Wszystko o wycieraczkach
Każdy, komu zdarzyło się prowadzić samochód w czasie deszczu z wyeksploatowanymi wycieraczkami, zdaje sobie sprawę, że taka jazda niewiele ma wspólnego ze spokojnym, odprężającym kierowaniem. Świat zza szyby samochodu zdaje się cały spływać, a to, co do tej pory było wyraźne rozmazuje się wraz z ruchem wycieraczek. Brak odpowiedniej widoczności jest bardzo uciążliwy i niebezpieczny dla próbującego dojrzeć cokolwiek kierowcy. Warto więc zadbać, aby te małe elementy wyposażenia samochodu, jakim są wycieraczki, zawsze były sprawne i zapewniały wystarczające przecieranie szyby podczas jazdy.
Jaki rodzaj wybrać?
Obecnie na rynku można znaleźć dwa rodzaje piór wycieraczek, które różnią się budową i w związku z tym nieco inaczej spełniają swoje role. Nie można jednoznacznie powiedzieć, który rodzaj jest lepszy, gdyż zarówno jeden jak i drugi ma wady i zalety oraz mnóstwo przeciwników i entuzjastów.
Pierwszy rodzaj to wycieraczki klasyczne, które przez długi czas były jedynym możliwym wyborem, posiadają metalowy stelaż pełniący jednocześnie funkcję docisku do szyby. Drugi rodzaj to wycieraczki płaskie, zwane też bezprzegubowymi. Nie posiadają one tradycyjnej ramy, lecz są bezpośrednio mocowane do ramion wycieraczek.
Wycieraczki płaskie są wytwarzane z elastycznego tworzywa i są wygięte w charakterystyczny sposób, tak aby po zamontowaniu same dla siebie stanowiły docisk do szyby. Mają niewątpliwie dużo plusów: ich praca jest cicha, równomiernie przylegają, dzięki czemu dobrze zbierają wodę, są aerodynamiczne, więc lepiej prowadzi się samochód z dużą prędkością. Nie posiadają stelażu, czyli elementów metalowych, więc nie rdzewieją, a zimą nie przymarzają do szyby. Poza tym wyglądają ładnie i nowocześnie. Jednak kwestia wyglądu to sprawa indywidualna i nie mająca wpływu na użytkowanie samochodu, poza doznaniami estetycznymi, rzecz jasna.
Zanim jednak, zachwycone nowym wycieraczkowym odkryciem, pobiegniemy na zakupy, zauważmy także, kilka minusów bezprzegubowców. Największym z nich jest z pewnością jest to, że przy kupnie, oprócz sprawdzenia rozmiarów, musimy także zwrócić uwagę na inny parametr. Aby wycieraczki pracowały prawidłowo muszą być, ze względu na swoje wygięcie, odpowiednio dopasowane do krzywizny szyby w naszym samochodzie. Trzeba więc podczas zakupu ściśle trzymać się zaleceń producenta i wybrać te, które są przeznaczone konkretnie do naszego modelu auta. Jeśli na opakowaniu wycieraczek płaskich brakuje oznaczenia naszej marki i modelu auta, stwarza to problem, gdyż nie ma pewności, że wycieraczki będą dobrze przylegać.
W przypadku klasycznych, przegubowych wycieraczek problem ten nie istnieje, wystarczy kierować się długością piór, a tabela na opakowaniu z kompatybilnymi autami może być tylko podpowiedzią. Ponadto wycieraczki płaskie są droższe od klasycznych. Warto więc wypróbować oba rodzaje wycieraczek i zdecydować się na te odpowiedniejsze.
Ważny jest rozmiar
To, jaką długość wycieraczek wybierzemy, będzie wpływało bezpośrednio na czystość szyby. Jeśli wybierzemy za krótkie, pozostanie nam tylko małe, czyste „okienko”. Część kierowców nie zwraca na to uwagi, wychodząc z założenia, że jeśli cokolwiek widzi, to da się jechać. Jednak szerokie pole widzenia to podstawowa zasada bezpiecznej jazdy. Dlatego warto zadbać o odpowiednią długość tego niedocenianego elementu.
Długość potrzebnych nam wycieraczek można wyszukać w Internecie, sugerować się wskazaniami producenta lub po prostu zmierzyć poprzedni komplet. Jeśli samodzielnie dobieramy wycieraczki, warto pamiętać, że wycieraczka po stronie kierowcy powinna być odrobinę dłuższa. Unikniemy wtedy charakterystycznego „brudnego trójkąta” w środkowo-dolnej części szyby.
Czy będą pasować do mojego auta?
Większość produkowanych obecnie wycieraczek posiada uniwersalny uchwyt, dzięki któremu mogą być montowane we wszystkich autach, niezależnie od stosowanego w pojeździe mocowania. Zdarzają się jednak wycieraczki przeznaczone do konkretnego modelu auta. Jest to wtedy wyraźnie zaznaczone na opakowaniu, mała jest więc szansa, że wybierze się złe wycieraczki.
Czy warto kupić tanie wycieraczki z hipermarketu?
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, gdyż każdy kierowca ma własne zdanie na ten temat. Najtańsze pióra wycieraczek, produkcji chińskiej, można nabyć już za około 4 zł za sztukę. Jak łatwo się domyślić, jakość wykonania takiej wycieraczki pozostawia wiele do życzenia i w niedługim czasie trzeba będzie ją wymienić na nową. Jednak wycieraczki należy wymieniać z reguły po około pół roku użytkowania, niezależnie od tego czy były one z niższej, czy wyższej półki cenowej. Dlatego część kierowców woli kupić tańsze wycieraczki i wymieniać je częściej, niż jednorazowo wydać większą kwotę i dokonywać wymiany dwa razy w roku. W tej kwestii trzeba znaleźć złoty środek i dobrać wycieraczki idealne dla siebie.