Holowanie - co warto wiedzieć, a co wiedzieć trzeba?
Z pewnością niejednemu z nas przynajmniej raz w życiu przydarzyła się sytuacja, w której samochód najzwyczajniej w świecie odmówił posłuszeństwa. Silnik ani drgnie, męczy się i męczy, ale nie odpala. W zależności od okoliczności (awaria niedaleko miejsca zamieszkania lub gdzieś w trasie) mamy możliwość wezwania assistance (o ile takowe posiadamy), pomocy drogowej (zdecydowanie najdroższe rozwiązanie) lub też holowania auta do warsztatu na własną odpowiedzialność przez drugi samochód. Jeśli zdecydujemy się na wariant ostatni, czyli holowanie, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Jednak zanim zdecydujemy się na holowanie musimy mieć świadomość, że bierzemy odpowiedzialność nie tylko za siebie, ale także za holowanego – za wszelkie szkody powstałe wskutek holowania, czy to z naszej winy, czy z winy holowanego, odpowiada holujący w ramach swojego OC.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prędkość pojazdu holującego na obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h, a poza nim 60 km/h. Całkowicie zabrania się holowania na autostradach, za wyjątkiem holowania przez pojazdy do tego przeznaczone do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
Pojazd holujący ma bezwzględny obowiązek poruszania się z włączonymi światłami mijania, również w okresie dostatecznej widoczności. Pojazd holowany należy w stosowny sposób oznaczyć, tudzież przy użyciu odblaskowego trójkąta ostrzegawczego ulokowanego z tyłu pojazdu, po lewej stronie, (w okresie niedostatecznej widoczności ponadto należy włączyć w pojeździe holowanym światła pozycyjne), bądź za pomocą żółtych sygnałów błyskowych widocznych dla innych użytkowników ruchu. W pojeździe holowanym za kierownicą musi znajdować się osoba uprawniona do kierowania pojazdami, chyba że pojazd holowany jest w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim.
Pojazd holowany połączony jest z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się go w czasie jazdy. Wyjątkiem jest holowanie motocykla, który z pojazdem holującym musi być połączony połączeniem giętkim umożliwiającym odczepienie się w razie zaistnienia zagrożenia.
Gdy w pojeździe holowanym sprawny jest tylko jeden typ hamulców, wówczas należy zastosować połączenie sztywne. Gdy sprawne są oba typy hamulców, można zastosować połączenie giętkie. Gdy żaden z układów hamulcowych nie jest sprawny, wówczas holowanie jest zabronione.
Odległość między pojazdami holowanym i holującym wynosi nie więcej niż 3 m w przypadku połączenia sztywnego, oraz od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Kodeks drogowy określa także okoliczności, w których holowanie jest zabronione. Do takich szczególnych warunków zalicza się:
> holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia
> pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony
> więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego
> holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą)
> holowanie na autostradzie (poruszone powyżej).
W przypadku holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Awaria samochodu to nic przyjemnego – frustracja wynikająca z pokrzyżowanych planów oraz wizja wydatków na niezbędne naprawy sprawia, że problemy z prawem to ostatnia rzecz, której wówczas nam potrzeba. Dlatego zanim zdecydujemy się na holowanie, warto zapoznać się z powyższymi wskazaniami. Oszczędzą nam one nie tylko nerwów i niepewności wynikającej z niewiedzy, ale przede wszystkim pomogą uniknąć problemów z prawem.