Koniec z absurdem na dwóch kółkach!
Statystyki biją na alarm. Coraz częściej uczestnikami wypadków drogowych są kierowcy pojazdów jednośladowych, w tym także skuterów. Jest to jedna z przyczyn, dla której posłowie sejmowej komisji infrastruktury szykują zmiany w Kodeksie Ruchu Drogowego.
Z dnia na dzień liczba motorowerów na polskich drogach wzrasta. Są to pojazdy ekonomiczne, a także funkcjonalne. Mówi się nawet o „modzie na skutery". Niestety – wzrasta również liczba wypadków drogowych, których uczestnikami są motorowerzyści. Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w 2007 roku liczba wypadków, których sprawcami byli kierowcy motorowerów wyniosła 815. Nieznacznie liczniejszą grupę stanowili kierujący motocyklami. Byli oni sprawcami 953 wypadków drogowych. Wbrew powszechnej opinii liczba wypadków z winy motorowerzystów jest alarmująco duża. Bardzo źle przedstawia się sytuacja na Pomorzu.
Komentarz Aspiranta Zbigniewa Korytnickiego z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Gdańsku: Doświadczenia policjantów jasno wskazują, że kierujący tymi pojazdami wielokrotnie nie potrafią ocenić sytuacji na drodze. Przykładem może być sytuacja, w której motorowerzyści czekają aż wszyscy opuszczą skrzyżowanie i dopiero wówczas kontynuują jazdę – choć poruszają się drogą z pierwszeństwem przejazdu. Zachowanie takie w sposób oczywisty generuje sytuacje niebezpieczne. Niestety przekłada się to na ilość zdarzeń drogowych. Dla porównania można wskazać, że motocykliści uznawani za „grupę podwyższonego ryzyka" spowodowali w ubiegłym roku na terenie województwa pomorskiego mniej zdarzeń niż kierujący motorowerami. Inną, nie mniej ważną sprawą jest posiadanie zdolności psychomotorycznych niezbędnych do poruszania się po drogach. Brak konieczności posiadania uprawnień do kierowania motorowerem generuje niebezpieczeństwo poruszania się skuterem przez osobę słabo widzącą, posiadającą zaburzenia słuchowe itp., a są to elementy, bez których nie można wyobrazić sobie „bezpiecznego kierującego".
Takie opinie i dokładna analiza policyjnych statystyk przyspieszyły prace nad nowelizacją Kodeksu Ruchu Drogowego.
Jedną z najważniejszych, planowanych zmian w Kodeksie Ruchu Drogowego będzie wprowadzenie nowej kategorii prawa jazdy - AM na motorowery do 50 centymetrów sześciennych pojemności silnika. Młodzi ludzie często zdejmują blokady prędkości ze swoich skuterów. Motorowery, które mają poruszać się z prędkością 45 km/h jadą znacznie szybciej, nawet 120 km/h. Obecnie w Polsce takimi pojazdami mogą jeździć osoby powyżej 13-ego roku życia, które posiadają kartę motorowerową. Natomiast po ukończeniu 18-ego roku życia prowadzić skuter może każdy, wystarczy jedynie dowód osobisty. Brak obowiązkowych uprawnień na motorowery poddaje w wątpliwość znajomość przepisów ruchu drogowego, a także umiejętności kierowców. Zwiększa to ryzyko wypadków.
Kierowcy pojazdów jednośladowych są szczególnie narażeni na obrażenia. Wynika to z samej konstrukcji pojazdów, która nie chroni przed skutkami zderzeń. Dlatego tak ważne jest, by kierowcy motorowerów posiadali odpowiednie umiejętności tj. umiejętność utrzymania równowagi i manewrowania pojazdem na zakrętach. Ponad to niezbędna jest znajomość przepisów ruchu drogowego, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych. Program ABC Bezpieczeństwa popiera wszelkie inicjatywy, mające doprowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Misją Programu ABC Bezpieczeństwa jest wykształcenie długotrwałych systemowych rozwiązań poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Pomysłodawcą i organizatorem Programu ABC Bezpieczeństwa jest Agencja Link PR.
Fot. Piaggio