zł za komplet. Z kolei z wydatkiem sięgającym 500 zł, musimy się liczyć w przypadku pojazdów klas średniej wyższej. Inaczej ma się natomiast sprawa, jeśli zdecydujemy się na pokrycie szyb tlenkami tytanu, zamiast folii samoprzylepnej. Ceny takiego trwałego pokrycia zaczynają się od około 1,5 tys. zł i mogą przekraczać nawet 3 tys. zł, w zależności od modelu auta.