Włoski bestseller lat 70 i 80
W roku 1972 Alfa Romeo zaprezentowała światu Alfettę, 5-miejscowego sedana klasy wyższej.
Auto to wyposażono w niespotykany dotąd układ przeniesienia napędu – „Transaxle”. Układ ten charakteryzował się nowatorskim rozłożeniem elementów. Umiejscowienie silnika z przodu auta oraz przekazywanie napędu na koła tylne nie dziwi, lecz zamontowanie skrzyni biegów na tylnym moście pojazdu, oraz przesunięcie tylnych tarcz hamulcowych „w głąb” pojazdu (patrząc w otwory w feldze nie dostrzeżemy elementów układu hamulcowego) po dziś dzień jest rozwiązaniem nowatorskim i rzadko spotykanym. Tak indywidualne cechy pojazdu budziły w fabryce w Arese spore obawy o pomyślną sprzedaż auta, jednak jak się okazało, Alfetta która dzięki zastosowaniu układu Transaxle miała wspaniałe właściwości jezdne (producent uzyskał praktycznie idealny rozkład mas – który wynosił po 50% na przód i tył auta) okazała się być rynkowym bestsellerem. Jej przyczepność, pewność oraz precyzja prowadzenia były nieosiągalne dla konkurentów.
Popyt na Alfettę był tak duży, że po upływie dwóch lat od premiery pomyślano o sportowej jego wersji z identycznie rozmieszczonymi elementami układu napędowego.
Dotychczas Alfy projektowała firma Bertone, jednak w wypadku nowego modelu zamówienie złożono w pracowni ItalDesign, własności znanego projektanta Giorgio Giugiaro. Nadwozie Alfetty coupe zostało opracowane w maju 1974 roku. Nosiło wówczas oznaczenie GT (Gran Turismo) i było klasycznym reprezentantem stylu włoskich aut sportowych – długa maska, dwoje drzwi oraz łagodnie opadająca tylna część karoserii stworzyły ponadczasową, piękną bryłę nadwozia.
SILNIKI
Do napędzania nowego modelu posłużył, zaadaptowany z Alfetty sedan, czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1,8l, z dwoma dwugardzielowymi gaźnikami po jednej i kolektorem wydechowym po drugiej stronie. Silnik ten był wówczas stosowany w szeregu innych modeli Alfa Romeo (m.in. Berlina, Giulia, Spider).
W maju 1976 r. rozszerzono paletę silników dostępnych w Alfettcie GT. Nabywca miał do wyboru silnik 1.6l. lub, znany z produkowanej od 1971 roku Alfy Romeo 2000 Coupe GT, dwulitrowy czterocylindrowy silnik rzędowy z blokiem ze stopów lekkich oraz dwoma wałkami rozrządu (DOHC) o Mocy 130KM. Wraz ze zmianą palety silników, producent zmienił oznaczenia modeli. Alfetta z silnikiem 1,6 pozostała przy nazwie GT zaś wersja 2.0 nazwana została GTV, litera „V” pochodzi od włoskiego słowa „veloce”- szybki. Rzeczywiście jak na połowę lat siedemdziesiątych osiągi GTV były imponujące. Przyśpieszenie od 0 do 100kmh zajmowało alfie 10s i prędkość maksymalna wynosząca 195 km/h pozwalają alfie konkurować nawet z obecnie produkowanymi autami.
Ponadto w 1978 r. klientom zaoferowano fabryczny zestaw znacząco poprawiający osiągi auta: do dwulitrowego silnika można było zamówić układ dolotowy z turbosprężarką. Tak zmodyfikowana GTV Turbo osiągała moc 150 KM i prędkość maksymalną 205 km/h.
W roku 1980, paleta silników dostępnych w Alfie Alfettcie GTV została rozszerzona. Oprócz dwulitrowego silnika rzędowego klientom zaoferowano, stosowany od 1979 r. we flagowej wówczas Alfie Romeo 6, 6-cylindrowy silnik widlasty, którego blok, głowicę, tłoki oraz miskę olejową wykonano ze stopów lekkich. Silnik ten miał pojemność 2,5 litra i rozwijał moc 160KM.
Jednocześnie z wprowadzeniem nowego silnika, zakończyła się kariera najmniejszego 1,6-litrowego serca Alfy. Również nazwa modelu uległa zmianie, zrezygnowano z oznaczenia Alfetta. Od 1980 roku model dwulitrowy nosił nazwę GTV zaś auto wyposażone w silnik rzędowy nazywało się GTV6.
