Nowości 2016 - segment mini, małe i kompakty
Wraz z początkiem 2016 roku wielu z nas podejmie jakieś noworoczne postanowienia. Jeśli jednym z nich będzie zakup nowego samochodu, warto przyjrzeć się, jakie nowe modele pojawią się na rynku w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Na początek przedstawiamy premiery rynkowe w segmencie mini oraz małych aut, a także kompaktowych modeli.
Jeżeli kogoś interesuje nowość z segmentu najmniejszych aut, tzw. klasa mini (A), to w przyszłym roku warto, by bliżej przyjrzał się propozycjom Fiata. Wprawdzie będzie musiał poczekać do drugiego kwartału, ale za to włoski koncern będzie miał dla niego kilka propozycji. Przede wszystkim pojawi się Fiat Panda po drobnym liftingu, podobnie jak Fiat Qubo (a przy okazji również dostawcze Fiorino). Gama "pięćsetki" zostanie poszerzona o wersję 500S, która będzie się wyróżniać nieco bardziej sportowym designem, z kolei Lancia rozszerzy swoją ofertę o Ypsilona w wersji po liftingu.
Latem Volkswagen wprowadzi na rynek nową wersję swojego malucha upa!, zaś Ford zaplanował na końcówkę roku debiut rynkowy modelu Ka, niestety już nie z fabryki w Tychach.
W przyszłym roku raczej spokojnie będzie też w segmencie B, czyli wśród nieco większych modeli, ale także których naturalnym środowiskiem są miejskie ulice. Już w lutym jeden z najpopularniejszych modeli nie tylko z tego segmentu, ale i na całym polskim rynku, czyli Skoda Fabia, pojawi się w wersji ScoutLine, którą znamy już z modelu Rapid. Nie jest to uterenowiona Fabia Scout, tylko specjalny pakiet, który nada małej Skodzie nieco bardziej terenowego charakteru.
Sporo ciekawego wydarzy się w salonach Dacii. Na początku, w lutym, oferta modeli Sandero, Logan oraz Logan MCV poszerzy się o zautomatyzowaną skrzynię biegów Easy-R (z silnikiem 0.9 TCe). W kolejnym miesiącu te same modele, a także Duster, Lodgy i Dokker, pojawią się w specjalnej serii limitowanej. Z kolei na końcówkę roku przewidziany został facelifting Logana i Sandero. Zostając przy tym samym koncernie, dodajmy, że we wrześniu zadebiutuje na polskim rynku również poliftingowe Renault Clio z nowym silnikiem Energy TCe 120.
W drugim kwartale 2016 r. pojawi się na rynku Alfa Romeo Mito po kuracji odmładzającej, zaś w marcu Nissan Leaf w wersji 30 kWh, czyli z większym zasięgiem (nawet 250 km). Również w marcu czeka nas premiera Hyundaia i20 Active. To, podobnie jak w przypadku Fabii ScoutLine, specjalna wersja o lekko terenowym designie z plastikowymi nakładkami oraz osłonami przedniego i tylnego zderzaka, a także relingami dachowymi.
Podczas październikowej wystawy w Paryżu światową premierę będzie mieć nowa, trzecia już generacja Citroena C3. Niedługo potem mały Citroen pojawi się w sprzedaży na pierwszych europejskich rynkach. Nie wiemy jeszcze, czy również w Polsce, czy też "c-trójka", jak w większości przypadków w naszym kraju, będzie musiała poczekać na premierę do rozpoczęcia przyszłego roku. Wcześniej, bo już wiosną, na rynku zadebiutuje najmniejszy przedstawiciel aspirującej do segmentu premium marki DS - model DS3.
Zdecydowanie najwięcej ciekawych nowości pojawi się w nadchodzącym roku w segmencie kompaktów. "Gorąco" będzie już niemal od samego początku roku. W I kwartale przewidziano bowiem premierę Fiata Tipo w wersji sedan. W kolejnych kwartałach dołączą do niego wersje hatchback oraz kombi. Również w I kwartale czeka nas premiera odświeżonej Alfy Romeo Giulietty.
W marcu (ceny już w styczniu) na rynku pojawi się nowe Renault Megane IV, w tym wersja GT opracowana przez inżynierów z Renault Sport. Do jesieni będziemy musieli poczekać, jeśli interesuje nas Megane Grandtour (kombi), natomiast pod koniec roku do kompaktowej rodziny dołączy minivan Scenic w dwóch wersjach długości nadwozia oraz następca czterodrzwiowego Renault Fluence'a.
Również w marcu możemy udać się po nowego Hyundaia Elantrę do salonów koreańskiej marki, a na przełomie marca i kwietnia zadebiutuje na rynku Opel Astra Sports Tourer. Także wiosną będziemy mogli się już udać po kompaktowe DS4, w tym uterenowioną odmianę DS4 Crossback. Późną wiosną będziemy mogli nabyć poliftingowe wersje Citroena C4 Picasso oraz Grand C4 Picasso. W salonach pojawi się również jedyna w przyszłym roku nowość marki Mazda - będzie to Mazda 3 Enso. Limitowana wersja kompaktowej Mazdy powstanie na bazie wersji SkyEnergy, wyłącznie w odmianie hatchback z silnikiem 2.0 SKY-G 120 oraz 165 KM. I wreszcie w październiku będziemy mogli zakupić Kię Carens po lekkim liftingu.
Bez wątpienia jedną z najważniejszych przyszłorocznych światowych premier w motoryzacji będzie Volkswagen Golf VIII. Po raz pierwszy ten najlepiej się sprzedający model na Starym Kontynencie zaprezentowany zostanie w październiku na paryskiej wystawie samochodowej. Jeszcze pod koniec 2016 r. nowy Golf trafi do sprzedaży na pierwszych europejskich rynkach. Niestety, jeszcze nie wiemy, czy również i na naszym rynku kompaktowy Volkswagen pojawi się jeszcze przed końcem przyszłego roku, czy też będziemy musieli do początku 2017 r.
W przyszłym roku w segmencie premium klasy średniej niższej czeka nad facelifting Mercedesa CLA, w tym również wariantu Shooting Brake. Na przełomie kwietnia i maja na rynku zadebiutuje Volvo V40, również po liftingu. Z kolei w III kwartale roku pojawi się zmodernizowana wersja Audi A3 w odmianach Sportback oraz Limousine.