Lepszy niż Ford T - Chevrolet
Chevrolet Superior B-Four (1922-1925)
Kiedy w październiku 1922 roku z taśm montażowych General Motors zaczęły zjeżdżać Chevrolety Superior B-Four, nikt zapewne nie przypuszczał, iż będą one z powodzeniem konkurować z dominującym w tym czasie na rynku Fordem T. Samochody z nowej serii były dostępne w różnych wersjach nadwoziowych, m.in. jako 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowe coupe i roadster. Najciekawszym z nich był jednak otwarty 4-drzwiowy touring z nasuwanym miękkim dachem, którym mogło wygodnie podróżować pięcioro pasażerów.
Chevy u … Forda
Pierwszy Chevrolet, oznaczony jako Classic Six seria C, opuścił fabrykę w Detroit blisko jedenaście lat wcześniej, niż pierwsze egzemplarze Superior B-Four – dokładnie w listopadzie 1911 roku. Trzy lata później rozpoczęła się produkcja modelu H-Four. W 1917 roku fabryka Chevroleta została przejęta przez General Motors i w krótkim czasie stała się największym przedsiębiorstwem tego koncernu, głównie na skutek dobrej sprzedaży modelu serii 490. Kontynuację tych sukcesów, a nawet zwiększenie sprzedaży samochodów przyniósł nowy model – Superior B-Four, który ujrzał światło dzienne w październiku 1922 roku. Przez blisko pięć lat produkcji w Detroit, a także w filii fabryki Chevroleta w Kanadzie, nabywców znalazło 415.814 egzemplarzy tego modelu.
Z tylnym napędem
Chevrolet Superior B-Four był napędzany czterocylindrowym, górnozaworowym silnikiem o pojemności 2.802 ccm i mocy 26 KM, rozwijanej przy 2.000 obrotów na minutę. Pozwalał on na osiąganie prędkości maksymalnej wynoszącej 90 km/h. Kadłub i głowica silnika były wykonane z żeliwa, wał korbowy zaś wspierał się na trzech łożyskach. Napęd był przekazywany na tylne koła, za pośrednictwem sprzęgła stożkowego i trzystopniowej skrzyni manualnej (plus jeden bieg wsteczny). Ciekawostką było umiejscowienie pompy paliwowej: w odróżnieniu od współczesnych rozwiązań, znajdowała się ona na zewnątrz silnika i była z nim połączona za pośrednictwem wężyka. Chevrolet Superior B-Four miał proste zawieszenie, na które składały się dwa półresory przednie i pełny tylny.
Drewniane szprychy, ręczna wycieraczka …
Elementem wyróżniającym Chevroleta Superior B-Four, a zarazem jednoznacznie umiejscawiającym go w latach dwudziestych ubiegłego wieku, były osiemnastocalowe koła na drewnianych szprychach. Z tego samego materiału wykonana została również obręcz kierownicy. Uruchomienie silnika odbywało się poprzez naciśnięcie nożnego startera (przycisk umiejscowiony był w podłodze). Oczywiście jak przystało na auto z początku dwudziestego wieku, motor można było również uruchomić za pośrednictwem korby. Ciekawostkę stanowiła wycieraczka przedniej szyby umieszczona blisko podsufitki: kierujący chcąc mieć dobrą widoczność musiał ją obsługiwać … ręcznie, poruszając specjalną dźwignią z wnętrza samochodu. 4-drzwiowy Chevrolet Superior B-Four w wersji touring z nasuwanym brezentowym dachem, był przeznaczony dla pięciorga pasażerów, którzy siedzieli na dwóch niedzielonych kanapach. Wsiadanie do auta ułatwiały stopnie, charakterystyczne dla samochodów z lat 20. i 30. ubiegłego stulecia.