Jaki silnik wybrać: Fiat Grande Punto
Znakomity silnik typu T-Jet to do wiosny 2009 jedyny realny konkurent volkswagenowskiego 1.4 TSI na rynku. Jest jednak drogi, podobnie jak świetne diesle: nowy Multijet 1.6 120 KM oraz produkowane w Polsce motory Diesla o pojemności 1,25 l.
Polecane:
Cena/osiągi: 1.4 77 KM
Osiągi: 1.6 Multijet 120 KM
Otto: 1.4 T-Jet
Diesel: 1.6 Multijet 120 KM
Flota: 1.4 (77 KM) albo 1.3 Multijet
Otto (benzynowe):
1.2 65 KM
Znana z innych modeli Fiata 8-zaworowa konstrukcja wymaga cierpliwości w czasie rozpędzania i nie nadaje się do dynamicznej jazdy. Spala wg producenta średnio 6,1 l Pb95/100 km. W praktyce od 4,5-5 (na trasie przy bardzo ekonomicznej jeździe i niewielkim ruchu) do 9 l (w ruchu miejskim). Za słaba jednostka, jak na auto o masie ponad 1 tony, zwłaszcza kiedy podróżują nim 3-4 osoby, ale do miasta i na dojazdy pustymi drogami wystarczy. Do wyprzedzania brakuje mocy, podobnie w terenie górzystym. Lepiej dopłacić 1 tys zł. do silnika 1.4 77 KM przy wyborze innego niż podstawowe wyposażenia (różnice między wersją Active a najtańszą Fresh obejmują m.in. regulację kierownicy i koło zapasowe).
1.4 77 KM
Najczęściej wybierany przez polskich nabywców motor w Grande Punto, w dużym stopniu za sprawą polityki cenowej Fiata. Mocy brakuje w mniejszym stopniu niż w 1.2. Do wyprzedzania, czy w górzystym terenie przydałoby się więcej KM i m.in. dlatego w praktyce spalanie często odbiega od katalogowego. W czasie ekojazdy mniej ekonomiczny niż wersja 95 KM, a niekiedy także 1.4 T-Jet.
1.4 95 KM
Najoszczędniejszy, przy bardzo spokojnej jeździe, silnik Grande Punto. Zimą na polskich oponach marki Dębica przy lekkim mrozie i ciepłym silniku, „na trasie" uzyskać można wyniki poniżej 4,5 l Pb95/100 (nawet ok. 4 l) i to przy średniej rzędu 70 km/h. Częściej bywa to jednak 5-6 l, a przy próbach dynamicznej jazdy z częstym rozpędzaniem nawet 8-9 l, podobne na krótkich, kilkukilometrowych dystansach i zimnym silniku.
1.4 120 KM (T-Jet)
Turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 T-Jet to jedna z najbardziej udanych konstrukcji w tej klasie pojemności i do wiosny 2009 (początek sprzedaży silnika Renault 1.4 TCE 140 KM, czyli 1.4 turbo) praktycznie jedyny konkurent volkswagenowskiego 1.4 TSI (wersji 122/125 KM z pojedynczym doładowaniem). Szkoda tylko, że produkt Fiata nie ma wersji z podwójnym doładowaniem, z kompresorem oprócz turbiny albo z dwoma turbinami, i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Drogi, ale zapewnia znakomite przyspieszenia, nokautując pozostałe motory Punto z wyjątkiem Multijetów 1.6 i 1.9 (wydaje się dwukrotnie mocniejszy od pozostałych jednostek 1.4) oraz alternatywnie bardzo ekonomiczną jazdę. Przy tej ostatniej zużywa tylko 0,5-1 l więcej od dwóch pozostałych jednostek 1.4. Z kolei na trasie T-Jetem da się spalać zaledwie 1-1,5 l więcej niż dieslami przy tej samej prędkości średniej (tym samym czasie przejazdu), ale jadąc nieumiejętnie (rozpędzając się na wysokich biegach zamiast zredukować nawet o kilka przełożeń, a po osiągnięciu docelowej prędkości zmienić bieg na możliwie najwyższy), wynik może być 1,5 razy większy niż motorem Otto 1.4 bez turbiny albo dwukrotnie większy niż dieslem.
Silnik kusi do dynamicznej jazdy kończącej się na ogół spalaniem 9-10 l, ale i dystansowaniem aut klasy średniej z dwulitrowymi silnikami, w tym nowoczesnymi dieslami (takimi jak np.: VW Passat, Ford Mondeo itp.), czy wolnossącymi jednostkami o mocy nawet do 200 KM, zwłaszcza w czasie rozpędzania, a nierzadko także przy ruszaniu z miejsca.
Jeśli ktoś potrafi się powstrzymywać przed intensywnym wykorzystywaniem potencjału mocy i momentu obrotowego silnika 1.4 T-Jet, to na trasie uzyskać może spalanie rzędu 6 l Pb95 (bardzo trudno osiągnąć wynik poniżej 5 l, chociaż jest to możliwe przy niewielkim natężeniu ruchu). Moje rekordy (min i maks) to: 4,7 przy średniej powyżej 70 km/h, 5,3 l (przy średniej 82 km/h w lecie na trasie nr 3 z włączoną klimatyzacją (ustawiona na ok. 10 stopni C mniej niż na zewnątrz) i średnio dwoma dorosłymi osobami w aucie) i powyżej 11 l – latem w miejskim korku i zimą na krótkich dystansach po mieście (kilka razy po 4-5 km za każdym razem start zimnym silnikiem albo bardzo dynamiczna jazda na trasie z częstym maksymalnym przyspieszaniem.
