Miej oko na auto
Chcesz aby twój samochód nigdy cię nie zawiódł na drodze? Traktuj go jak męża!. Dbaj, kontroluj raz na jakiś czas i nie spuszczaj z oka ani na moment.
- Nie tylko początkującym kierowcom radzę zwracać baczną uwagę na kolor spalin oraz na wszelkie wycieki, wydobywające się spod samochodu - mówi Andrzej Tippe z firmy Shell - Jeśli zauważymy plamę na miejscu parkingowym naszego samochodu sprawdźmy skąd wydostaje się płyn i jaki ma kolor.
Na przykład zielony płyn kapiący z przedniej części auta to prawdopodobnie płyn chłodniczy. Jeśli ta sytuacja dotyczy twojego auta to znak, że trzeba spojrzeć na wskaźnik temperatury, aby sprawdzić, czy silnik nie jest przegrzany. Jeśli wskazówka jest na swoim miejscu zaplanujmy wizytę w serwisie, by zlecić naprawę nieszczelności.
Warto nauczyć się również oceniać kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej. Jeżeli są czarne, niebieskie lub białe to sygnał, że coś niedobrego dzieje się w układzie spalania. Przyczyną usterki może być źle wyregulowany gaźnik lub zatkany filtr powietrza. Jeśli gęste czarne spaliny pojawiają się tylko rano po uruchomieniu pojazdu, może to oznaczać konieczność regulacji ssania lub układu wtrysku paliwa.
"Dym" w kolorze niebieskim oznacza spalanie oleju. Gęste białe spaliny oznaczają wyciek i przedostawanie się do komór spalania płynu chłodniczego. Przyczyną problemu może być nieszczelna uszczelka głowicy lub pęknięta głowica Pamiętajmy również, że nieprzyjemny zapach utrzymujący się w kabinie twojego samochodu oznacza, że natychmiast trzeba udać się do serwisu.
Aby ułatwić mechanikowi diagnozę problemu, postaraj się zapamiętać tę woń. Zapach słodkawy i nieprzyjemny może świadczyć o rozwoju grzybów w układzie klimatyzacji. Zapach palącego się plastiku może być oznaką awarii izolacji układu elektrycznego. Jeśli wydaje nam się, że czujemy woń palącej się gumy możemy mieć do czynienia z przegrzaniem opon, hamulców lub sprzęgła.