Światła LED - co powinnaś o nich wiedzieć?
Coraz częściej na ulicach zauważyć można samochody, których reflektory zamiast tradycyjnych żarówek, wyposażone są w diody LED. Zalet takiego rozwiązania jest mnóstwo, dlatego coraz więcej producentów samochodów decyduje się na użycie LED-ów w produkcji seryjnej. Diody możemy spotkać przede wszystkim w tylnych światłach pozycyjnych i światłach stopu lub w kierunkowskazach. W przypadku świateł mijania przepisy wymagają odpowiedniego ustawienia strumienia światła, tak aby droga była dobrze oświetlona, technologia LED, póki co, nie jest więc odpowiednią do tego typu zastosowań. Za to świetnie sprawdza się w światłach do jazdy dziennej, które mają za zadanie sprawić by było nas widać, a nie abyśmy my lepiej widziały.
Światło do zadań specjalnych
Czym są LED-y? Definiując działanie LED-ów (ang. light-emitting diode) najprościej oprzeć się na porównaniu z tradycyjną żarówką. Źródłem światła w żarówce jest metalowy żarnik, który świeci dzięki bardzo mocnemu rozgrzaniu się. Na tę czynność zużywane jest większość energii dostarczanej do żarówki. W diodach nie ma elementu, który musi być rozgrzany, by dawać światło. Tutaj „sercem” jest półprzewodnikowe złącze, które podczas przewodzenia prądu emituje światło.
Przyjrzyjmy się zatem zaletom diod, które w ostatnim czasie zawojowały rynek nie tylko motoryzacyjny. Niezaprzeczalnym ich plusem jest fakt, że pobierają dużo mniej energii niż zwykłe żarówki, a co za tym idzie pozwalają sporo zaoszczędzić na paliwie. Oszczędności, rzecz jasna nie zauważymy od razu, jednak w skali roku z pewnością uzbiera się kwota, której nie przeoczymy w domowym budżecie. Diody LED pozwalają zaoszczędzić nawet do 95% energii w porównaniu do świateł ksenonowych.
Diody LED są także trwalsze od innych żarówek. Producenci LED-ów zapewniają o nawet 10 tysiącach godzin pracy. W praktyce oznacza to ukłon w stronę ekologii, dzięki dłuższej eksploatacji, można je rzadziej wymieniać.
LED-y są również doskonale widoczne w każdych warunkach atmosferycznych. Dzięki temu, że, jak mówią eksperci, emitują światło o bardzo wysokiej temperaturze barwowej (mierzonej w Kelwinach), są jasne i wyraziste. Ta ich właściwość bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo na drodze. Nie od dziś wiadomo, że dobra widoczność pozwala uniknąć wielu groźnych sytuacji.
Kolejną zaletą diod, jest ich wygląd. I choć może nie jest to parametr najważniejszy i nie wpływa na funkcjonowanie samochodu, z pewnością jest wśród nas mnóstwo miłośniczek rzeczy pięknych, które docenią ten walor. Dzięki LED-om nasz samochód może nabrać nieco „temperamentu” i wyróżnić się na drodze.
Światła do jazdy dziennej
Jednym z rodzajów świateł samochodowych, w których chętnie używa się technologii LED są światła do jazdy dziennej. Dzięki opisanym powyżej jej zaletom, świetnie nadaje się ona właśnie do tego celu. Ze względu na rolę jakie pełnią światła do jazdy dziennej, LED-y wydają się być rozwiązaniem wręcz idealnym: są wyraźne, oszczędne i trwałe.
W Polsce (jak i w większości krajów Europy północnej i środkowej) jest obowiązek całodobowego używania świateł mijania, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Istnieje jednak przepis mówiący o rozwiązaniu alternatywnym: „w czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza zamiast świateł mijania kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej” (Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2007 r., Nr 57, poz. 381). Z tego powodu producenci samochodów coraz częściej wyposażają je w takie światła i co wydaje się uzasadnione, chętniej korzystają z diod LED, niż z żarówek ksenonowych. Co więcej, jakiś czas temu Unia Europejska zobligowała producentów aut, aby światła do jazdy dziennej były montowane w każdym nowym modelu samochodu, który uzyskał homologację po 7 lutego 2011. Nie oznacza to oczywiście obowiązku używania w nich diod LED, jednak zważając na korzyści z ich użytku, wiele firm decyduje się na tę właśnie technologię.
Wygląda na to, że przyszłość diod maluje się w różowych barwach i długo jeszcze będą alternatywą wszędzie tam, gdzie światło musi być wyraźne, ekonomiczne i ekologiczne.