Problemy z wycieraczkami
Niesprawne wycieraczki mogą popsuć lub nawet zupełnie uniemożliwić jazdę samochodem. Dlatego, gdy tylko pojawiają się z nimi problemy, chcemy je naprawić jak najszybciej. A kłopotów może być mnóstwo. Od wolno poruszających się, poprzez zatrzymujące się w połowie szyby, aż do niedziałających wcale. Jak to zwykle bywa przyczyn również może być całe mnóstwo, jednak zanim wyłożymy pieniądze na naprawę, warto sprawdzić czy nie jesteśmy w stanie same rozwiązać problemu
Prosta sprawa
Gdy nie działają wycieraczki, pierwszym krokiem, jaki powinnyśmy zrobić, jest sprawdzenie czy nie przepalił się bezpiecznik. Czasem taka błahostka może wylecieć nam z głowy, podczas gdy często wymiana bezpiecznika wystarczy do przywrócenia pełnej sprawności wycieraczek. Jeśli to nie pomaga, problem zapewne tkwi w mechanizmie.
Na ów mechanizm składa się silniczek, przekładnia zębata, cięgna, które mają za zadanie poruszać ramionami oraz pióra wycieraczek. Jeśli, któryś z tych elementów odmówi posłuszeństwa, praca wycieraczek będzie mało wydajna lub wręcz niemożliwa.
Na szczęście w zdecydowanej większości przypadków dość łatwo określić przyczynę problemów.
Zardzewiałe i zapieczone
Jeśli wycieraczki od pewnego momentu pracują dużo wolniej niż normalnie, czasem zatrzymują się w połowie szyby i nie chcą dalej ruszyć, przyczyna może leżeć w zatartych elementach mechanizmu. Często podczas tej usterki słychać również charakterystyczny pisk.
Z tym problemem przy odrobinie samozaparcia i chęci można poradzić sobie samodzielnie. W takim przypadku trzeba delikatnie rozkręcić cały mechanizm, oczyścić go i nasmarować precyzyjnie każdą część smarem lub inną podobną substancją. W Internecie można znaleźć dokładne instrukcje demontażu mechanizmu wycieraczek do konkretnych modeli samochodów. Po ponownym zamontowaniu, w większości przypadków wycieraczki działają bez zarzutu.
Zdarza się jednak, że niektóre części są tak zardzewiałe i zapieczone, że nie nadają się do dalszego użytku, a przy próbie rozkręcenia łamią się. Należy wtedy wymienić część na nową i niestety, w zależności od rodzaju elementu, koszty naprawy zwiększą się o kilka do kilkudziesięciu złotych.
Kiedy samodzielna naprawa przerośnie nasze możliwości, możemy skorzystać z usług warsztatów i serwisów samochodowych. Niestety, mimo iż naprawa niesprawnych wycieraczek nie jest niczym skomplikowanym, jest ona dość czasochłonna, dlatego raczej nie znajdziemy fachowców, którzy wykonają to „na miejscu”. Czynność ta zajmie około dwóch, trzech godzin i za naprawę w warsztacie trzeba będzie zapłacić około 100 – 150 zł (samo nasmarowanie, bez ewentualnych części).
Ani w tę, ani we w tę
Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy uruchomione wycieraczki nie drgną, nie pomaga silne nawet ruszanie ręką ramion wycieraczek. W takim przypadku, gdy wykluczymy zatarty mechanizm, może okazać się, że spalił się silniczek. Gdy włączymy wycieraczki, a one przestaną nagle działać, we wnętrzu samochodu pojawi się charakterystyczny zapach spalenizny i delikatny dymek, możemy być pewne, że to właśnie silniczek odmówił posłuszeństwa. Niestety wymiana silnika na nowy wiąże się z większymi kosztami. Ceny silniczków wycieraczek zaczynają się od 100 – 200 zł. Za usługę wymiany tej części zapłacimy podobnie jak za nasmarowanie mechanizmu.
Mniej typowe problemy
Czasem może zdarzyć się, że wykluczymy typowe problemy jak zatarcie mechanizmu lub niesprawny silniczek, a wycieraczki wciąż nie będą pracowały prawidłowo. Może zepsuć się przekaźnik pod kierownicą – wtedy mechanizm nie będzie reagował na ustawienie manetki, może spaść cięgno ramienia wycieraczki lub może istnieć problem z łożyskami silnika. Dobry elektromechanik z pewnością poradzi sobie z wycieraczkowym kłopotem.
Przyczyny
Wycieraczki psują się rzadko, dlatego z reguły na co dzień nie zastanawiamy się, czy można zrobić coś, aby zapobiec ewentualnym problemom. Okazuje się jednak, że nie potrzeba specjalnie dużego wysiłku, by zachować sprawne wycieraczki przez całe „życie” samochodu. Wystarczy ich często używać. Nieużywane i zastane wycieraczki odmawiają posłuszeństwa znacznie częściej. Ponadto dobrze jest dwa razy do roku (przed sezonem i po sezonie deszczowym) spryskać mechanizm np. WD-40. Nie potrzeba do tego celu rozkręcać mechanizmu, wystarczy, że wprowadzimy substancję od góry.
Awariom częściej ulegają tylne wycieraczki, ze względu na ich rzadsze użytkowanie. Nie zapominajmy więc o nich i starajmy się przecierać tylną szybę równie często co przednią.
Warto pamiętać, kiedy już pojawią się problemy z wycieraczkami, aby nie eksploatować ich na siłę. Jeśli np. zatarty mechanizm porusza się bardzo powoli, siłowe używanie wycieraczek może spowodować dodatkowo spalenie silniczka. W ten sposób tylko pomnożymy swoje kłopoty.