Nowości 2016 - sportowe, kabriolety i coupe
Na koniec naszego krótkiego cyklu o przyszłorocznych nowościach rynkowych modele z segmentów z pewnością najmniej praktycznych, ale chyba najbardziej pożądanych przez miłośników czterech kółek.
O ile ultrasportowe modele pozostają wyłącznie w sferze fantazji zdecydowanej większości kierowców marzących o sportowych autach, to już tzw. hot-hatche są, może nie na wyciągnięcie ręki, ale z pewnością bardziej realnym celem. Stąd tak duża ich popularność i nawet na polskich drogach można je spotkać stosunkowo często. W przyszłym roku do tego segmentu rynkowego dołączą kolejni gracze.
Już w styczniu w sprzedaży będzie dostępny Peugeot 308 GTi. Topowa wersja Samochodu Roku 2014, przygotowana przez zespół Peugeot Sport, będzie oferowana z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem w dwóch wariantach mocy - 250 i 270 KM. Obie będą oferować 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wśród sportowych dodatków 308 GTi znajdziemy m.in. samoblokujący się mechanizm różnicowy, sportowe opony czy większe, wentylowane tarcze hamulcowe z czerwonymi zaciskami.
Już miesiąc później do kontrataku przystąpi Volkswagen Golf GTI Clubsport, czyli specjalna edycja najpopularniejszego hot-hatcha na europejskim rynku z okazji jego 40. urodzin. Pod maską Golfa GTI Clubsport znajdziemy wzmocniony do 265 KM dwulitrowy silnik TSI, który dzięki systemowi "push to pass" może na 10 sekund zwiększyć moc silnika do 290 KM. Clubsport będzie tym samym najmocniejszym w historii Golfem GTI.
Kolejny miesiąc i kolejny hot-hatch. Tym razem jednak z nieco innej półki, jeśli chodzi o moc jednostki napędowej. Debiutujący na polskim rynku w marcu Ford Focus RS będzie napędzany 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost o mocy 350 KM i maksymalnym momencie 440 Nm (z funkcją overboost 470 Nm). Nowy Focus RS to również m.in. napęd na cztery koła, system Dynamic Torque Vectoring Control czy też system Drift Mode, za pomocą którego kierowca może ustawiać pracę silnika, napędu na cztery koła oraz niektórych systemów bezpieczeństwa.
W drugim kwartale roku na rynku pojawi się jedna z bardziej wyczekiwanych nowości, czyli Fiat 124 Spider. Mały roadster powstał na bazie Mazdy MX-5, choć pod maską znajdziemy włoską produkcję - silnik 1.4 Multiair o mocy 140 KM. Jeśli to dla kogoś zbyt mało, powinien poczekać do końcówki roku, kiedy to na rynku pojawi się Abarth 124 Spider. Oficjalnych danych jeszcze nie ma, ale mówi się o co najmniej dwóch wersjach silnikowych - 160- oraz 190-konnej. W międzyczasie, mniej więcej w połowie roku, na rynku zadebiutuje odświeżona wersja Abartha 500. Zmiany będą jednak drobne, głównie wizualne oraz wewnątrz kabiny.
Ciekawie zapowiada się również przyszłoroczny debiut Hondy NSX. Współczesna wersja sportowej Hondy jest hybrydą, gdzie jednostkę benzynową V6 wspomagać będą trzy silniki elektryczne. Cały układ hybrydowy będzie dysponował mocą ok. 580 KM, a kierowca będzie mógł "mieszać" ustawieniami za pomocą czterech trybów jazdy: Quiet (pracują wyłącznie silniki elektryczne), Sport, Sport+ oraz Track. Jak na razie polski oddział Hondy nie podał jeszcze dokładnego terminu debiutu rynkowego Hondy NSX.
