Dlaczego warto sprawdzać geometrię kół
Za każdym razem, gdy zmieniasz opony lub wjedziesz z dużą prędkością w dziurę w jezdni lub porządnie uderzysz kołem w krawężnik, dla własnego bezpieczeństwa, sprawdź i ustaw geometrię kół swojego samochodu. Na regulację zgłoś się także wtedy, kiedy zauważysz ściąganie auta podczas jazdy na wprost, oraz kiedy zbyt późno reaguje ono na skręcanie kierownicy czy usłyszysz piski dobiegające z okolic kół podczas skręcania.
Dlaczego właściwa geometria pojazdu jest taka ważna? Bo wpływa na precyzję kierowania pojazdem i bezpieczeństwo jazdy, bo dzięki niej oszczędzisz pieniądze, chroniąc krawędzie opon przed szybkim zużyciem obniżysz opór toczenia opon, a Twój wóz będzie zużywał mniej paliwa.
Przez niewłaściwe ustawienie kół zwiększa się ryzyko poślizgu bocznego, zmniejsza się skuteczność hamowania, zwłaszcza gwałtownego i na mokrej jezdni, pojawią się trudności z utrzymaniem właściwego toru jazdy w zakrętach.
Na czym polega regulacja geometrii kół
Mimo, że zapewne z ust mechanika padną takie sformułowania jak ujemny lub dodatni kąt ich pochylenia, kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy, zbieżność i rozbieżność kół, to czynność ta nie jest niczym skomplikowanym. W rzeczywistości jest bardzo prosta.
Regulacja geometrii kół trwa około pół godziny polega na sprawdzeniu i ustawianiu właściwego kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy, zgodnie ze specyfikacją techniczną podaną przez producenta pojazdu.
Kąt pochylenia kół mówi nam, w jaki sposób są one nachylone względem podłoża. Gdy wynosi on 0 stopni – koła stoją prosto. Zbyt duży kąt dodatni spowoduje zużycie zewnętrznej strony czoła opony. Zbyt duży kąt ujemny spowoduje zużycie wewnętrznej strony czoła opony. Jeżeli różnica między kątami pochylenia kół na przedniej osi jest duża, pojazd będzie miał tendencję do ostrego ściągania w jedną stronę.
Kąt zbieżności wpływa na zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Zbyt duża zbieżność będzie się objawiać zużyciem bieżnika rozpoczynającym się od zewnętrznych krawędzi.
Z rozbieżnością mamy do czynienia wtedy, gdy odległość między kołami na osi z tyłu jest mniejsza niż z przodu. Taka sytuacja powoduje uczucie jakby samochód gwałtownie „nurkował” w zakręt. Przy rozbieżności kół zużycie bieżnika będzie rozpoczynać się od wewnątrz. Można je wykryć przesuwając dłonią w poprzek bieżnika, będzie się strzępił.
Kontrolna geometrii kół kosztuje od 30 do50 zł. Regulacja ustawień każdej z dwóch przednich osi kosztuje od 35 do 60 zł. To oczywiście dodatkowy wydatek, ale znacznie poprawia bezpieczeństwo Twoje jako kierującej i podróżujących z Tobą pasażerów a także pozostałych użytkowników drogi.