Hybryda vs. Diesel - porównanie dwóch modeli Toyoty Auris
Od chwili, w której na rynku pojawiły się samochody hybrydowe rozgorzała dyskusja. Wiele osób zadawało sobie pytanie: "Co jest lepsze? Hybryda, czy samochód z silnikiem Diesla?" Zamiast spierać się na suche argumenty lepiej po prostu przeprowadzić test. Poniżej przedstawiamy raport końcowy z testów przeprowadzonych przez firmę kurierską TNT oraz portal swiadomykierowca.pl.
Test został przeprowadzony zarówno w warunkach miejskich, jak i w trasie w okresie od 27.09.2013 do 10.10.2013. Testami objęto dwa modele Toyoty Auris - Auris Hybrid 1.8 oraz Auris 2.0 D-4D. Co ciekawe, była to swego rodzaju rywalizacja z końcowym porównaniem. Co więcej, nie było mowy o błędzie ludzkim czy jakimkolwiek przeoczeniu, gdyż samochody zostały wyposażone w system telemetryczny firmy SAFETY LOGIC. Urządzenia zostały zamontowane w gniazdach serwisowych OBD2, zaś dane telemetryczne były wysyłane on-line poprzez sieć GSM i na bieżąco były monitorowane przez koordynatora testu.
Wyniki testów okazały się niezwykle ciekawe (szczegóły na załączonych grafikach). W wielkim skrócie: Okazało się, że wariant hybrydowy ma dość znaczącą przewagę w mieście - generuje spore oszczędności w porównaniu do alternatywy wysokoprężnej. Jeśli jednak wyjedziemy autem w trasę, zalety przechodzą na stronę auta z silnikiem Diesla. W ogólnym rozrachunku, czyli w cyklu mieszanym na fotel lidera wraca hybryda, choć przewaga nie jest olbrzymia. W przypadku kosztów serwisowych o kilka procent znów wygrywa hybryda - nie jest to jednak miażdżące zwycięstwo. Poniżej publikujemy wnioski z testów.
"Wybór jednostki napędowej musi być poprzedzony analizą potrzeb firmy/osoby prywatnej. Jeżeli głównie przemieszczamy się po mieście wybierajmy Hybrydę. W trasie – Diesel.
Wyniki można jeszcze poprawić w każdym przypadku jeżeli kierowca przejdzie profesjonalne szkolenie pozwalające na świadome wykorzystywanie parametrów pojazdów i zastosowanej technologii w zakresie EKOjazdy i jazdy defensywnej. Szczególnie ma to znaczenie w przypadku Hybrydy, wyposażonej w nową technologię napędu i odzyskiwania energii.
Bezpieczeństwo jazdy:
Hybryda gwałtownie hamuje silnikiem. Należy upewnić się, że w trakcie takiego hamowania świecą się światła STOP samochodu!
Jazda wyłącznie z napędem elektrycznym w miejscach w których znajdują się piesi/rowerzyści wymaga szczególnej uwagi kierowcy. Samochód nie „hałasuje” przez co stwarza realne zagrożenie dla „nasłuchujących” zagrożenia osób.
Komfort
Hybryda wyposażona jest seryjnie w bezstopniową skrzynię biegów, co przy miejskim zastosowaniu podnosi znacząco komfort jazdy.
Nie ma możliwości doposażenia Diesla w automatyczną skrzynię biegów."
Autorzy: Sylwester Pawłowski i Mariusz Radłowski
Jak widać różnice są, choć nie diametralne. Na szczęście mamy wybór i możemy dobrać odpowiedni napęd do konkretnych zastosowań. A Wy co byście wybrali i dlaczego?