Historia motocykli marki BMW
Pod koniec 1919 roku, przewodniczący zarządu, Franz-Josef Popp poprosił swojego głównego projektanta, Maxa Friza, aby ten zaprojektował silnik motocyklowy. Friz zaprojektował I zbudował dwucylindrowy silnik typu boxer. Początkowo silnik ten oferowano innym producentom motocykli, co przyniosło firmie duże zyski, a wkrótce Bayerische Motoren Werke AG zdecydowała się na produkcję pojazdów dwukołowych.
W 1923 roku, BMW wydało swój pierwszy model motocykla, który od razu stał się sensacją paryskich i berlińskich salonów samochodowych: R32. Solidny wał kardana, silnik bokser o pojemności 494cm3 rozwijający moc 8.5 KM stał się kamieniem milowym w historii motocykli. Jego udoskonalenia doprowadziły do powstania R42 zaledwie 3 lata później i to właśnie od niego zaczyna się wielka sława bawarskich bokserów.
R42
Do wyścigów, inżynierowie BMW konstruują silniki o pojemnościach 350 cm3, 500 cm3 i 750 cm3. Zdobywają one wiele nagród, oraz biją rekordy prędkości. W listopadzie 1937 Ernst Henne na maszynie z silnikiem 500ccm z zamontowaną sprężarką, uzyskuje prędkość 279,503 km/h na autostradzie koło Frankfurtu. Rekord ten był nie do pobicia przez 14 lat.
Równocześnie, w wielu armiach Europy, pojawiła się idea na zapotrzebowanie na motocykl z koszem, do celów m.in. zwiadowczych. Dlatego BMW w 1941 zaczęło produkcję R75, jak później II WŚ zweryfikowała, najlepszy wojskowy motocykl wszechczasów. Charakteryzuje go napęd, gdzie 70% momentu obrotowego jest przenoszone na tyle koło, a 30% na koło wózka. Całość połączona jest mechanizmem różnicowym wraz z jego blokadą. W czasie jazdy do dyspozycji kierowcy są 4 biegi szosowe, zaś 3 terenowe pomagają w ciężkim terenie. Górnozaworowy bokser 750cm3 został zaprojektowany tak, by zapewnić maksimum żywotności. Suche, jednotarczowe sprzęgło miało twardość jak w średniej klasy samochodzie.
R75
Po wojnie, państwa okupujące Niemcy, dążyły do tego, by kraj ten wrócił do epoki kamienia łupanego. Dlatego też fabryki BMW zamiast produkować wspaniałe maszyny, zajmowały się produkcją blach do pieczenia, garnków i innych akcesoriów przydatnych w domu. W 1948 roku zaprojektowano R24, o pojemności 247cm3…
R24
Na szczęście w 1950 zniesiono ograniczenie dotyczące pojemności i BMW natychmiast wypuściło R51 z teleskopowym resorowaniem tylnego koła, oczywiście napędzane bokserem 500cm3.
R51
Ważną konstrukcją dla motocykli BMW była także R67, posiadające 600cm3 i wyścigowa R68, będąca najszybszą maszyną produkowaną seryjnie swego czasu w Niemczech, osiągając 160 km/h.
R68
Przełom lat 60 i 70 jest okresem, kiedy motocykl przestaje być jedynym pojazdem w rodzinie, ale uzupełnieniem w garażu. Produkcja gwałtownie wzrasta, a Bawarczycy proponują swoim klientom takie modele, jak R50/5, R60/6, R75/5.
R50/5
R60/6
R75/5
W 1982 roku pojawił się K100, który był bardzo wygodny dla niskich osób ze względu na siedzenie o wysokości 76cm. Silnik 987cm3 4-cylidnrowy, chłodzony wodą oraz sterowany elektronicznie również przyczynił się do tego, że motor ten został 3-krotnie z rzędu wybrany maszyną roku w magazynie Motorrad.
K100
Jedynym z ostatnich bardziej zasłużonych, jest K75, solidna konstrukcja z 3 cylindrowym silnikiem. Do dziś cieszy się popularnością wśród amatorów „innej filozofii" w budowaniu motocykli.
Mimo, że motocykle BMW często wydają się staromodne, producent ten zawsze stara się swoje motocykle ulepszać, a przez ostatnie dziesięć lat był czołowym ich producentem. Przez lata BMW stała na czele rankingów zarejestrowanych motocykli na wszystkich najważniejszych rynkach. Historia sukcesu Friza nie ma końca.