Auto za 30 tys. PLN - jest w czym wybierać
30 tys. PLN to już całkiem pokaźna kwotka. Za równowartość dziewięciu średnich krajowych można spełnić niejedno marzenie: wybrać się na egzotyczne wakacje wraz z drugą połową do Kenii lub innych pasjonujących miejsc Czarnego Lądu, objechać najdziksze zakątki Eurazji samochodem, zaszyć się na rok w Bieszczadach i poświęcić pisaniu lub nabyć butelkę jednego z najbardziej cenionych trunków na świecie - szkockiej whisky Macallan z 1939 roku. Można także zrealizować bardziej pragmatyczne marzenia, np.: kupić samochód. Jaki?
Jak się okazuje wybór jest przeogromny. W zasadzie w tym przedziale cenowym można kupić doskonale utrzymane i szczodrze wyposażone auto niemal z każdego segmentu.
W przypadku aut najmniejszych za kwotę ok. 30 tys. PLN można nabyć niemal nowy samochód. Wybierać można zarówno w ofertach koreańskich, japońskich, niemieckich, jak i francuskich producentów. Spośród wielu możliwości jedną z bardziej interesujących wydaje się być nowa Kia Picanto. Debiutująca w 2011 roku druga generacja modelu na tle konkurentów odznacza się nie tylko fantastycznym wyglądem, ale także ciekawie zaprojektowanym wnętrzem i dynamiczną jednostką napędową o pojemności 1.0 l i mocy 69 KM.
Fiat 500 to nostalgiczna włoska propozycja dla osób poszukujących oryginalnego stylu i nietuzinkowości. Będący w sprzedaży od 2007 roku model wprowadzany był na rynek z wielką pompą. Pięć lat po debiucie rynkowym auto nadal wygląda świeżo i intrygująco, a sami użytkownicy przyznają, że „pięćsetka” to fantastyczne i niezmiernie klimatyczne auto.
Suzuki Splash to auto stosunkowo mało popularne na naszym rynku. Jednak wbrew pozorom wyjątkowo udane. Ogromne boczne lusterka (wielkie niczym w autobusie), niewielkie gabaryty, przyzwoite wykończenie i dość bogate wyposażenie sprawiają, że Splash idealnie czuje się w miejskiej dżungli.
Szczebel wyżej wybór jest jeszcze bardziej interesujący. Spośród wielu propozycji (Skoda Fabia, Volkswagen Polo, Citroen C3, Mazda 2, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Nissan Note, Opel Agila, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Honda Jazz), najbardziej interesującymi propozycjami wydają się być Honda, Mazda, Volkswagen, Suzuki i Citroen. Nowe C3 to auto nie tylko fantastycznie wyglądające, nowatorskie i doskonale radzące sobie na drodze, ale także bardzo przyjemne w prowadzeniu i niezwykle bogato wyposażone. Poza tym jakością wykonania wnętrza i zastosowanymi materiałami mogłoby zawstydzić niejedno auto pozycjonowane segment wyżej. Hondy Jazz, Mazdy 2 i VW Polo szczególnie reklamować nie trzeba, bo każda z tych marek od lat cieszy się uznaniem klientów. Cenią oni sobie w tych autach przede wszystkim niezawodność, jakość wykonania i praktyczność.
W segmencie aut kompaktowych wybór jest niewiele mniejszy. Co prawda za 30 tys. PLN będziemy w stanie nabyć auto z roczników 2004 – 2009, jednak w zamian otrzymamy pełnowartościowe auto rodzinne, którym bez problemu można wybrać się na rodzinne wakacje. Alfa Romeo 147, Audi A3, BMW serii 1, Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Honda Civic, Kia cee’d, Mazda 3, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota Corolla/Auris, Volkswagen Golf, czy Volvo S40 to tylko niektóre z możliwości. Wybór jest jeszcze większy. Jednak w moim odczuciu najciekawszymi z punktu widzenia użytkownika propozycjami wydają się być Fiat Bravo, Honda Civic i Skoda Octavia. Octavia to auto, które w Wielkiej Brytanii od kilku już lat bryluje w rankingach zadowolenia z eksploatacji. Civic to auto, które stylistyką nadwozia i projektem wnętrza wyprzedza konkurencję o dobrych kilka lat, a niezawodnością potwierdza opinię o wzorowej jakości wykonania aut japońskiej marki. Fiat Bravo to z kolei samochód, w którym trudno doszukać się jakichkolwiek wad – taki anonimowy wzorcowy typ.
Klasa średnia także ma sporo do zaoferowania. Przestronność, wysoki komfort podróżowania, bogate wyposażenie i dobra jakość materiałów wykończeniowych to tylko niektóre z istotnych elementów przemawiających za autami klasy średniej. Nie dość, że oferują zdecydowanie więcej niż auta kompaktowe, to na dodatek bardzo często koszty eksploatacji (paliwo, ubezpieczenie, ewentualne naprawy) są tylko nieznacznie wyższe. Dlatego warto poważnie rozważyć zakup auta klasy średniej. A wybór jest wcale niemały: Audi A4, BMW serii 3, Alfa Romeo 159, Citroen C5, Fiat Croma, Ford Mondeo, Honda Accord, Jaguar X-Type, Lexus IS, Mazda 6, Mercedes C Klasse, Opel Vectra, Saab 9-3, Subaru Legacy, Seat Toledo, Toyota Avensis czy VW Passat to tylko niektóre z propozycji. W zależności od zasobności portfela, upodobań, przeznaczenia i priorytetów wybierać można w zasadzie w setkach ogłoszeń. Jednak najciekawszymi propozycjami wydają się być: Alfa Romeo 159 (piękna sylwetka, fantastyczne prowadzenia, urzekający wystrój wnętrza), Honda Accord (sport i elegancja w jednym), Jaguar X-Type (namiastka luksusu w klasie średniej), Mazda 6 (przestronność i świetne prowadzenie), Subaru Legacy (napęd na cztery koła) oraz Lexus IS (napęd na tył i legendarna niezawodność).
W klasie wyższej średniej i wyższej walka tradycyjnie rozgrywa się pomiędzy BMW, Mercedesem i Audi. Jednak nieco bardziej wybredni mogą także doszukać się czegoś interesującego w ofercie Toyoty (Camry), Lexusa (GS), Hondy (Legend), Jaguara (S-Type), Nissana (Maxima), Peugeota (607), Renault (Vel Satis), czy Volvo (S60/V70). Jakkolwiek intrygujące oferty by to nie były, należy pamiętać, że eksploatacja aut tego segmentu to nie tylko koszty paliwa, ale także koniecznych napraw. A te w przypadku aut tej klasy bywają już bardzo kosztowne. I nie istotne czy mamy do czynienia z Audi, BMW, czy Lexusem – wysokie ceny części zamiennych i usług wyspecjalizowanych warsztatów to wspólny mianownik wszystkich tych aut.