Mniej znane marki: UMM - portugalska terenówka
Rozpoczynamy cykl artykułów prezentujący producentów samochodów, których nie znają wszyscy kierowcy. Na pierwszy ogień idzie portugalska marka UMM, której historia sięga lat siedemdziesiątych.
Portugalia nie wykształtowała żadnej liczącej się w Europie marki samochodów, mimo kilku rodzimych przedsiębiorstw. Większe znacznie dla gospodarki ma fabryka Volkswagena w Palmeli, gdzie produkuje się Scirocco, EOS-a, Sharana i Seata Alhambrę. W Lizbonie znajdziemy jednak prawdziwą, portugalską markę UMM, która specjalizowała się w produkcji solidnych samochodów terenowych.
Historia pierwszej terenówki firmy nie rozpoczyna się w Portugalii, a we Francji. Tam skonstruowano samochód Cournil 4x4, na którego licencji powstały w 1977 roku pierwsze samochody UMM. Już wtedy ich cechą charakterystyczną była nietypowo nakreślona przednia część nadwozia. Cournil 4x4, a później również UMM 4x4, nigdy nie miały być wygodnymi samochodami terenowymi. Zbudowano je jako surowe pojazdy dla wojska i służb porządkowych.
Z racji francuskiej proweniencji, UMM bazował na rozwiązaniach technologicznych znad Loary. Do napędu pierwszych UMM 4x4 wykorzystywano jednostki Peugeota: najpierw 2.1 D, a od 1982 roku – 2.3 D. Warto odnotować fakt, że już w 1982 roku, UMM zdecydował się wystawić swoje samochody w Rajdzie Dakar. Kierowcy przyjechali na 45, 46 i 90 miejscu.
Już w końcu lat siedemdziesiątych zaczęto na bieżąco unowocześniać konstrukcję, a w 1985 roku zaprezentowano model Alter, który silnie bazował na poprzedniku.
Samochód wyglądał nieco bardziej cywilizowanie – w miejsce okrągłych reflektorów przymocowanych do zderzaka, wprowadzono kwadratowe lampy wpisane w bryłę. Zmianie uległa również warstwa techniczna – pojawił się nowy diesel 2.5, również wywodzący się od Peugeota. Model Alter był produkowany do 2004 roku, przechodząc liczne modyfikacje: montowano nowe silniki, w tym turbodiesle 2.4, 2.5 o mocach rzędu 111 – 147 KM. Samochód był wyposażany w francuskie jednostki benzynowe, w tym motory V6 o pojemności 2,9 i 3-litrów. Prawdziwą gratką dla kolekcjonerów może być kilka sztuk UMM z silnikami BMW. Do czterech zamontowano diesla 2.4 (M21) znanego m.in. z BMW serii 3 (E30) i kilku generacji BMW serii 5, w kolejnym znalazł się diesel 2.5 (M51), a szósty UMM z motorem z Bawarii posiadał benzynowy silnik 2.5 (M50). Co ciekawe, Alter po drugim faceliftingu został wykorzystany do budowy Papamobile z okazji wizyty Jana Pawła II w Portugalii.
Z czasem popularność marki UMM rosła – samochód trafił do służb porządkowych, policji oraz był eksportowany, głównie do krajów portugalskojęzycznych, choć w latach osiemdziesiątych ważnym odbiorcą terenówek stała się Francja. Specjaliści od sprzedaży próbowali swoich sił na rynku amerykańskim. W miejsce diesla, zamontowano 2-litrowy silnik benzynowy Peugeota o mocy 80 KM i wysłano kilka sztuk do USA, ale eksport na szeroką skalę nigdy się nie rozpoczął.
Samochód był oferowany w wielu wersjach nadwoziowych: jako pickup, zamknięty furgon, z miękkim dachem, w wersji z przedłużonym podwoziem i w wariancie do zabudowy. Zaprojektowano również wersję przeznaczoną do uczestnictwa w wyścigach Baja (UMM Trophy).
Produkcja UMM Alter zakończyła się w 1994 roku, ale już w 1996 roku, samochód wzbudził zainteresowanie europejskich armii. Wszystko za sprawą interwencji ONZ i NATO w Bośni i Hercegowinie, gdzie działało portugalskie wojsko wyposażone w UMM-y. Ale zaciekawienie portugalską terenówką nie przerodziło się w zamówienia.
Auto wraca do produkcji dopiero w 2000 roku pod nazwą UMM Alter 2000. Konstrukcja bazuje na starym Alter z lat osiemdziesiątych. Zastosowano turbodiesla 2.1 D o mocy 110 KM, który pochodził od Peugeota, zmodyfikowano zawieszenie, hamulce oraz wnętrze. Samochód mógł być wyposażony w klimatyzację, GPS oraz skórzaną tapicerkę. Do 2004 roku wyprodukowano 25 egzemplarzy. Od tego czasu na drogi nie wyjechał ani jeden nowy egzemplarz portugalskiej terenówki, ale firma nadal działa: zajmuje się produkcją części, urządzeń, konstrukcji metalowych, przeczep, wind i innego rodzaju komponentów i konstrukcji inżynierskich.
Szansa na wznowienie produkcji samochodu terenowego UMM wydaje się niewielka, ale te pojazdy, które już powstały, zyskały sobie opinię solidnych i dobrze radzących sobie w terenie. Większość egzemplarzy jest wyposażona w niezwykle trwałe diesle Peugeota, które nadal pozwalają na sprawne działanie UMM-om.
Fot. UMM 4x4, Holland – Bus (flickr.com); na lic. Creative Commons 2.0; UMM Alter (zielony), gingerbearman (flickr.com) na lic. Creative Commons 2.0.