Kartka z kalendarza: 9–15 kwietnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w nadchodzącym tygodniu.
9.04.1987 | Debiut Hondy Prelude z napędem 4WS
Debiut trzeciej generacji Hondy Prelude był wydarzeniem ze względu na wprowadzenie systemu 4WS, czyli czterech kół skrętnych. Pierwsze próby zastosowania tego rozwiązania Honda podjęła na początku lat osiemdziesiątych, ale pierwszym samochodem Hondy, oferowanym z takim rozwiązaniem, była Prelude, która zadebiutowała 9 kwietnia 1987 roku.
Podczas dynamicznej jazdy skręt drugiej osi był niewielki i zawsze tylne koła kierowały się w ten sam sposób, co te na przedniej osi. Przy manewrowaniu (kąt obrotu kierownicy powyżej 240 stopni), przy niewielkiej prędkości, tylna oś skręcała się przeciwnie, ułatwiając zmianę kierunku jazdy. System dwóch skrętnych osi był wykorzystywany w kolejnych Hondach Prelude oraz w produktach konkurencji. Trafił do Mazdy, Nissana (lata 90-te), a nie tak dawno, do Renault Laguny GT.
10.04.1978 | Z taśmy produkcyjnej w amerykańskiej fabryce wyjeżdża pierwszy Volkswagen
W 1978 roku Volkswagen uruchomił swoją pierwszą fabrykę w USA. Głównym celem było obniżenie kosztów produkcji samochodów, które trafiały na chłonny amerykański rynek. Ogromna inwestycja została zlokalizowana w Pensylwanii. Niemiecki koncern wykorzystał nieukończoną fabrykę Chryslera do stworzenia własnego zakładu. Była to pierwsza fabryka zagranicznej marki w USA po II wojnie światowej.
Pierwszy Volkswagen oficjalnie wyjechał z zakładu 10 kwietnia 1978 roku. Był to model Rabbit, czyli dobrze znany w Europie Golf pierwszej generacji. Do 1981 roku fabryka wypuściła na rynek pół miliona pojazdów. Zakład został zamknięty w 1988 roku. W 1990 roku fabrykę przejęło Sony i produkowało w nim telewizory.
11.04.1973 | Debiut pierwszej generacji Toyoty Starlet
Toyota, 11 kwietnia 1973 roku, zaprezentowała model Publica Starlet 40, który później był znany po prostu jako Starlet. Był to niewielki samochód, dostępny w kilku wersjach nadwoziowych – jako coupe, sedan i trzydrzwiowe kombi. Starlet dał początek nowej rodzinie małych samochodów miejskich, cechujących się wysoką jakością wykonania, żwawymi, niewielkimi silnikami i niską masą. Pierwszą generację wytwarzano do 1978 roku, a ostatni Starlet zjechał z taśmy produkcyjnej w 1999 roku, ustępując miejsca modelowi Yaris, który jest z nami do dziś.
12.04.1962 | Narodziny Carlosa Sainza
W tym tygodniu swoje urodziny obchodzi legenda rajdów – Carlos Sainz. Rozpoczął swoją karierę w 1980 roku, więc pamięta czasy szalonej Grupy B, w której ścigał się Renault 5 Maxi Turbo. Na swoim koncie ma dwa Mistrzostwa Świata: w 1990 i 1992 roku. W obu przypadkach za kierownicą Toyoty Celiki. Poza tym, był cztery razy wicemistrzem. W swojej historii był kierowcą fabrycznym Renault, Toyoty, Lancii, Subaru, Forda, a historię z rajdami WRC zakończył w Citroenie w 2005 roku. To jednak nie koniec motoryzacyjnych wyzwań El Matadora. Sainz zaczął startować w rajdzie Dakar. W tym roku za kierownicą Peugeota 3008 DKR Maxi zwyciężył w klasie samochodów terenowych. Na swoim koncie ma również zwycięstwo w 2010 roku.
13.04.1978 | Początki Toyoty Supry – powstaje Celica XX
Historia Toyoty Supry zaczyna się dość niewinnie. 13 kwietnia 1978 roku japońska firma prezentuje model Celica XX (nazwa na japoński rynek), czyli tak naprawdę mocniejszą Celicę. Samochód poza Japonią był sprzedawany jako Toyota Celica Supra.
Toyota Celica Supra w topowej wersji posiadała 175-konny silnik 2.8 litra. W odróżnieniu od modelu bazowego był to samochód mocniejszy oraz bardziej luksusowy. Celem Toyoty było stworzenie bardziej prestiżowego auta sportowego, by zabrać część rynku Datsunowi, który produkował świetne modele 240Z, 260Z i 280Z. Tak rozpoczęła się historia Supry, która z generacji, na generację była coraz bardziej ekscytująca. Ostatnia Supra była produkowana do 2002 roku.
14.04.1927 | Prezentacja pierwszego Volvo w historii
Szwedzka marka słynąca z niebywałego dbania o bezpieczeństwo obchodzi w tym tygodniu rocznicę swojego założenia. To właśnie 14 kwietnia 1927 roku z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy samochód osobowy zwany potocznie Jakob. Produkcja rozpoczęła się bardzo szybko, bowiem firma powstała w tym samym roku.
Volvo ÖV 4 było wytwarzane do 1929 roku. Był to samochód bez dachu, który napędzał czterocylindrowy silnik 1.9 litra produkujący około 28 KM. Szwedzka aura nie jest zbyt przyjazna jeździe bez dachu, więc nic dziwnego, że już w 1928 roku zaproponowano wersję ze sztywną zabudową, nazwaną PV 4.
W kolejnych dekadach Volvo stawało się ważnym graczem na światowym rynku samochodów. Firmie udało się zachować samodzielność do 1999 roku. Po dziesięcioletniej przynależności do Forda, od 2010 roku stało się własnością chińskiego Geely. Ich nowe modele pokazują, że nowi szefowie marki mają pomysły lub po prostu pozwalają Szwedom robić to, co potrafią.
15.04. 1892 | Powstaje General Electric
General Electric to firma niekojarząca się bezpośrednio z produkcją samochodów, ale to ogromne przedsiębiorstwo przez kolejne dziesięciolecia miało wpływ na rozwój motoryzacji. Założono je 15 kwietnia 1892 roku przez połączenie firmy Thomasa Edisiona (General Electric) i firmy Thomson-Houston Electric Company, tworząc spółkę znaną jako The General Electric Company. Aktualnie jest jednym z największych przedsiębiorstw na świecie, działające na wielu płaszczyznach – od dziedziny transportu, przez zbrojenia po wykorzystywanie energii atomowej.
General Electric eksperymentowało m.in. z produkcją elektrycznych samochodów, tworząc takie koncepty jak GE-100 EV (1977 rok). Poza tym zajmuje się tworzeniem oświetlenia dla samochodów, automatyzacją i obniżeniem kosztów produkcji w fabrykach. Firma szacuje, że ich rozwiązania są wykorzystywane w przypadku 65% samochodów wyprodukowanych w USA.