Forza Motorsport 3
Podczas gdy posiadacze PlayStation 3 od momentu premiery konsoli czekają na pierwsze pełnoprawne Gran Turismo, właściciele Xboxa 360 mogą cieszyć się już dwiema częściami Forza Motorsport – w prostej linii konkurencji japońskiej gry wyścigowej. Najnowsza odsłona gry studia Turn 10 naprawia wszystkie bolączki poprzedniczki. Czy jednak wprowadza graczy w nowy wymiar zabawy?
Nie ma co ukrywać – Forza Motorsport 3 to orgia dla miłośników czterech kółek. Setki samochodów, tras, rozbudowany tryb wieloosobowy w połączeniu z dobrym modelem zniszczeń, widokiem z wnętrza i świetnym modelem jazdy daje wybuchową mieszankę. Nic więc dziwnego, że są gracze, którzy spędzili już setki godzin z najnowszą Forzą.
Forza Motorsport 3 poważnie podchodzi do idei odwzorowywania wyścigów samochodowych. Zdecydowano się pokazać wyścigi takie jakimi rzeczywiście są. Aby jak najbardziej urealnić zabawę rozbudowano model prowadzenia pojazdu znany z drugiej części serii. Teraz najdrobniejszy szczegół wpływa na prowadzenie samochodu np. nagrzewanie się opon. Twórcy nie zdecydowali się jednak przygotować Forzy 3 tylko dla maniaków. Grę można idealnie skonfigurować wedle własnych upodobań i możliwości. Po aktywacji wszystkich pomocy samochód prowadzi się niemal sam, jednak gdy zdecydujemy się wyłączyć asystenta hamowania, kontrolę trakcji itd. to szybko okazuje się, że bez spokoju i precyzji się nie objedzie. Gra ma więc nie tylko walor rozgrywkowy, ale niemal dydaktyczny – szybko nauczymy się (o ile tego jeszcze nie wiemy) jak poprawnie wejść w łuk, kiedy można zacząć przyspieszać, jak odpowiednio zmieniać przełożenia skrzyni biegów. Jeśli zdecydujemy się na grę w multiplayerze, to będziemy wręcz zmuszeni do doskonalenia swoich umiejętności. Prowadzenie pojazdów z przednim napędem jest inne niż z tylnym czy 4x4. Mamy do czynienia z nadsterownością, podsterownością. Wszelkie uszkodzenia samochodu wpływają na jej prowadzenie. Model jazdy jest więc rozbudowany i wpływa na zwiększoną satysfakcję z prowadzenia kilkusetkonnych motoryzacyjnych rakiet.
Jeśli jednak powinie nam się noga na jednym z zakrętów to możemy cofnąć czas o kilka sekund i spróbować jeszcze raz pokonać wiraż. Jest to rozwiązanie bardzo ułatwiające grę, szczególnie w końcowym etapie kariery, gdy wyścigi są bardzo długie i stosunkowo wymagające. Jest to jedna z największych nowości, która została zapożyczona z gier Codemasters (GRID, DiRT 2).
Tryb kariery polegający na przeskakiwaniu z jednej klasy do drugiej trwa wiele godzin i daje możliwość wirtualnego przetestowania dziesiątek samochodów – począwszy od hot hatchbacków, przez szybkie sedany, kończąc na SUV-ach, samochodach sportowych i stricte wyścigowych. Garaż jest potężny, a dokładając do tego możliwość tuningu wizualnego i mechanicznego, mamy pełnię szczęścia miłośnika motoryzacji. Pietyzm z jakim wykonano każdy model samochodu jest widoczny. Z resztą – niech za przykład posłuży fakt, że twórcy nie zmieścili się na jednym nośniku DVD i aby móc cieszyć się całą paletą tras i samochodów musimy zawartość jednej płyty zrzucić na dysk Xboxa 360.
Lista wszystkich samochodów dostępnych w grze jest olbrzymia więc wymienię tylko kilka najciekawszych pojazdów wykreowanych przez twórców. Zasiądziemy za kierownicą całej palety sportowych Audi (TT, S4, S5 itd.) oraz BMW z serii M. W Forza Motorsport dostępne jest kilkadziesiąt włoskich supersamochodów – Ferrari (GTO, FXX, F40, F50, 250 GTO) i Lamborghini (Countach, Diablo, Reventon, Murcielago, Gallardo). Nie zabraknie również masy japońskich i niemieckich samochodów sportowych, w tym modeli Porsche. Ogółem maszyn jest aż 400, a każda z nich została wykonana z ogromną dokładnością. Odwzorowano wiele szczegółów nie tylko nadwozia, ale również wnętrza. Nawet jeśli ktoś znudzi się samymi wyścigami i rywalizacją, to z wielką chęcią przyjrzy się tak świetnie zrealizowanym modelom samochodowym. Nie da się jednak ukryć że kabiny samochodów są nieco lepiej wykonane w Need For Speed: Shift.
Twórcy dali dużą możliwość tuningu samochodów – zarówno od strony mechanicznej jak i wizualnej. Doświadczeni gracze mogą sami kupować poszczególne elementy silnika, układu przeniesienia napędu itd. Jeśli jednak nie chce Ci się ulepszać samodzielnie samochodu, to można skorzystać z pomocy gry, która automatycznie dostosuje twój samochód do określonej klasy, w której zamierzasz się ścigać.
Czy Forza Motorsport 3 jest grą idealną? Czy rzeczywiście to najlepsza gra wyścigowa dostępna na rynku? Pod względem jakości odwzorowania zachowań samochodu można stwierdzić, że producent posunął się całkiem daleko – gra jest niemal symulatorem. Nie można jednak powiedzieć, że to produkt najlepiej odwzorowujący realne prowadzenie się samochodu wyścigowego. Można wskazać kilka tytułów, których realizm jest nieco wyższy. Co prawda są to tytuły nie konsolowe, a dedykowane komputerom stacjonarnym. Pod względem modelu jazdy nie można jednak nic zarzucić – grę można dopasować do osobistych preferencji i umiejętności, a na najtrudniejszym poziomie jest bez wątpienia wymagająca.
Czegoś jednak nowej Forzie brakuje. Z pewnością nie chodzi o jakość grafiki, która jest całkiem wysoka. Problemem nie jest również liczba pojazdów, torów czy jakieś niedoróbki. Zabrakło innowacji. Ta gra nie wnosi do gatunku nic nowego, choć do serii – tak. Mamy widok z wnętrza pojazdu, system cofania czasu, jednak patrząc globalnie – Forza Motorsport 3 powiela schematy. Na rewolucję będziemy musieli poczekać zapewne do premiery kolejnej generacji konsol. Na dzień dzisiejszy dziecko studia Turn 10 jest nadal pozycją musową dla posiadacza konsoli Microsoftu, a zarazem miłośnika motoryzacji.
Ocena: 4/5