Jak zarządzać ruchem?
Nie wszyscy zmotoryzowani wiedzą, iż już za kilka lat ma powstać w Polsce Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR). Jak twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będzie to jeden z największych zintegrowanych systemów telematycznych w Europie. KSZR ma monitorować ruch na autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych. Dzięki niemu będzie przekazywana informacja o utrudnieniach w ruchu, objazdach, czy możliwych trasach alternatywnych.
KSZR – czyli co?
W ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem będzie funkcjonowało tysiące urządzeń pomiarowych, wyświetlaczy, a także sygnalizatorów i kamer przemysłowych połączonych w uporządkowany sposób. Docelowo, dzięki pracy KSZR stanie się możliwe generowanie i opracowanie takich danych, które pozwolą na zwiększenie przepustowości dróg nawet w granicach 20 proc., w stosunku do stanu obecnego. Zadaniem systemu będzie również zbieranie informacji z tzw. MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych, a także powiadamianie zainteresowanych o dostępnych na nich wolnych miejscach. To jednak nie wszystko. Wdrożenie KSZR ma również ułatwić podejmowanie decyzji o planowaniu kolejnych inwestycji drogowych, m.in. budowie tras szybkiego ruchu, czy obwodnic. Docelowo system zarządzania ruchem ma objąć całą sieć dróg krajowych w Polsce.
Skąd na to pieniądze?
Krajowy System Zarządzania Ruchem wykorzystuje rekomendowaną przez Komisję Europejską architekturę do budowy systemów telematycznych (tzw. FRAME), czyli planowania nowoczesnego systemu transportu. A zatem jednym z mechanizmów finansowania tego systemu, będą środki pochodzące z Unii Europejskiej. Dość powiedzieć, iż w tylko w ubiegłym roku Komisja Europejska przekazała 13 mld zł, które zostały przeznaczone na budowę nowych dróg, remonty istniejących i inne zadania administrowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pozostałe pieniądze na finalne wdrożenie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, mają pochodzić zarówno ze źródeł publicznych, jak i prywatnych, jako że system zostanie utworzony w ramach wielu projektów.
KSZR do ITS
Polski system zarządzania ruchem ma wchodzić w skład europejskiego systemu ITS (Intelligent Transport System). Obecnie w naszym kraju funkcjonują już niektóre układy, które w niedalekiej przyszłości wejdą w skład systemu krajowego, a wraz z nim do Europejskiego ITS. Są nimi m.in. stacje pogodowe, kamery monitoringu wizyjnego, systemy ważenia pojazdów, a także bardziej kompleksowe systemy zarządzania ruchem na drogach ekspresowych i autostradach. Zdaniem GDDKiA, system KSZR będzie jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie drogowej na naszym kontynencie. Dzięki oparciu go o model FRAME, a także dzięki położeniu Polski, ma być jednym z najważniejszych elementów składowych europejskiego systemu ITS.
Trochę historii ...
Coraz więcej krajów na świecie tworzy własne krajowe lub regionalne architektury ITS. Pierwsza Krajowa Architektura ITS została utworzona w Stanach Zjednoczonych. W system drogowy USA wdrożono ją w czerwcu 1996 roku (środki na ten cel pochodziły m.in. z dofinansowania przekazanego przez Amerykański Departament Transportu). W Europie pierwsza wersja Intelligent Transport System została opublikowana w 2000 roku. W ramach tzw. projektu KAREN została stworzona Europejska Ramowa Architektura ITS. Obecnie funkcjonują już takie krajowe architektury, jak: ACTIF we Francji, ARTIST we Włoszech, TTS-A w Austrii, czy TEAM w Czechach. Poza Europą Krajowe Architektury ITS działają m.in. w Japonii, Chile, Australii i w Chinach.