Kartka z kalendarza: 8–14 października
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
8.10.1986 | Debiutuje Jaguar XJ (XJ40)
Jaguar XJ40 miał otworzyć nowy rozdział w historii marki. Projekt wystartował na początku lat siedemdziesiątych i był rozwijany aż do 1986 roku, gdy 8 października zaprezentowano wersję finalną. Następca klasycznej serii III zadziwił ortodoksów swoimi kwadratowymi reflektorami w wersji Sovereign i nietypowym tylnym pasem. Początkowo samochód był oferowany jedynie z mniejszymi sześciocylindrowymi silnikami 2,9 i 3,6-litra. Co ciekawe, Jaguar od 1986 do 1992 roku produkował dwa modele równocześnie – nowego XJ40 i starego XJ serii III, który konstrukcyjnie tkwił jeszcze w latach siedemdziesiątych. Po wygaszeniu produkcji poprzednika, XJ40 pozostał w sprzedaży jeszcze do 1994 roku, gdy zastąpił go XJ o oznaczeniu fabryczny X300, powracający do klasycznego stylu Jaguara z okrągłymi reflektorami.
9.10.1875 | Przejazd pojazdu parowego na trasie Le Mans – Paryż
Amedee Bollee to francuski inżynier, pionier automobilizmu, szczególnie zainteresowany pojazdami parowymi, który 9 października 1875 roku dokonał pierwszego przejazdu między Le Mans, a Paryżem. Droga zajęła 18 godzin, a pojazd nazwany L'Obéissante, osiągnął prędkość maksymalną 40 km/h, a jego prędkość przelotowa wynosiła 30 km/h. Osiągi tego pojazdu parowego były całkiem dobre, szczególnie biorąc pod uwagę jego gabaryty.
Pojazd ważył prawie 5 ton, mieścił 12 pasażerów i był napędzany przez dwa silniki parowe V2. Powstał jeden egzemplarzy, ale Amedee Bollee rozpoczął produkcję seryjną innego, mniejszego pojazdu o napędzie parowym zwanego La Mancelle, który był produkowany od 1878 do 1881 roku.
10.10.1946 | Prezentacja pierwszego Unimoga
Legendarny Unimog obchodzi w tym tygodniu swoją rocznicę. To 9 lub 10 października 1946 roku po raz pierwszy zaprezentowano prototyp pojazdu wielozadaniowego, stworzonego z myślą o pracy w rolnictwie. Wówczas samochód był w zasadzie jedynie ramą z układem napędowym. Brakowało kabiny, która została zbudowana dopiero pod koniec 1946 roku, ale nie przeszkodziło to inżynierom, Heinrichowi Rosslerowi, Albertowi Fredrichowi i Hansowi Zabelowi testować podwozia w miejscowości Schwabisch Gmud, zlokalizowanej niedaleko Stuttgartu.
Prace nad Unimogiem rozpoczęły się tuż po zakończeniu wojny, w 1945 roku, a już w 1946 roku udało się przygotować finalny projekt, napędzany silnikiem Diesla Mercedesa. Unimoga skierowano do seryjnej produkcji w 1948 roku i trafił w gusta nie tylko rolników, ale również stał się narzędziem służb miejskich i porządkowych. Wielkość produkcji była niewielka, ale wszystko zmieniło się w 1950 roku, gdy Daimler przejął markę i przeniósł produkcję Unimoga do Gaggenau. Rozwinęło to skrzydła jednemu z najbardziej charakterystycznych pojazdów użytkowych o ponadprzeciętnych możliwościach terenowych.
Wkrótce Unimog trafił na wyposażenie wojska, specjalistycznych służb ratowniczych, leśniczych, komunalnych, a także jako produkt dla najbardziej wymagających odbiorców indywidualnych i tak jest do dziś.
