Kompaktem na urlop – co pomieszczą bagażniki 10 najchętniej kupowanych aut segmentu C?
Na decyzję o zakupie nowego samochodu ma wpływ wiele czynników. Dla większości z nas podstawowym kryterium wyboru jest cena. Równie ważna jest lista wyposażenia standardowego, rodzaj silnika i jego moc oraz wygląd zewnętrzny. W Polsce najchętniej wybierane są samochody segmentu C. To kompromis pomiędzy kompaktowymi wymiarami z zewnątrz, a przestrzenią dla pasażerów. Kompakt to samochód który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również jako rodzinna bagażówka podczas wakacyjnych wojaży.
Czasy, kiedy przestronność wnętrza miała wpływ na pojemność bagażnika i odwrotnie, dawno poszły w niepamięć. Samochody znacznie urosły. Jedno jednak nie uległo zmianie. Pojemny i ustawny bagażnik w dalszym ciągu jest jednym w kluczowych elementów dla rodziny planującej dłuższy wyjazd. W związku z powyższym postanowiłem sprawdzić, czym zaskoczy mnie w tej kwestii 10 najchętniej wybieranych kompaktów w Polsce.
Skoda Octavia
Model, który od wielu lat nie opuszcza podium w rankingach sprzedaży. Tylko w 2017 roku Skoda sprzedała w Polsce aż 18 179 egzemplarzy Octavii. Samochód przekonuje nie tylko dobrym wyposażeniem, przystępną ceną, ale przede wszystkim ponad przeciętną ilością miejsca wewnątrz. Nie bez przyczyny wiele osób uważa, że obecne wcielenie Skody aspiruje do segmentu C+. Samochód występuje w dwóch wersjach nadwozia – jako udający limuzynę liftback oraz pełnowartościowe kombi. Pojemność bagażnika w wersji liftback wynosi imponujące 590 l, w kombi zaś jest aż 610 l. W tej konkurencji Skoda Octavia wręcz deklasuje rywali. Dodatkowym atutem przestrzeni ładunkowej Octavii jest foremny kształt. Całość psuje jednak zbyt wysoki próg załadunku.
Opel Astra
To samochód, do którego Polacy mają sentyment. Jako jedyny w zestawieniu produkowany jest w Polsce. Wytwarzany od 2015 roku model występuje w dwóch wersjach nadwozia – hatchback oraz kombi. Uzupełnieniem oferty Opla jest sedan poprzedniej generacji, który nadal oferowany jest w salonach sprzedaży. Najważniejszym wyróżnieniem, jakie otrzymał Opel Astra V, jest tytuł Car of the Year, przyznany w 2016 roku. Pojemność bagażnika hatchbacka rozczarowuje – 370 l przy standardowo położonych siedzeniach to mało. Kombi wypada o wiele lepiej – 540 l pojemności bagażnika, niemal płaska powierzchnia (bez wyraźnego progu załadunku) oraz regularny kształt to mocne strony kompaktu Opla.
Volkswagen Golf
Obiekt marzeń wielu Polaków. Samochód stawiany jako wzór do naśladowania. To już VII generacja hitu Volkswagena. Model w dalszym ciągu nie szokuje wyglądem – w czym dla wielu tkwi jego siła. Volkswagen Golf oferowany jest w wersjach 3D, 5D i kombi o nazwie Variant. Pomimo tego, że ma już swoje lata, nadal cieszy się niesłabnącą popularnością. To również laureat konkursu Car of the Year – tym razem z 2013 roku. Wersja kombi ze względu na pojemność bagażnika realnie zagraża Octavii. 605 l pojemności przy złożonych siedzeniach budzi respekt. W przypadku wersji hatchback – 380 l jest tylko przeciętnym wynikiem.
Ford Focus
Jeden z najgroźniejszych rywali Golfa. Serca klientów skradł precyzyjnym układem kierowniczym oraz zaawansowanym dla wielu wręcz sportowym zawieszeniem. Jest jednym z najlepiej trzymających się drogi samochodów klasy kompakt. Ford Focus występuje w trzech wersjach nadwoziowych. Wersja hatchback rozczarowuje niestety pojemnością bagażnika – 277 l to wynik bardzo słaby. Sytuacje ratuje możliwość rezygnacji z opcjonalnego koła zapasowego – zyskamy wtedy dodatkowe 50 l. W kombi cieszy niemal płaska podłoga oraz większa pojemność bagażnika, wynosząca 476 l. Alternatywą jest wersja sedan z bagażnikiem liczącym – 372 l. Minusem tej wersji jest wysoki próg załadunku oraz zawiasy, wnikające w głąb luku, przez co skutecznie ograniczają funkcjonalność kufra Focusa.
