Najbardziej ekonomiczne SUV-y
SUV-y z roku na rok zyskują na popularności. Nie tylko widujemy je coraz częściej na ulicach, ale podobne rezultaty dają statystyki sprzedaży nowych pojazdów. Technologia umożliwia jednak jazdę dużym i ciężkim pojazdem, bez przyprawiających o zawał serca codziennych wizyt na stacjach benzynowych. Specjaliści z amerykańskiej agencji Consumer Reports postanowili sprawdzić paliwowy apetyt najpopularniejszych SUV-ów.
Pod uwagę brano auta z napędem na cztery koła z silnikami benzynowymi lub o układach hybrydowych. W zestawieniu pominięto modele z silnikami wysokoprężnymi, które powoli odchodzą do lamusa.
Które SUV-y uznano zatem za najbardziej oszczędne?
1. Toyota RAV4
Według amerykańskich ekspertów najbardziej ekonomicznym SUV-em jest hybrydowa Toyota RAV4 z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Według testów, na jednym litrze paliwa samochód przejeżdża 13,2 km w cyklu mieszanym, 11 km w mieście i 15,3 km w trasie. W przeliczeniu na bardziej zrozumiały dla nas format średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 l/100 km w cyklu mieszanym, 9 l/100 km w mieście i 6,5 l/100 km w trasie.
Ceny RAV4 rozpoczynają się od 139 900 zł. Jednak przy obecnej ofercie dla klientów biznesowych, w tej kwocie możemy mieć auto nie bazowe, ale wyposażone w Pakiet Style, w skład którego wchodzą przednie lampy bi-LED, automatyczna regulacja świateł głównych, 18-calowe felgi aluminiowe, system „inteligentny kluczyk” i elektrycznie sterowana klapa bagażnika.
2. Lexus RX 450h
Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje Lexus, czyli siostrzana marka Toyoty. Japończyk, wyposażony w 3,5-litrową V-szóstkę oraz silnik elektryczny, generuje łączną moc 323 KM.
Na jednym litrze paliwa Lexus RX 450h pokona dystans niewiele krótszy od zwycięskiej „Ravki” – 12,3 km w cyklu mieszanym, 10,2 km w mieście i 14,3 km w trasie. Ponownie, obrazując to „typowym” dla nas zużyciem paliwa, Lexus wypije 8,1 l/100 km w trybie mieszanym, 9,8 l/100 km w mieście i 7,1 l/100 km poza miastem.
Cennik tego modelu startuje od kwoty 307 500 złotych. Marka przygotowała jednak ofertę pozwalającą kupić ten model w wysokiej wersji wyposażenia Elegance z bagatela 30-tysięcznym rabatem. Właścicielem takiego auta możemy się stać za 321 900 zł.
3. Lexus NX 300h
Japońskie marki zdominowały zestawienie Consumer Reports. Na trzecim miejscu ponownie mamy Lexusa. Tym razem model NX 300h, pod maską którego znalazł się 2,5-litrowy silnik benzynowy.
Podczas prób auto pokonało na litrze benzyny 12,3 km, czyli dokładnie tyle, co jego większy brat. W mieście udało mu się pokonać dystans 9,8 km a w trasie – 14,5 km. Uśrednione zużycie paliwa w cyklu mieszanym wyniosło 8,1 l/100 km, w mieście – 10,2 l/100 km, a poza miastem – 6,9 l/100 km.
Cennik Lexusa NX 300h startuje od kwoty 149 900 zł za wersję bazową z napędem na przednią oś. Jako, że zestawienie dotyczy tylko aut z napędem na cztery koła, konieczne jest założenie, że najtańszy NX 300h z takim napędem będzie kosztował co najmniej 185 900 zł.
4. Honda HR-V
Tuż za podium mamy kolejną japońską markę. Honda HR-V z silnikiem o objętości skokowej 1,8 litra na jednym litrze benzyny jako trzecia przejechała dokładnie 12,3 km. Przy tym uzyskała średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 8,1 l/100 km. W samym mieście średnie zużycie wyniosło 11,8 l/100 km, a w trasie – 6 l/100 km.
Jest jednak mały „haczyk” – w Polsce powyższa wersja wyposażenia Hondy HR-V nie jest dostępna. W ofercie znajdziemy 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 130 KM. Auto z taką jednostką napędową kupimy już za 81 590 zł.
5. Mazda CX-3
Piąte miejsce zajmuje kolejne japońskie auto, ale z zupełnie innej stajni. Mowa o Maździe CX-3 z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 146 KM. Na jednym litrze paliwa Mazda przejedzie 11,6 kilometra w cyklu mieszanym, 8,5 km w mieście i 15,3 km poza miastem. Przyjmując zużycie w litrach na dystansie 100 kilometrów, będzie to odpowiednio 8,4 l/100 km (cykl mieszany), 11,8 l/100 km (miasto) oraz 6,5 l/100 km (poza miastem).
Cennik Mazdy CX-5 z mocniejszym 150-konnym silnikiem rozpoczyna kwota 85 400 zł. Auto w pełni spełnia wymagania prowadzonych badań – w standardzie posiada napęd na obie osie.
6. Honda CR-V
Szóstą lokatę zajmuje druga Honda w zestawieniu. Pod uwagę wzięto model CR-V w dwóch wersjach silnikowych – 2,4 litra oraz turbodoładowaną jednostkę półtoralitrową. Co ciekawe, oba silniki uzyskały zbliżone wyniki – różnice w zasięgu na jednym litrze benzyny wynoszą mniej niż pół kilometra. Bardziej ekonomiczna jednostka 1,5 przejechała 11,9 km w trybie mieszanym, 8,5 km w mieście i 15,7 km w trasie. Wynika z tego, że średnie zużycie w trybie mieszanym wynosi 8,4 l/100 km, w mieście – 11,8 l/100 km a w trasie – zaledwie 6,4 l/100 km.
