Jaki autoalarm - fabryczny, czy firmowy?
Odkąd wynaleziono samochody, a konie zapakowano pod maski, cztery kółka stały się dobrem luksusowym. Tak było kiedyś, jest teraz i pewnie będzie jeszcze dość długo, gdyż auta nie należą do tanich środków transportu. Niestety nie zraża to miłośników cudzych aut. Na szczęście odkąd proceder kradzieży samochodów stał się coraz bardziej powszechny, popularność dotknęła również sposoby zabezpieczania samochodów przed kradzieżą. Obecnie nawet stosunkowo niedrogie auto zabezpieczone jest przynajmniej autoalarmem. Obecnie to najpopularniejsza forma prewencji przed kradzieżą. Pamiętajmy jednak, że zarówno te montowane fabrycznie, jak i te instalowane przez zewnętrzne firmy mają swoje plusy i minusy.
Alarm fabryczny – czy aby na pewno najlepszy?
Oryginalny, czyli fabryczny alarm samochodowy, który został opracowany dla danej marki i modelu samochodu ma niewątpliwie jedną, bardzo istotną zaletę. Jeśli producent nie popełnił fuszerki przy projektowaniu, fabryczny alarm będzie bezproblemowo współpracował z centralnym zamkiem, immobiliserem etc. Niestety z drugiej strony na szali siedzi bardzo poważna wada. Alarm fabryczny jest standardowy i taki sam w każdym samochodzie danej marki i modelu. Owszem, alarmy tego typu spełniają wysokie kryteria bezpieczeństwa, ale na dobrą sprawę w każdym aucie danej serii jest dokładnie identyczny. Wystarczy, że potencjalny złodziej dobierze się do jednego modelu, rozpracuje alarm na czynniki pierwsze i w teorii będzie wiedział jak poradzić sobie z innym, takim samym autem. Nawet miejsca przeznaczone na instalacje alarmów są w każdym modelu takie same, co z pewnością nie wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo auta.
Ale czy to powód, aby całkowicie rezygnować z fabrycznego alarmu? Oczywiście, że nie, szczególnie, jeśli kupujemy nowe auto z salonu. Obecnie stosowane zabezpieczenia są coraz trudniejsze do złamania. Jeśli jednak kupujemy używany, kilkuletni samochód z fabrycznym autoalarmem, dla świętego spokoju warto „dodać coś od siebie” i dodatkowo zabezpieczyć auto, a jeśli jest to cenny okaz najlepiej wymienić całą instalację w profesjonalnej firmie.
Alarm firmowy – dobra alternatywa dla fabrycznego odpowiednika?
Powyższych wad, które dotyczą powtarzalności fabrycznych systemów nie posiada instalacja alarmowa zakładana w profesjonalnej firmie montażowej, która zajmuje się tego typu usługami. Pamiętajmy jednak, aby nie decydować się na montaż alarmu w warsztacie „U Zenka” czy powierzać tego zadania szwagrowi. Tu chodzi o bezpieczeństwo naszego auta, więc decydujmy się tylko na zaufane i profesjonalne zakłady.
Wracając do niefabrycznych systemów alarmowych. Po pierwsze i najważniejsze, mamy gwarancję tego, że jest ona niepowtarzalna. Owszem, producent wypuszcza kilkaset lub kilka tysięcy sztuk danego modelu, ale skąd złodziej ma wiedzieć, jaki model jest zamontowany w naszym aucie? Nikt o zdrowych zmysłach nie nakleja przecież naklejki producenta z modelem systemu na szybie. Po prostu liczba kombinacji montowanego autoalarmu dla jednego samochodu jest bardzo duża, a możliwa powtarzalność jest znikoma. Dzięki temu złodzieje nie mogą trzymać się standardów, gdyż w każdym samochodzie z niefabryczną instalacją, czujniki i zabezpieczenia mogą być w innych miejscach. Czysta loteria.
Kolejnym plusem jest modułowa konstrukcja układów alarmowych, dzięki czemu montaż dodatkowych zabezpieczeń można rozłożyć w czasie. Koszt podstawowego zestawu alarmowego to przedział od 400 do 600 złotych wraz z montażem. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby z czasem dodawać kolejne moduły i dodatki, które poprawią bezpieczeństwo samochodu.
Zdajemy sobie sprawę, że każdy z naszych Czytelników ma inne podejście do ochrony swojego auta. Jedni demontują koła, inni rozrzucają pinezki na fotelu pasażera, ale dopóki są to skuteczne sposoby, to można z całą pewnością je pochwalić. Jeśli jednak wolimy profesjonalne rozwiązania, z pewnością montaż autoalarmu albo wymiana już istniejącego w dużym stopniu uchroni nasz pojazd przed nieplanowaną zmianą właściciela. Już niebawem opiszemy działanie kodów zabezpieczających oraz czujników w systemach alarmowych.