Kartka z kalendarza: 9–15 lipca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
9.07.2013 | Milionowa Skoda wyprodukowana w Chinach
W 2007 roku Skoda weszła na chiński rynek, zaczynając od wytwarzania w Szanghaju modelu Octavia. Później czeska marka włączyła do oferty Fabię i Superba. Pierwszy salon Skody otworzono 28 marca 2007 roku, a 9 lipca 2013 roku firma wyprodukowała milionowy egzemplarz na terytorium Chin.
O tym jak ważny jest chiński rynek niech świadczy fakt, że dziś do sprzedaży wchodzi Skoda Kamiq, model pośredni między Kodiaqiem i Karoqiem, który jest oferowany tylko tam. Co więcej, przez nieco ponad dekadę Skoda tak zadomowiła się w Chinach, że jest to aktualnie najważniejszy rynek dla marki. Aktualnie Skoda sprzedała ponad 2 miliony egzemplarzy swoich samochodów.
10.07.1897 | Pierwszy polski rajd samochodowy
Nim rozpoczęły się prawdziwe zawody rajdowe, w których rywalizowało kilka załóg, pewien śmiałek, Stanisław Grodzki, zdecydował się na szaloną wówczas podróż z Warszawy do Paryża. Był to pierwszy polski rajd, który rozpoczął się 10 lipca 1897 roku, a zakończył 16 dni później w Paryżu. Trasa prowadziła przez Kutno, Kłodawę, Frankfurt nad Odrą, Berlin, Hanower, Venlo i Brukselę, a kierowca wraz z dwoma członkami załogi pokonywał ją w automobilu marki Peugeot z silnikiem o mocy 3.5 KM. Trasa liczyła około 2000 km i miała być zwieńczona wzięciem udziału w wyścigu Dieppe – Paryż. Stanisław Grodzki na wydarzenie nie zdążył – zawody rozpoczęły się dzień przed jego przybyciem.
Podróż była jeszcze ciekawsza ze względu na to, że sam pomysłodawca styczność z automobilami miał niewielką. Pierwszy pojazd o napędzie spalinowym sprowadził do Warszawy zaledwie rok wcześniej.
11.07.1899 | Założenie Fiata
Jedna z największych światowych firm motoryzacyjnych powstała 11 lipca 1899 roku za sprawą porozumienia grupy udziałowców, którzy wspólnymi siłami chcieli stworzyć fabrykę automobili. Te w owym czasie zaczęły bowiem nabierać popularności. Dziś markę kojarzymy bezsprzecznie z rodziną Agnellich, jednak na samym początku Giovanni Agnelli, protoplasta rodu magnatów przemysłu motoryzacyjnego nie był decydującą osobą. Rok po zainicjowaniu Fiata stał się liderem i zajął kierownicze stanowisko w fabryce.
Początkowo fabryka Fiata zatrudniała kilkadziesiąt osób i produkowała śladowe ilości pojazdów, które nie przynosiły zysków. Gdy udziałowcy zdecydowali się o wejściu na giełdę, Agnelli, wierząc w projekt fabryki samochodów, odkupywał udziały od pozostałych udziałowców.
W kolejnych latach Fiat rozpoczął produkcję silników lotniczych, taksówek i ciężarówek, by w 1910 roku być największym producentem samochodów we Włoszech. W 1920 roku Fiat stał się całkowitą własnością Giovanniego Agnelliego i przez dekady przechodził do jego następców.
12.07.2013 | Mercedes W196R sprzedany za 31 milionów dolarów
12 lipca 2013 zakończyła się aukcja wyścigowego Mercedesa W196R z 1954 roku. Właściciel, przez dom aukcyjny Bonhams, wystawił w Goodwood ten niezwykły pojazd za cenę 29,6 milionów dolarów. Aukcja zakończyła się na kwocie przekraczającej 31 milionów dolarów, co było ówczesnym rekordem ceny w przypadku samochodu. Ten wynik został pobity nieco ponad rok później. W tym samym domu aukcyjnym sprzedano Ferrari 250 GTO za cenę przekraczającą 39 milionów dolarów.
Mercedes W196R to bolid Formuły 1 z 1954 roku, w którym sukcesy odnosił m.in. legendarny Juan Manuel Fangio. Jest to dokładnie ten egzemplarz, w którym zwyciężył w Grand Prix Niemiec i Szwajcarii.
13.07.2006 | Wyprodukowano 13 milionów samochodów marki Skoda
W tym tygodniu nasza kartka z kalendarza jest bardzo skupiona na Skodzie – to już drugi wpis do naszego motoryzacyjnego kalendarza, ale warto wspomnieć, że w tym tygodniu przypada rocznica wyprodukowania 13 milionów samochodów marki Skoda.
Po przejęciu Skody przez Volkswagena widać, jak duży przeskok zanotowała marka. W latach 1905–1991 wyprodukowała 5 milionów samochodów. W okresie 1991–2006 dorzuciła do tego wyniku jeszcze 8 milionów.
Dziś Skoda radzi sobie bardzo dobrze, co jest zasługą szerokiej gamy modelowej: od miejskiego Citigo, przez Fabię, Octavię, Superba skończywszy na dużym Kodiaqu. Szukając rozsądnie wycenionego, solidnego samochodu, który może nie szokuje zadziornością, nie sposób nie spojrzeć w stronę Skody.
14.07.2010 | Pierwsza stacja ładowania samochodów elektrycznych w Nowym Jorku
Aktualnie w Nowym Jorku znajdują się setki darmowych stacji do ładowania pojazdów elektrycznych, ale wszystko zaczęło się 14 lipca 2010 roku. Wówczas firma Coulomb Technologies uruchomiła pierwszy punkt ładowania w Nowym Jorku, który zlokalizowano na Brooklynie. Firma zakładała, że w ciągu roku uruchomi 4600 stacji do ładowania na terenie Stanów Zjednoczonych. Dziś, po zmianie nazwy na ChargePoint, posiada 50784 punktów ładowań.
15.07.1953 | Założenie FAW
FAW to jeden z największych chińskich producentów samochodów, który powstał 64 lata temu, by początkowo produkować samochody ciężarowe bazujące na technologii wprost z ZSRR. W 1990 roku firma podpisała umowę joint venture z Volkswagenem i rozpoczęła produkcję starych Volkswagenów i Audi. W kolejnych latach dopinano kolejne porozumienia m.in. z General Motors i Toyotą. Dziś FAW to prężnie rozwijający się koncern produkujący ponad 2 miliony samochodów rocznie pod różnymi markami. W Polsce samochody marek takich jak Hongqi, Besturn czy Haima są nieznane, ale firma z powodzeniem eksportuje swoje produkty do dziesiątek krajów, głównie Ameryki Południowej, Rosji, Iranu czy Pakistanu, ale nie zdziwię się, gdy za dekadę będziemy patrzyli na chińskie samochody tak, jak jeszcze w latach dziewięćdziesiątych na koreańską Kię czy Hyundaia.