11.10.1966 | Prezentacja Jensena Interceptora
Amerykański silnik, włoskie nadwozie i angielskie pochodzenie – szalone połączenie, prawda? W latach sześćdziesiątych wykorzystanie klasycznego V8 zza oceanu w połączeniu z karoserią zaprojektowaną przez mistrzów stylu z Italii nie było tak bardzo nietypowe, jak dziś. Jensen Interceptor był jedną z takich konstrukcji. Zaprezentowany w październiku 1966 roku samochód typu Gran Turismo wykorzystywał początkowo V8 o pojemności 6,2 litra, ale już po wyprodukowaniu 22 sztuk, Jensen zdecydował się na wykorzystanie nowej, 7.2-litrowej jednostki, znanej z Dodge'a Challengera R/T. Warto wspomnieć, że Jensen FF, czyli samochód bazujący na Interceptorze, był pierwszym samochodem osobowym z napędem na cztery koła. Jego premiera miała miejsce w tym samym dniu, co wersji tylnonapędowej.
Jensen Interceptor był produkowany do 1976 roku jako coupe i kabriolet. Łącznie powstało 6408 egzemplarzy.
12.10.1868 | Narodziny Augusta Horcha
August Horch, ojciec marki Horch i Audi, urodził się 12 października 1868 roku. Swój pierwszy pojazd zbudował w 1901 roku, a w 1904 roku założył firmę Horch & Cie, którą opuścił w 1909 roku po kłótni ze współpracownikami. Gdy założył kolejne przedsiębiorstwo pod swoim nazwiskiem, zaczął produkować samochody, ale szybko okazało się, że prawa do nazwy Horch roszczą sobie jego dawni wspólnicy. August Horch zdecydował się nazwać swoją firmę Audi, co znaczy po łacinie dokładnie to samo co Horch z niemieckiego – słyszeć. Tak rozpoczęła się historia Audi Automobilwerke.
13.10.1916 | General Motors staje się korporacją
Założone w 1908 roku General Motors z roku na rok rozwijało się w zastraszającym tempie. Już w 1909 roku kontrolowało nie tylko Buicka, ale również Cadillaca, GMC, Oakland, który przerodził się w firmę Pontiac, jak również szereg pomniejszych producentów. Nie obyło się bez problemów, William C. Durant, założyciel i prezes General Motors w skutek konfliktu z udziałowcami opuścił firmę w 1910 roku. Zdecydował się na rozwój kolejnego interesu w branży. Dogadał się z pionierem automobilizmu Louisem Chevroletem i w 1911 roku założył Chevrolet Motor Company, które pozostało niezależne do 1916 roku, gdy powrócił na stanowisko prezesa General Motors wraz z Chevroletem, stającym się najważniejszą marką firmy, która 13 października przeszła zmianę prawną i stała się korporacją.
14.10.1857 | Urodziny Elwooda Haynesa
Carl Benz, Wilhelm Maybach czy Henry Ford to najbardziej znani pionierzy automobilizmu. Wielu z nas nie zna jednego z pierwszych konstruktorów, urodzonego w Portland Elwooda Haynesa, który w lipcu 1894 wykonał przejazd niewielkim czterokołowym pojazdem nazwanym Pioneer, który mógł osiągnąć 11 km/h. Udało mu się pokonać kilka kilometrów.
Pioneer został zbudowany przy użyciu zamówionego zewnętrznie silnika o mocy około 1 KM, który był wykorzystywany do napędzania łódek. Haynes zdecydował się na zbudowanie automobilu na dwa lata przed pierwszym pojazdem Henry'ego Forda i 9 lat po rewolucyjnym pierwszym trójkołowym pojeździe Carla Benza.
Elwood Haynes po sukcesie swojego pojazdu starał się rozpocząć produkcję seryjną i w tym celu doszedł do porozumienia z Duryea Motor Wagon Company, która jednak zbankrutowała. Cel udało się zrealizować dopiero w 1896 roku, gdy powstała firma Haynes-Apperson, która rozpoczęła produkcję od 1898 roku, a w 1905 roku zamieniła się w Haynes Automobile Company.