Czysty jak ... śnieg
Czy warto i należy myć samochód w zimie?
Wielu użytkowników aut odpowie z pewnością przecząco na pytanie postawione w podtytule niniejszego artykułu, argumentując swoje stanowisko bezcelowością wykonywania tej czynności. Z jednej strony nie sposób nie przyznać im racji: auto zabrudzi się przecież znacznie szybciej niż zwykle. Z drugiej jednak warto baczniej przyjrzeć się argumentom przemawiającym za okresowym myciem samochodów, również w niesprzyjającym zachowaniu czystości sezonie zimowym.
Groźne sól i błoto
Jazda w zimie to poważny sprawdzian trwałości elementów naszego samochodu. Sól i pasek obficie wysypywane na drogi niszczą nie tylko lakier nadwozia ale również podwozie, przyczyniając się do powstawania ognisk korozji. Wbrew pozorom bezpieczne nie są również części wykonane z tworzywa. Plastikowe klosze reflektorów rysują się, co w konsekwencji powoduje załamanie światła. Poza tym gromadzenie się na nich coraz grubszej warstwy brudu w poważny sposób ogranicza emisję tego ostatniego, przez co gorzej widzimy i – co najbardziej istotne – jesteśmy mniej widoczni na drodze. Warto o tym pamiętać, zastanawiając się nad celowością umycia auta w obecnych warunkach pogodowych.
Umyć w myjni, ale …
Brudny samochód najlepiej wyczyścić na myjni – mechanicznej lub ręcznej. Pamiętajmy, aby przed wjazdem na myjnię zabezpieczyć zamki pojazdu: można to zrobić używając np. taśmy samoprzylepnej. W pierwszej kolejności nadwozie samochodu musi być dokładnie spłukane. Najlepsza będzie zatem taka myjnia, która oferuje wstępne mycie za pomocą myjki ciśnieniowej, a dopiero potem przy użyciu mechanicznych szczotek (takie czyszczenie zapewniają tzw. myjnie hybrydowe). Wstępne mycie pozwoli również na wypłukanie nagromadzonego brudu w nadkolach, felgach oraz w dolnych partiach progów. Z kolei wybierając wariant mycia zasadniczego, warto zdecydować się opcję tzw. aktywnej piany, która rozpuści zastały brud przed jego wymyciem szczotkami.
Konserwacja przed wyjazdem
Auto umyte – można jechać! Nie tak szybko! W okresie zimowym należy zadbać o dokładne wysuszenie nadwozia samochodu (np. miękką ściereczką), a przede wszystkim jego elementów gumowych, m.in. uszczelek drzwiowych i tylnej klapy. W wielu nowych modelach samochodów, uszczelki są pokryte welurem, który jest szczególnie podatny na zamarzanie. Można temu zapobiec smarując je olejem silikonowym. Warto również wstrzyknąć porcję środka wypierającego wilgoć do wnętrza zamków (niezależnie od ich zabezpieczenia taśmą). Ten ostatni zapewni właściwą konserwację ich elementów mechanicznych.
Mróz = STOP dla mycia
Fachowcy są tutaj zgodni: nie wolno myć auta w czasie mrozów (większość ogólnodostępnych myjni mechanicznych nie świadczy wtedy swoich usług). Nawet długotrwałe suszenie nadwozia pojazdu, nie zapobiegnie bowiem wniknięciu resztek wilgoci m.in. do wnętrza zamków. Po opuszczeniu budynku myjni, ta ostatnia spowoduje zamarznięcie ich mechanizmów (bębenków) oraz uszczelek, co będzie skutkowało nie tylko niemożnością dostania się do wnętrza samochodu, ale również możliwością trwałego uszkodzenia zamków podczas próby ich otwarcia.
Silnik? Poczekajmy do wiosny
Niezależne od temperatury otoczenia, fachowcy zdecydowanie odradzają mycia komory silnika w okresie zimowym (wielu z nich nie zaleca jej wykonywania w myjniach mechanicznych również w innych porach roku). Pozostała po takim czyszczeniu wilgoć może być groźna dla schowanych pod maską układów elektronicznych, a skrajnym wypadku doprowadzić nawet do uszkodzenia komputera pokładowego. Jeśli jednak mimo wszystko zdecydujemy się na umycie komory silnika w myjni mechanicznej, to powinniśmy to zrobić na wiosnę.
Kiedy mycie szkodzi …
I na koniec ważna informacja. Czyszczenia nadwozia w myjniach mechanicznych – przede wszystkim w okresie zimowym – powinni unikać właściciele samochodów po niedawno przeprowadzonej naprawie blacharsko-lakierniczej. Dlaczego? Nowo położona powłoka potrzebuje bowiem około miesiąca na swoje utwardzenie. Wizytę w myjni mechanicznej powinni również odłożyć na później posiadacze zupełnie nowych pojazdów. Nadwozia tych ostatnich (przynajmniej przez kilka miesięcy od daty zakupu auta) powinno czyścić się manualnie, używając do tego celu wody oraz miękkiej gąbki i co najważniejsze – nie w okresie zimowym.