Obecnie w Polsce model CR-V występuje z trzema silnikami – półtoralitrowym benzynowym, który wziął udział w badaniu, a także w dwóch wariantach wysokoprężnych. Cennik promocyjny otwiera kwota 95 900 zł za auto z silnikiem benzynowym i napędem na przednią oś. Napęd na cztery koła wiąże się z dopłatą blisko 10 tysięcy złotych. Cena takiego auta to 105 600 zł.
7. Mercedes-Benz GLA
Dopiero na siódmym miejscu pojawia się pierwsze niemieckie auto w zestawieniu. Mercedes GLA z czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem 2.0 przejechał 11 kilometrów na jednym litrze paliwa (w cyklu łączonym), 8,1 km w mieście i 14,9 km w trasie. Takie rezultaty przekładają się na średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 9 l/100 km, w warunkach miejskich zużyje średnio 12,4 l/100 km, a przy dalszej wycieczce w trasie – 6,7 l/100 km.
Poza wspomnianą jednostką, Mercedes oferuje bardzo szeroką gamę silnikową modelu GLA. Za bazową 211-konną wersję dwulitrową zapłacimy co najmniej 146 100 zł. Jednak, biorąc pod uwagę napęd na cztery koła, kwota ta wzrośnie do co najmniej 163 500 zł.
8. Subaru Crosstrek
Czy ktoś jest zdziwiony kolejnym Japończykiem w zestawieniu? Tym razem w świetle reflektorów stanęła marka Subaru z modelem Crosstek. Wersja brana pod uwagę napędzana była dwulitrowym 148-konnym silnikiem benzynowym. Pokonane odległości na jednym litrze paliwa są bardzo zbliżone do wspomnianego Mercedesa – 11 km w trybie mieszanym, 8,1 km w mieście i 14,5 km w trasie. Zużycie paliwa jest zatem bardzo podobne do niemieckiego brata i wynosi średnio 9 l/100 km w trybie mieszanym. W mieście jego apetyt wzrośnie do 12,4 l/100 km a w trasie z kolei zmaleje do 6,9 l/100 km.
Czy kogoś zdziwiła nazwa Crosstrek? I słusznie, ponieważ w Polsce auto sprzedawane jest pod kryptonimem XV. Ceny tego modelu rozpoczynają się od około 94 tysięcy złotych.
9. Subaru Forester
Do walki o miano najbardziej ekonomicznego SUV-a stanął także Subaru Forester z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Auto uzyskało podobne rezultaty do mniejszego Crosstreka. W trybie mieszanym oba auta przejechały taki sam dystans – 11,1 km na litrze paliwa. W mieście jednak znać dają o sobie większe gabaryty Forestera (przejechał 7,7 km), ale "nadrobił" za to w trasie, pokonując na litrze benzyny 14,9 km, czyli o 400 metrów więcej od mniejszego brata. Średnie zużycia paliwa kształtują się na poziomie 9,1 l/100 km w cyklu mieszanym, 13,1 l w mieście i 6,7 l poza nim.
Polski cennik Forestera zaczyna się od około 109 055 zł (w zależności od kursu euro). Auto jest także dostępne z mniejszymi jednostkami o pojemności dwóch litrów.
10. Hyundai Tucson
Na dziesiątym miejscu znalazł się Hyundai Tucson. Consumer Reports postanowiło sprawdzić paliwożerność turbodoładowanej jednostki o pojemności 1,6-litra i mocy 164 KM. W trybie mieszanym na litrze paliwa Tucson przejechał 11,1 km, w mieście – 7,7 km, a w trasie – 14,9 km. Daje to zużycie paliwa na poziomie 9,1 l/100km w cyklu łączonym, 13,1 l/100km w mieście i 6,7 l/100km poza nim.
Na polskim rynku Tucson z rocznika 2017 w wersji z turbodoładowanym silnikiem o mocy 177 KM kosztuje od 108 990 zł.
11. BMW X1
Ostatnie miejsce w zestawieniu zajmuje najmniejszy SUV marki BMW – model X1 xDrive28i z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym. Na jednym litrze paliwa „iks-jedynka” pokonała 11 km w cyklu łączonym (co przekłada się na zużycie paliwa na poziomie 9,1 l/100 km), w mieście zaledwie 7,2 km (13,8 l/100 km), jednak nadrobiła w trasie przejeżdżając 15,7 km (uzyskując średnie zużycie paliwa na poziomie 6,4 l/100 km).
Wprawdzie badana przez amerykańskich naukowców wersja silnikowa nie jest dostępna w Polsce, jednak dość zbliżoną odmianą jest xDrive 35i, która także posiada silnik o objętości dwóch litrów, generujący moc 231 KM. Za takie auto trzeba zapłacić co najmniej 186 900 zł.
I to już wszystkie auta przebadane przez amerykańską organizację Consumer Reports. Podsumowując:
- W zestawieniu mamy aż osiem aut japońskich, dwa niemieckie i jedno koreańskie.
- Najdroższym modelem okazał się Lexus RX 450h, który kosztuje 321 900 zł (w aktualnej promocji).
- Najtańsza w zestawieniu okazała się Honda HR-V, za którą musielibyśmy zapłacić 81 590 zł.
- Najmniejszy silnik w zestawieniu to 1,5-litrowa jednostka z Hondy CR-V, a największy to 3,5-litrowe V6, mruczące pod maską Lexusa RX 450h.