Toyota Auris
To II generacja kompaktu Toyoty. Pierwsza zastąpiła lubiany w Polsce model Corolla. Poprzednia nazwa modelu została zachowana dla 4-drzwiowego sedana Toyoty. Model, który słynie z niezawodności, ma solidne fundamenty na rynku motoryzacyjnym. Największą wadą bagażnika Aurisa są mocno ograniczające przestrzeń nadkola. Konstruktorzy niezbyt dobrze poradzili sobie w tym aspekcie. Toyota Auris słabo też wypada w kwestii pojemnością bagażnika. Wersja hatchback dysponuje bagażnikiem, który pomieści 360 l, kombi – o chwytliwej nazwie Touring Sports – ma pojemność 600 l. Wynik tego ostatniego pozwala się znaleźć w ścisłej czołówce zestawienia.
Fiat Tipo
Wielka nadzieja włoskiego producenta. Hit, który przebojem wdarł się do rankingów sprzedaży. Zyskał uznanie dzięki korzystnie skalkulowanej cenie i dobremu wyposażeniu. Pierwszy model po Stilo, który jest oferowany w 3 wersjach nadwozia. Do tej pory największą popularnością cieszył się sedan. Bagażnik pomimo imponującej wielkości – 520 l, jest niepraktyczny. Największymi wadami tej wersji są niewielki otwór załadunkowy, nieregularny kształt, oraz mocno wnikające do wnętrza zawiasy. Kombi pod tym względem wypada lepiej, a 550 l pojemności to dobry wynik. Największe słowa uznania należą się dla wersji hatchback. W kategorii pojemność bagażnika Fiat Tipo w tej odmianie uzyskuje najlepszy wynik w klasie licząc 440 l. Małym minusem jest tu dosyć wysoki próg załadunku.
Kia Cee’d
Pierwsza generacja modelu była hitem sprzedaży. Druga, pomimo 5 lat obecności na rynku, dalej ma grono wiernych fanów. Kia przekonuje przede wszystkim długą bo aż 7-letnią gwarancją i dobrze rozbudowaną siecią serwisową. Cee’d występuje dwóch wersjach nadwoziowych – jako hatchback oraz kombi. W ofercie jest również mająca sportowe aspiracje wersja 3D o nazwie Pro Cee’d. W przypadku wersji 5D i kombi kufer robi dobre wrażenie. W obu odmianach mamy regularny kształt bagażnika, ale niestety również zbyt wysoki próg załadunku. Pod względem pojemności Kia Cee'd osiąga wynik średni w klasie. Kombi pomieści 528 l, hatchback zaś 380 l.
Hyundai i30
Najnowsza generacja modelu została zaprezentowana niedawno – 1,5 roku temu podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Występuje tylko w dwóch wersjach nadwozia – hatchback i kombi. Z pojemnością wynoszącą niemal 400 l dla hatchbacka, Hyundai i30 zajmuje wysokie miejsce w rankingu. Kombi zaś, z wynikiem 602 l tylko nieznacznie przegrywa z Golfem i Octavią. Ciekawą alternatywą dla obu wersji jest przedstawiony niedawno liftback o sportowo brzmiącej nazwie – Fastback.
Peugeot 308
Trzeci już zwycięzca konkursu Car of the Year w zestawieniu. Peugeot otrzymał to wyróżnienie w 2014 roku. Samochód z kontrowersyjnym projektem deski rozdzielczej i chwaloną przez użytkowników małą kierownicą. Peugeot 308 występuje w wersji hatchback i kombi. Ciekawie wyglądające kombi zaskakuje dużym i ustawnym bagażnikiem. Przy wyniku wynoszącym 610 l staje się liderem zestawienia wraz ze Skodą Octavią. Hatchback zaś musi uznać wyższość rywali. 400 l pojemności to jednak wciąż jeden z lepszych wyników w tej klasie.
Renault Megane
Kolejny samochód francuskiego pochodzenia. Renault Megane stylistycznie nawiązuje do większego modelu – Talisman. To IV generacja modelu, który występuje w trzech odmianach nadwozia – jako: hatchback, sedan i kombi. Największą zaletą popularnej w Polsce wersji hatchback jest duży i ustawny bagażnik. 434 l pojemności to bardzo dobry wynik. Kombi o nazwie Grandtour sugeruje dużą przestrzeń bagażową – rzeczywiście jest to 580 l, ale do najlepszych w klasie trochę brakuje. Dobrą informacją jest niski próg załadunku. Megane sedan dysponuje bagażnikiem o pojemności 550 l. Minusem tej wersji nadwoziowej jest słaba funkcjonalność oraz zbyt mały otwór załadunku.
Podsumowanie
Obecnie sprzedawane samochody klasy kompakt znacznie urosły. Już nie trzeba szukać auta klasy średniej by mieć do dyspozycji całkiem pojemny bagażnik. Mnogość wersji nadwoziowych to z kolei ukłon w stronę klienta. Każdy z nas ma inne preferencje, stąd też producenci znacznie rozbudowują oferty. Zestawienie nie wskazuje jednoznacznie zwycięzcy. Jest tylko małą podpowiedzą dla osób, które szukają swojego wymarzonego samochodu klasy kompakt.