Genewa 2016: Pojazdy koncepcyjne
Stanowią ważny punkt najważniejszych targów motoryzacyjnych. Samochody koncepcyjne, bo to o nich mowa, z jednej strony zapowiadają przyszłe generacje istniejących modeli, a czasami stanowią zapowiedź nowych trendów w motoryzacji, których będziemy świadkami za kilka czy kilkanaście lat.
Opel GT
Opel zamierza powrócić do świata małych sportowych modeli, czego dowodem jest zaprezentowany w Genewie koncepcyjny model GT, nawiązujący do sportowego modelu sprzed ponad 50 lat. Opel GT Concept to rasowe coupe z silnikiem umieszczonym centralnie za przednią osią i napędem na koła tylnej osi. Stylistyka tego prototypu jest równie awangardowa, co minimalistyczna. Długa maska silnika, ekstremalnie krótkie zwisy, charakterystyczna czerwona linia biegnąca wzdłuż nadwozia oraz brak zewnętrznych klamek, lusterek i wszelkich zbędnych ozdób, podkreślają wybitnie sportowy charakter tego auta. Opel GT napędzany jest litrowym silnikiem o mocy 145 KM i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Skoda VisionS
Konieczność poszerzenia swojej oferty o kolejnego SUV-a zauważyli również szefowie czeskiej marki. Dlatego już w drugiej połowie roku pojawi się na rynku model pozycjonowany powyżej Yeti o długości ok. 4,7 m. Na salonie genewskim mieliśmy okazję przyjrzeć się zapowiedzi tego modelu w postaci prototypowego VisionS, który jednocześnie prezentuje przyszły język stylistyczny marki. Ciekawostką jest fakt, że VisionS jest autem z sześcioma miejscami w trzech rzędach siedzeń. Druga ciekawostka jest taka, iż przyszły SUV Skody będzie posiadał napęd hybrydowy (także plug-in), a w późniejszym czasie również elektryczny. Hybrydowy VisionS ma łączną moc układu 225 KM, jest w stanie w trybie elektrycznym pokonać dystans do 50 km, a łączny zasięg to ok. 1000 km.
DS E-Tense
Marka DS, która r ok temu wydzieliła się ze struktur Citroena, będzie chciała poszerzyć gamę oferowanych modeli. Czy wśród nowości pojawi się małe, sportowe coupe? Chcielibyśmy, ale decyzje jeszcze nie zapadły. A gdyby jeszcze wyglądał tak, jak pokazany w Genewie koncepcyjny DS E-Tense, z pewnością byłby miłym urozmaiceniem naszych dróg. Tym bardziej, że prototypowy DS napędzany jest 402-konnym silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie obrotowym równym 516 Nm, który jest w stanie rozpędzić to auto do 100 km/h w zaledwie 4,5 s. Bez konieczności zatrzymania się na doładowanie baterii DS E-Tense może pokonać ok. 360 km w ruchu miejskim i 310 km w trasie.
Honda Civic
Dla koncernu Honda, Civic jest najważniejszym modelem na Starym Kontynencie, dlatego też Japończycy przykładają dużą wagę do przyszłorocznej premiery rynkowej dziesiątej już generacji swojego kompaktowego modelu. Na salonie w Genewie mogliśmy podziwiać prototyp zapowiadający ten model. Wygląda na to, iż nowy Civic będzie wyraźnie większy od dotychczasowego. Stylistyka nadwozia będzie dość nowoczesna, ale już nie tak futurystyczna, jak to miało miejsce zwłaszcza przy ósmej generacji Civica. Przedstawiciele Hondy zapowiedzieli, że dziesiątą generację modelu zobaczymy na rynku już na początku przyszłego roku, a to może oznaczać, iż wersję produkcyjną zobaczymy jesienią na wystawie w Paryżu.
Volkswagen T-Cross Breeze
Małe crossovery schodzą dziś niczym ciepłe bułeczki, więc i Volkswagen będzie chciał coś na tej popularności ugrać dla siebie. Zapowiedzią nowego, uterenowionego modelu na bazie Polo jest koncepcyjny T-Cross Breeze. Sporym zaskoczeniem jest jednak fakt, że jest to kabriolet. Jak do tej pory SUV-y czy crossovery z otwieranym dachem raczej wielkiej furory nie zrobiły, więc taki krok Volkswagena jest pewnym zaskoczeniem. W zaprezentowanym w Genewie prototypie znajdziemy też sporo nowych rozwiązań stylistycznych, które Niemcy będą stopniowo wprowadzać w swoich nowych modelach. Daty premiery rynkowej nowego crossovera na bazie T-Crossa Breeze nie znamy, ale - znając niemiecki pragmatyzm - można się spodziewać szybkich działań.
Mitsubishi eX Concept
Również małego SUV-a (mniejszego do ASX) chce mieć w swojej ofercie Mitsubishi. Pokazany w Genewie prototypowy eX Concept uzbrojony jest w szereg nowoczesnych rozwiązań. Ma on elektryczny, dwusilnikowy układ napędowy Twin Motor 4WD, zintegrowany z system kontroli jazdy S-AWC. W modelu tym zastosowano ponadto technologię automatycznej jazdy, która zespala systemy łączności mobilnej z rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Wszystko to gwarantuje możliwość pracy w trybie częściowo autonomicznym na drogach ekspresowych, jak również pozwala np. zaparkować auto w pełni automatycznie.
Subaru stopniowo odświeża swoją paletę modeli. Niedawno mogliśmy zobaczyć koncepcyjną Imprezę, w Genewie zaś Japończycy zaprezentowali koncept zapowiadający model XV. To crossover zbudowany na bazie wspomnianej Imprezy. W modelu uwagę przykuwa szereg nowoczesnych rozwiązań stylistycznych, według nowej koncepcji stylistycznej Dynamic X Solid, które być może zostaną przeniesione również do produkcyjnych wersji nowych modeli. Finalną wersję Subaru XV powinniśmy zobaczyć najpóźniej za dwa lata.
Ssangyong SIV-2
Po niezłym przyjęciu - również na europejskim rynku - modelu Tivoli, apetyt Ssangyonga na jeszcze lepszą sprzedaż wyraźnie wzrósł. Kolejnym modelem, który ma podbić Europę, będzie większy od Tivoli SUV, którego zapowiedzią jest koncepcyjny SIV-2. Jest to model o napędzie hybrydowym, choć w planach, poza konwencjonalnymi silnikami, jest także wersja elekryczna.
Mazda RX-Vision
Wprawdzie koncept ten po raz pierwszy został pokazany na ubiegłorocznej wystawie w Tokio, ale jego wyjątkowość sprawiła, że Mazda przywiozła go ze sobą również do Genewy. Prototypowa Mazda RX-Vision już swoim wyglądem zwraca na siebie uwagę, ale najważniejszą kwestią wydaje się być użycie do napędu silnika z wirującym tłokiem, zwanego popularnie wanklem. Mazda zapewnia, iż udało się zniwelować różne niedoskonałości tego silnika. Jest więc spora szansa, że zobaczymy sportowy model Mazdy z taką jednostką napędową. Choć mówi się również o napędzie wodorowym.