Szkoda, że turbodoładowany silnik 1.4 jest dostępny tylko w wersji Sport, w której zastąpił bardziej ekonomiczną, ale mniej spontaniczną, jednostkę 1.9 JTD 130 KM. 1.4 T-Jet to najlepszy wybór do Grande Punto jeśli pominie się koszty zakupu paliwa.
W Grande Punto nie jest oferowany silnik 1.4 T-Jet 150 KM, dostępny w Fiacie Bravo. Moc silnika (przy niedużych przebiegach) można jednak zwiększyć poprzez montaż pakietów tuningowych Abarth (obejmujących także sportowe zawieszenie) w wybranych placówkach sieci Fiat Auto Poland.
Diesle:
1.3 JTD Multijet 75 KM i 90 KM
Jeden z najmniejszych diesli na rynku (pojemność skokowa 1,25 l a nie 1,3 jak sugeruje nazwa), produkowany w Polsce we wspólnej fabryce Fiata i General Motors. Bardziej wszechstronna jest odmiana o mocy 90 KM z 6-biegową skrzynią biegów. Oferuje lepszą dynamikę, a przy tym samym czasie przejazdu pali mniej (do 0,5 l, a niekiedy więcej) niż odmiana 75-konna. Każdym z małych diesli da się podróżować spalając 4-5 l ON/100 km przy średniej 70 km/h na dłuższych trasach po głównych drogach (dwupasmowych albo przynajmniej szerokich), ale na ogół bywa to średnio 5-6 l ON/100 km), a w mieście 6-7 l albo nawet 9 l, w zależności od stylu jazdy i temperamentu.
Wersją 90-konną udało mi się przyjechać z Toru Poznań do Wrocławia (z przejazdem przez miasto poza godzinami szczytu) wyłącznie na rezerwie – średnie zużycie na dystansie prawie 170 km wyniosło ok. 3,5 l ON/100 km przy łącznej średniej prędkości jazdy 60 km/h oraz 70 km/h na trasie nr 5 od Komornik pod Poznaniem do Psar pod Wrocławiem (wg komputera wynik był o 0,1-0,2 litra lepszy). Z drugiej strony nie ma problemu aby spalić nawet 8-9 l/100km.
Przy dużych przebiegach rocznych (rzędu kilkadziesiąt tysięcy km) najbardziej opłacalny silnik Grande Punto. Polecam małe diesle 1.3 do firmowych flot, ale raczej dla doświadczonych kierowców.
1.6 Multijet 120 KM
W polskiej ofercie Fiata od 2008 roku. Silnik znany głównie z Fiata Bravo (od wiosny 2008 roku), oferujący moc i moment obrotowy na poziomie 2-litrowych diesli przy niższym zużyciu paliwa. Pojawił się w Grande Punto po zastąpieniu w wersji Sport jednostki 1.9 JTD 130KM silnikiem 1.4 T-Jet. Dynamiczny i ekonomiczniejszy od 1.9 Multijet 130 KM, ale nie tak zrywny jak 1.4 T-Jet. Najbardziej komfortowa jednostka – łatwe wyprzedzanie i niskie zużycie paliwa (przy krótkim rozpędzaniu i długim utrzymywaniu stałej prędkości jazdy).
Najlepszy wybór przy dużych przebiegach rocznych. W rachunku kosztów wprawdzie lepiej wypadają diesle 1.3, ale na tle Multijeta 1.6 „brakuje im pary". Rynkowi konkurenci to: bliźniacze diesle 1.6 (HDI Citroena/Peugeot i TDCI Forda), 1.5 dCi Renault oraz ostatnio także 1.6 TDI (VW).
1.9 JTD 130 KM
Silnik był oferowany do 2008 roku w wersji Sport. Jednostka bardzo dynamiczna, dzięki dużemu momentowi obrotowemu, i oszczędna. W czasie ekonomicznej jazdy ze stosunkowo wysokimi prędkościami średnimi (80 km/h i więcej) spala mniej niż diesle 1.3, np. na E67 na odcinku Nadarzyn (pod Warszawą) do Piotrkowa Trybunalskiego, przy średniej 80 km/h zaledwie 4,7 l ON/100 km (4,4 l/100 km wg komputera). Częściej było to jednak 6-7 l/100 km, ale przy dynamicznej jeździe z częstym wyprzedzaniem, do nawet 9 i więcej litrów przy jeździe sportowej z częstym wykorzystywaniem maksymalnych osiągów silnika (w porównywalnych warunkach dwulitrowe silniki benzynowe w autach kompaktowych palą 1,5-razy więcej).
Plusy:
Świetne silniki Multijet i T-Jet
Pakiety tuningowe Abarth (montaż możliwy tylko przy niedużych przebiegach silnika)
Minusy:
Cena silników T-Jet i Multijet, zwłaszcza nowego 1.6 MJTD 120 KM.
Brakuje sportowego T-Jeta z podwójnym doładowaniem o mocy rzędu 160 -200 KM