Hatchback, van, a może coupe?
Czym różni się sedan od hatchbacka? Ile osób wygodnie usiądzie w coupe? Kto najczęściej kupuje vana? I gdzie chowany jest dach w kabriolecie? Czyli co powinnyśmy wiedzieć na temat rodzajów nadwozi samochodów osobowych.
Aby samochód sprawnie jeździł, liczy się przede wszystkim jego „wnętrze”, czyli silnik, rozrząd, układ hamulcowy itd. Z kolei ochrona nad poszczególnymi mechanizmami pojazdu to już rola nadwozia. Ono także decyduje o funkcjonalności auta, dość sporo „mówi” o jego przeznaczeniu oraz nadaje mu wygląd.
O tym, z jakim nadwoziem samochód wybieramy dla siebie, często decydują albo nasze upodobania i gust, albo środki finansowe, albo po prostu względy praktyczne. Ważne jest przecież, czy zwykle jeździmy same, czy może wozimy dzieci do szkoły i przedszkola? Czy często wybieramy się na rodzinne wycieczki samochodem? Czy bagażnik musi być pojemny? Jak duży bagaż wozimy? Istotne jest także to, gdzie będziemy parkować. Jeśli mamy duży garaż lub szeroką przestrzeń parkingową, nie ma problemu - zmieści się tam prawie każde auto. Gorzej jest w przypadku, gdy mieszkamy na zatłoczonym osiedlu, na którym często nie ma gdzie palca wcisnąć, nie mówiąc już o zaparkowaniu vana czy SUV-a.
Popularne nadwozia samochodów osobowych
Sedan
To typ nadwozia, składający się z trzech, wyraźnie wyodrębnionych brył, tworzących trzy przedziały: silnikowy, pasażerski i bagażowy. Auto z tego typu nadwoziem może być dwudrzwiowe lub czterodrzwiowe. Siedzący w nim na tylnych siedzeniach pasażerowie mają dużo miejsca i pełną swobodę nad głową. Charakterystyczna dla sedana jest budowa bagażnika - ma on sporą pojemność, jednak sam otwór załadunkowy jest wąski. Otwiera się bowiem tylko sama klapa bagażnika, mocowana zwykle poniżej tylnej szyby. Można więc w nim przewozić dużo bagażu, jednak raczej przedmioty o niewielkich gabarytach. Sedanami bardzo często są duże, wygodne luksusowe auta, rzadziej natomiast małej wielkości samochody.
Hatchback
Nazwa pochodzi z połączenia dwóch angielskich słów: „hatch”, oznaczającego drzwi/właz oraz „back” - tył. Mówiąc krótko: hatchback to nadwozie z tylnymi drzwiami (którymi jest klapa bagażnika), schodzącymi ukośnie od dachu w dół. Klapa otwiera się bowiem razem z tylną szybą, umożliwiając spakowanie do auta dużych gabarytowo przedmiotów. Dodatkowo w tego typu autach, zwykle składane jest oparcie tylnych siedzeń, przez co przestrzeń bagażowa dostępna jest z wnętrza pojazdu, a w razie potrzeby można ją jeszcze powiększyć. Samochód typu hatchback może być trzydrzwiowy lub pięciodrzwiowy. Najczęściej są to auta mniejszej lub średniej wielkości, składające się się z jednej lub dwóch brył.
Liftback
Funkcjonalnie bardzo przypomina nadwozie typu hatchback. Tylna szyba unosi się wraz z klapą bagażnika, stąd też auta te mogą być albo trzy-, albo pięciodrzwiowe. Wyglądem jednak bardziej skłania się ku sedanom - posiada bowiem tzw. „kufer”, czyli dającą się wyodrębnić wizualnie część bagażową.
