Polerowanie aluminium oraz plastiku
W pewnym momencie dochodzimy do wniosku, że być może coś warto zmienić w wyglądzie motocykla. Jeśli portfel świeci pustkami a my mamy zapał oraz chęci to warto pomyśleć o wypolerowaniu kilku elementów. Mogą to być felgi, może to być rama, podnóżki, wydech, klamki, półka-cokolwiek. Jest to zajęcie bardzo czasochłonne, wymagające precyzji.
Pierwszą czynnością jest zerwanie farby z elementu, który chcemy polerować. Do tego celu służą różne chemikalia do kupienia w sklepach z farbami. Po nałożeniu go na farbę musimy kilka minut odczekać aż powłoka stanie się „gumowa". Zdzieramy ją za pomocą plastikowej szpachelki lub innego przedmiotu wykonanego z tworzywa sztucznego. Pamiętajmy aby nie skrobać nożem bo porysujemy metal. Ogólnie pozbycie się farby to zajęcie na cały dzień. Musimy to zrobić dokładnie i bez pośpiechu.
Kolejny dzień-kolejne wyzwania. Teraz nadszedł czas na wygładzanie metalu. Zaczynamy od papieru ściernego gruboziarnistego (powiedzmy 120). Ważną zasadą jest abyśmy tarli tylko w jedną stronę, żadnych kółek. Po papierze ściernym 120 bierzemy 400 (wedle uznania), 600, 800, 1000, 1500, 2000 aż dojdziemy do lekkiego połysku. Papiery o większej ilości ziaren nazywamy papierami wodnymi, czyli wykorzystujemy do pracy wodę. Przygotować musimy miskę z wodą, pomoczyć papier i trzeć metal, jeśli będzie za sucho to znowu moczymy papier w wodzie.
Po papierze ściernym pozostała nam już tylko pasta polerska do aluminium. Jeśli chcemy uzyskać efekt lustra (co jest bardzo trudne), musimy kupić pastę wykończeniową. Jest ona w formie walca (białego). Niestety teraz ważna jest precyzja. Filc miękki montujemy w wiertarce. Na pastę polerską nakładamy kropelkę oleju (obojętnie jakiego-może być silnikowy) i wcieramy to w filc. Teraz pozostanie nam tylko wypolerować dokładnie aluminium. Nie naciskajmy, nie róbmy kółek-wszystko to będzie niestety widać na elemencie polerowanym. Jest to bardzo czasochłonne ale efekt końcowy powinien zadowolić maniaków świecidełek.
Kolejną rzeczą jaką możemy w ten sposób wypolerować to reflektory (z plastiku). Wiadomo, że po jakimś czasie szkło reflektorów noszą znaki zużycia-rysy, małe odpryski. Polerowanie robimy w identyczny sposób jak w przypadku aluminium, z jedną ważną uwagą. Tworzywo sztuczne nie może być długo polerowane maszyną (wiertarką, szlifierką) gdyż może to spowodować stopienie się plastiku.
Teraz postaram się pokazać na swoim przykładzie jak wyglądają elementy polerowane z aluminium oraz plastiku.
Pierwsza faza to papier ścierny gruboziarnisty.
Następnie zmieniamy papier na wodny.
Teraz tylko pasta do aluminium wykończeniowa i gotowe.
Teraz dla przykładu coś z tworzywa sztucznego.
Po polerowaniu prezentuje efekt końcowy.
Jeszcze jeden element wykonany z aluminium. Klamka sprzęgła. Głębokie rysy.
Efekt końcowy pracy jest zadowalający.
To tyle jeśli chodzi o polerowanie. Najważniejsza jest precyzja i upór. Źle wykonana polerka będzie bardziej szpecić motocykl niż w oryginalnym (porysowanym) wydaniu. Życzę wytrwałości i aby efekty końcowe były zadowalające.