Sporo sportowych nowości na przyszły rok przyszykowało Audi. W I kwartale pojawią się Audi RS6 Avant Performance oraz RS7 Performance. Oba modele będą dysponować większą o 45 KM mocą niż w standardowych odmianach. Podwójnie doładowany silnik V8 rozwijać będzie moc 605 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. W efekcie oba modele Performance do 100 km/h rozpędzą się w 3,7 s. Po mocnym rozpoczęciu roku przez Audi, na kolejne uderzenie będzie trzeba poczekać do ostatniego kwartału. Wówczas to pojawią się nowe generacje Audi A5 Coupe oraz S5 Coupe, a także TT RS. Niestety, dziś jeszcze za wcześnie, aby mówić o jakichkolwiek szczegółach technicznych dotyczących tych modeli.
Również cztery nowości przyszykował na przyszły rok Mercedes i, co ciekawe, wszystkie nowości to... kabriolety. Na początku roku zobaczymy Mercedesa SLC, czyli małego roadstera SLK po liftingu i zmianie nazwy. Wśród wersji silnikowych nie zabraknie również odmiany AMG (SLC43), która napędzana będzie 6-cylindrowym silnikiem o mocy 362 KM. Również w pierwszych miesiącach przyszłego roku pojawi się odświeżony Mercedes SL. Nowa "twarz", nowe wyposażenie oraz nieco wzmocnione silniki - to najistotniejsze zmiany w tym roadsterze. Wiosną zadebiutują na rynku Mercedes Klasa S Cabrio oraz Klasa C Cabrio. W obu przypadkach, choć w tym pierwszym z pewnością bardziej, będziemy mogli się rozkoszować komfortową jazdą z otwartym dachem. Oczywiście w ofercie nie zabraknie mocnych wersji sygnowanych trzema literkami AMG.
Również na początku wiosny z nowościami na rynek wjedzie BMW. W marcu pojawi się BMW M4 GTS, czyli jeszcze bardziej bezkompromisowa odmiana sportowego coupe. Z trzylitrowego silnika, 6-cylindrowego, z podwójnym doładowaniem udało się wydobyć moc 500 KM i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Zmiany objęły ponadto zmniejszenie masy czy poprawienie właściwości aerodynamicznych. Nie mniej ciekawie zapowiada się kwietniowa premiera rynkowa, czyli nowe BMW M2. W tym modelu Bawarczycy ukryli 3-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 370 KM. Znajdziemy tu również wiele podzespołów pochodzących z większych modeli M3 i M4. Tuż przed rozpoczęciem wiosny na rynek wjedzie nowe MINI Cabrio. Większe od poprzednika zapewnia więcej miejsca dla pasażerów oraz dla ich bagaży. Wśród nowinek technologicznych znajdziemy system, który ostrzeże przed możliwymi opadami deszczu na zaplanowanej w nawigacji trasie.
W gamie Lexusa RC pojawią się dwie nowe wersje silnikowe - RC 200t oraz RC 300h. Ta pierwsza pod maską ma dwulitrowy silnik benzynowy z doładowaniem o mocy 245 KM, zaś w drugiej pracuje układ hybrydowy z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym i jednostką elektryczną o łącznej mocy 223 KM. Fani mocnych Lexusów z pewnością bardziej czekają na Lexusa GS F z pięciolitrowym silnikiem wolnossącym o mocy 473 KM i maksymalnym momentem 527 Nm, który do pierwszej setki rozpędzi się w 4,5 s.
Pod koniec przyszłego roku, najprawdopodobniej w listopadzie, polscy kierowcy dostaną możliwość nabycia Infiniti Q60 Coupe, czyli następcy G Coupe. Specyfikacji technicznej jeszcze nie znamy, ale wiadomo, iż pojawią się 4- i 6-cylindrowe silniki o mocy do ponad 400 KM.
Najbardziej nietypową przyszłoroczną premierą w tym segmencie rynkowym zapowiada się Range Rover Evoque Cabrio, czyli pierwszy luksusowy SUV i kabriolet w jednym. Na pierwszych europejskich rynkach już wiosną, w Polsce być może nieco później.