Kombi
To typ nadwozia charakteryzujący się powiększoną przestrzenią bagażową. Samochody z nadwoziem kombi są najczęściej pięciodrzwiowe. Podobnie jak w hatchbacku otwiera się tu klapa bagażnika wraz z tylną szybą, jednak ostatnie (tylne) drzwi nie schodzą nie ukośnie, a pionowo w dół. Sam bagażnik jest zatem bardzo duży. O ile np. w hatchbacku zajmował on około 1/5 długości samochodu, tu ma dużo większą powierzchnię. Wysokość dachu nad bagażnikiem jest porównywalna lub nawet taka sama jak nad częścią pasażerską, co umożliwia przewożenie dużych przedmiotów. Auta z nadwoziem kombi zwykle powstają na bazie średniej wielkości sedanów lub hatchbacków, przez co ten sam model dostępny jest z mniejszym lub większym bagażnikiem.
Van
Można powiedzieć, że to nadwozie wielozadaniowe. A to dlatego, że w razie potrzeby przewiezie siedmioosobową rodzinę, innym razem idealnie sprawdzi się przy przeprowadzce, albo ułatwi transport potężnych zakupów. Cechą charakterystyczną vanów jest podwyższona linia dachu i duża przestrzeń wewnątrz, którą można dowolnie wykorzystać - po złożeniu tylnej kanapy mamy ogromy bagażnik, natomiast po rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń (dodatkowe siedzenia z tyłu) powiększamy przestrzeń pasażerską. Z uwagi na funkcjonalność niektóre vany mają odsuwane drzwi boczne, by łatwiej było wsiadać lub pakować bagaż.
SUV
Nazwa to skrót od słów „sport utility vehicle”, czyli pojazd sportowo-użytkowy. W ostatnich latach SUV-y stały się bardzo popularne. Z zewnątrz przypominają nieco terenówkę, ponieważ mają większy prześwit, większe koła i wyższe progi, jednak w rzeczywistości często nie są nawet przystosowane do jazdy w terenie (np. nie mają reduktora terenowego, mogą nie mieć napędu 4x4). Wewnątrz z kolei są to auta bardzo dobrze wyposażone (często luksusowe) i dość pojemne, podobnie jak vany. Jeśli chodzi o liczbę drzwi, to są albo trzy-, albo pięciodrzwiowe.
Pick-up
Jest to typ nadwozia osobowego, doskonale przystosowanego do transportu towarów. Ma dwu- lub czterodrzwiową kabinę dla pasażerów, za którą znajduje się najbardziej charakterystyczna dla pick-upa część bagażowa - skrzynia ładunkowa (zasłonięta lub odkryta), idealna do przewożenia dużych przedmiotów.
Coupe
Sportowo wyglądające, dwu- lub trzydrzwiowe nadwozie, charakteryzujące się bardzo opływową linią. Z reguły jednak jest to auto zaledwie dwuosobowe - tylko kierowca i pasażer na przednim fotelu siedzą w pełni wygodnie. Dla osób, które chciałyby usiąść z tyłu, miejsca jest naprawdę bardzo niewiele - zarówno na swobodne ułożenie nóg, jak i na wygodne oparcie się bez obawy, że uderzą głową w nisko opadającą tylną szybę.
Kabriolet
Jest nadwoziem otwartym, posiadającym składany dach. Ten może być wykonany albo z blachy, z której wyprodukowano pozostałą część karoserii (tzw. hardtop - twardy dach), albo z miękkiej tkaniny (tzw. softtop - miękki dach). Chowany jest zwykle do specjalnego schowka z tyłu. Po złożeniu dachu ponad linię drzwi wystaje tylko przednia szyba. Auto z tego typu nadwoziem najczęściej jest dwudrzwiowe, chociaż zdarzają się też i czterodrzwiowe.
Ciekawą odmianą kabrioletu jest targa - nadwozie, w którym można zdjąć jedynie środkową część dachu. Wszystkie słupki dachowe natomiast pozostają na miejscu.
***
To najpopularniejsze rodzaje nadwozi aut osobowych. Niestety, na koniec trzeba dodać, że producenci aut nie zawsze trzymają się tej tradycyjnej klasyfikacji, urzeczywistniając swoje coraz to nowsze pomysły. Umiejscowienie w jednej z grup niektórych samochodów nieraz przysparza sporo trudności.