Kup - Sprzedaj w Komisie Motocyklowym
W dzisiejszych czasach nikt tak naprawdę nie potrzebuje kupować motocykla ale z pewnością wielu z nas chce! Zanim jednak wydamy nasze ciężko zarobione pieniądze, przerzucimy nogę przez siedzenie i poczujemy powiew wolności, powinniśmy zadać sobie kilka bardzo istotnych pytań.
- czy jestem doświadczonym kierowcą?
- jaki typ jazdy, a co za ty idzie motocykla, preferuję?
- jak dużo zamierzam wydać?
- czego oprócz motocykla będę potrzebowała?,
I chyba najważniejsze pytanie:
- jak i gdzie kupić motocykl?
Możliwości jest wiele. Są to autoryzowane salony, dealerzy, osoby prywatne i komisy motocyklowe. Te ostatnie są korzystne i ciekawe, gdyż dają nam wiele możliwości.
Komisy są bezpieczną i profesjonalną formą pozbycia się lub nabycia motocykla. Można w nich motocykl wymienić za dopłatą lub za równowartość ceny na inny model, można odsprzedać oraz oddać w komis, czyli podpisując odpowiednią umowę pozostawić na określony czas w celu sprzedania go. Kwota pobierana w takich sytuacjach przez komis to około 5% wartości transakcji.
Kupujemy motocykl - na co zwrócić uwagę?
Kupując używany motocykl, zaopatrz się w latarkę i zawsze :
- Sprawdź licznik i porównaj go z kondycją motocykla. Czy wygląda w porządku? Poproś o kartę gwarancyjną motocykla jak również książkę serwisową.
- Szukaj rdzy i zadrapań na karoserii, baku i błotnikach. Sprawdź stopkę: zniszczona na górze znaczy duży przebieg, zniszczona od dołu znaczy że motocykl spędził dużo czasu pozostawiony w garażu.
- Pęknięcia i zniszczenia na siedzeniu świadczą o tym, że motocykl i wiele widział i wiele przeżył.
- Poszukaj nowych lub używanych części które są ewidentnie wymienione w motocyklu i które z pewnością zastąpiły zniszczone lub zużyte. Szczególną uwagę zwróć na stopkę, lusterka, manetki, hamulce i ograniczniki na ramie.
- Sprawdź silnik i skrzynię biegów, czy nie ma ewentualnych wycieków oleju.
- Łańcuch powinien być czysty i naciągnięty z około 2.5cm luzu mierzonego od połowy zębatki do podłoża. Zardzewiały świadczy o braku serwisowania i dbałości o motocykl.
- Tarcze hamulcowe powinny być gładkie, czyste i na pewno nie niebieskie, co jest oznaką przegrzewania hamulców.
- Sprawdź opony pod kontem zużycia. Starte na bokach świadczą o wielu ślizgach. Wytarte na środku to oznaka jazdy dalekobieżnej.
- Motocykl powinien łatwo zastartować, na zimno może emitować trochę dymu ale nie powinno to trwać długo i nie powinno go być dużo, szczególnie nie powinien on być niebieski. Jeżeli tak jest to bądź ostrożna!
Sprzedajemy motocykl - co warto wiedzieć?
Jeżeli decydujesz się na wymianę lub sprzedaż swojego motocykla w komisie motocyklowym, pamiętaj:
- Wyczyść motocykl. Umyj, na oliw czy nawoskuj koła. Każda godzina spędzona nad Twoim motocyklem przez pracownika komisu będzie niestety kosztowała Ciebie.
- Pamiętaj o książce serwisowej. Na pewno dobrze jest, kiedy motocykl taką posiada.
- Ważna jest znajomość tematu, czyli ile motocykl jest wart na rynku. Nigdy nie mów: "Chcę dostać za niego jak najwięcej".
- Naciągnij i nasmaruj łańcuch. Podstawowy serwis motocykla jest kluczowy dla ceny. Luźny i brudny łańcuch to pierwsza widoczna oznaka braku serwisowania i dbałości o motocykl.
- Nigdy nie zgadzaj się na pierwszą ofertę. Oczywiste jest że sprzedawca zaproponuje znacznie niższą cenę. Bądź przygotowany na małe negocjacje, ale podejdź to tematu realistycznie.
Autorka jest współwłaścielką komisu motocyklowego:
K &M Szajdeccy
Inter-Max Komis Motocyklowy
Ul Trakt Brzeski 80
05 077 Warszawa
www.inter-max.waw.pl