Jednak samochody te różniły nie tylko pojemność oraz moc stosowanych silników, w stosunku do GTV model GTV6 miał większe koła, wzmocnione hamulce oraz przystosowaną do większej mocy skrzynię biegów. Stylistycznie GTV i GTV6 również były odmienne, ponieważ jednostka widlasta była znacznie większa i nie mieściła się w komorze silnika, przeprojektowano maskę samochodu, dodając jej charakterystyczny garb, który stał się wyróżnikiem najmocniejszej wersji GTV.
WNĘTRZE
Wnętrze Alfetty GTV zaprojektowano w iście sportowym stylu. Fotele przednie zachęcają do sportowej jazdy, są głębokie i dobrze wyprofilowane. Pokonywanie długich tras tym autem nie jest męczące a na pewno dostarczy wielu wrażeń. Tylna kanapa została wyprofilowana tak, aby pomieścić dwie dorosłe osoby zaś łagodnie poprowadzona linia dachu zapewnia dużo miejsca nad głową nawet wysokim pasażerom. Co ciekawe odległość od siedzenia do dachu z tyłu jest większa niż z przodu auta.
Deska rozdzielcza została pokryta czarną, nie odbijającą się w przedniej szybie wykładziną oraz ozdobiona drewnopodobnymi elementami. Na tablicy przyrządów również widać sportowy charakter GTVki, przed oczami kierowcy w kwadratowej obudowie zamontowano jedynie pokaźnych rozmiarów obrotomierz, prędkościomierz i pozostałe wskaźniki przeniesiono w prawo – w stronę środka konsoli. Dodatkowo znalazł się tam również wskaźnik ciśnienia oleju. Pomimo sportowego charakteru, tablica przyrządów nosi wyraźne ślady stylistyki lat 70tych… wskaźniki są kanciaste co dziś może razić, jednak należy pamiętać, że powstały one przed ponad 30 laty. Jednak pomimo upływu wielu lat, auto to nadal jest rasowym sportowcem, może nie zachwyca -jak kiedyś- osiągami lecz w kwestii prowadzenia GTV potrafi zawstydzić wiele aktualnie produkowanych aut.
Kalendarium modelu Alfetta GT/GTV/GTV61
1974
Wprowadzenie na rynek modelu Alfa Romeo Alfetta GT jako wersji coupe opartej na sedanie Alfetta. Nowy model, o bardziej sportowej charakterystyce, przejął stosowany w sedanie silnik 1.8 l. wraz z całym układem napędowym oraz zawieszenie.
1976
Wzbogacona oferta silników: wersja GT otrzymuje silnik 1.6 l. o mocy 105 KM, jednocześnie wprowadzona zostaje wersja z silnikiem 2.0 l. o mocy 122 KM. Silnik 1.8 l. wychodzi z użycia w tym modelu.
1980
Nieznaczny restyling nadwozia: samochód otrzymuje nowe zderzaki z tworzywa sztucznego (przedni z wkomponowanymi kierunkowskazami) oraz inne obręcze kół, zmodyfikowana zostaje deska rozdzielcza. Do oferty dołącza nowa, najmocniejsza wersja, wyposażona w silnik V6 2.5 l., przejęty z sedanu klasy wyższej Alfa 6, jednak z systemem wtrysku paliwa zamiast gaźników. Wiąże się to ze zmianą wyglądu maski: zamontowanie większego silnika wymaga wytłoczenia charakterystycznego garbu na pokrywie komory silnika. W produkcji pozostają wyłącznie wersje GTV 2.0 i GTV6 2.5; zrezygnowano z nazwy Alfetta.
1983
Wprowadzenie unowocześnionej serii GTV z drobnymi modyfikacjami. Antena radia wbudowana w przednią szybę, ażurowe zagłówki. Oddział Alfa France wypuszcza specjalną serię pod nazwą Production, m.in. z progami o agresywnym wyglądzie.
1985
Na rynku europejskim pojawia się limitowana seria GTV 2.0 Grand Prix z wzbogaconym wyposażeniem.
1986
Praktyczne zakończenie produkcji GTV; do początku roku 1987 z taśm schodzą nieliczne, ostatnie egzemplarze.
1987
Zakład w Arese opuszcza ostatnia Alfa GTV. Zasadnicze komponenty techniczne GTV znajdują dalsze zastosowanie w nowym sedanie Alfa 75.
1995
Alfa Romeo nawiązuje do tradycji, wprowadzając na rynek nowy model GTV i jego odmianę Spider. Są to samochody zbudowane na uniwersalnej płycie podłogowej samochodów grupy FIAT (zastosowanej m.in. w modelach Fiat Tipo, Tempra, Coupe i Barchetta, w Lanciach Delta i Dedra oraz w Alfa Romeo 155), z napędem na przednie koła, wyróżniające się atrakcyjną stylizacją autorstwa Pininfariny.
1 Kalendarium zaczerpnięto ze strony Internetowego Klubu Alfa Romeo (www.cuoresportivo.pl) - za zgodą autorów