Kartka z kalendarza: 7–13 stycznia
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
7.01.1985 | Powołanie marki Saturn
Od początku lat osiemdziesiątych General Motors szukało odpowiedzi na kompaktowe japońskie samochody, które z powodzeniem zdobywały rynek w USA. Ostatecznie zdecydowano się powołać markę, która oferowałaby konkurencyjne, niewielkie samochody. Tak narodził się Saturn, który został zarejestrowany 7 stycznia 1985 roku. Prace nad nim trwały 2,5 roku.
Na pierwszy samochód przyszło poczekać aż do 1990 roku. Długi okres wdrożenia był spowodowany podejściem nowej marki, która wszystkie ważne komponenty opracowywała od początku. Auta były budowane na autorskiej płycie podłogowej i wykorzystywały silniki benzynowe z aluminiowym blokiem oraz skrzynie biegów zaprojektowane przez Saturna.
Pierwsze samochody marki (SC, SL, SW) były niewielkimi jak na amerykańskie standardy samochodami o nadwoziach: coupe, sedan i kombi. Mierzyły mniej niż 4,5 metra, miały silniki o pojemności 1.9 litra i były atrakcyjnie wystylizowane.
Saturn okazał się sukcesem, wszystkie trzy modele były produkowane aż do 2002 roku i doczekały się trzech poważnych modernizacji. Po pierwszym wdrożeniowym roku, produkowano od blisko 170 do ponad 300 tys. egzemplarzy rocznie. Później marka Saturn była wykorzystywana m.in. do sprzedaży Opli na amerykańskim rynku, co w 2009 roku zakończyło się zatrzymaniem produkcji.
8.01.1927 | Premiera samochodu Little Marmon
Marmon to zapomniana już marka, która w pierwotnej formie zakończyła swoją działalność w latach trzydziestych, ale swoją nazwę zachowała w kolejnych firmach, z których ostatnia została rozwiązana w 1997 roku. Od lat sześćdziesiątych Marmon produkował samochody ciężarowe wyposażone w bardziej luksusowy sposób niż popularne marki typu Kenworth czy Frieghtliner.
Ciągniki siodłowe powstawały w niewielkich ilościach, na specjalne zamówienie, a produkcja odbywała się w bardziej rzemieślniczy sposób niż w przypadku konkurencji. Nim jednak Marmon stał się producentem luksusowego ciężkiego sprzętu, jego profil działalności był szerszy.
Howard Carpenter Marmon zajął się konstruowaniem automobili już od początku XX wieku i w jego dorobku odnaleźć można kilka pionierskich rozwiązań, szczególnie w zakresie silników. W 1927 roku Marmon zaprezentował model Little Marmon, wyróżniający się wykorzystaniem aluminium. Było to nowoczesne, niewielkie auto, które stało się dużym sukcesem dla tego niezależnego producenta. Pozwoliło trafić do mniej zamożnego klienta, gdyż było znacznie tańsze od Modelu 75, stanowiącego do 1927 roku podstawowy model marki. W kolejnym roku Little Marmon wyewoluował w dwa oddzielne modele różniące się od siebie silnikami i rozstawem osi.
Marmon produkował samochody do 1931 roku, gdy przekształcił się w Marmon-Herrington, które porzuciło produkcję samochodów osobowych ze względu na kryzys gospodarczy, który obniżył popularność droższych aut. Nowa firma zajęła się produkcją pojazdów użytkowych: busów, ciężarówek, autobusów oraz sprzętu wojskowego.
9.01.1979 | Milionowy Ford Fiesta
Ford Fiesta powstał jako miejski samochód globalny, oferowany na większości ważnych rynków, w tym w USA. Produkcja ruszyła w 1976 roku aż w czterech fabrykach (Hiszpania, Wielka Brytania oraz dwa zakłady w Niemczech). Auto było tak popularne, że już na początku 1979 roku udało się osiągnąć rekord miliona egzemplarzy.
Maluszek Forda był dostępny jedynie w wersji trzydrzwiowej jako hatchback oraz w odmianie Van. Początkowo oferowano go z niespełna litrowym silnikiem i motorem 1.1 w kilku wersjach wyposażenia. Dopiero później dołączono mocniejsze warianty: 1.3 i 1.6. To właśnie ta ostatnia jednostka była montowana w usportowionej wersji XR2.
Ford Fiesta pierwszej generacji był produkowany do 1983 roku i stał się seniorem całej dynastii małych Fordów, których dziś sprzedało się ponad 17 milionów egzemplarzy.
10.01.2008 | Debiut Taty Nano
Tata Nano miała być rikszą XXI wieku. Wielki koncern Tata zapowiadał, że jego najmniejszy samochód będzie nie tylko najtańszym autem świata, ale również w pełni funkcjonalnym pojazdem. W momencie swojego debiutu, 10 stycznia 2008 roku, auto kosztowało równowartość 2000 dolarów. Firma ogłaszała chęć ekspansji nie tylko na rodzimym rynku, ale również w Europie i USA. Kolejne lata pokazały, że Tata Nano nie zadomowiła się nawet lokalnie.
W założeniu był to całkiem ciekawy samochód dla rozwijającego się kraju. Niewielki, hatchback z dwucylindrowym, prostym silnikiem i podstawowym wyposażeniem. Nie zapewniał dobrych osiągów, był ascetyczny, niezbyt bezpieczny, ale na domiar złego – awaryjny.
Mimo atrakcyjnej ceny, samochód nie okazał się dużym sukcesem. Z zakładanego wolumenu produkcji rzędu 250 tys. sztuk nic nie wyszło. Auto sprzedawało się w maksymalnie kilkudziesięciu tysiącach egzemplarzy. Indyjskim klientom nie odpowiadała jakość wykonania i niska funkcjonalność, a do tego cena wzrastała. Klienci woleli postawić na droższe, ale sprawdzone, solidne Suzuki Maruti. Mimo, że technologicznie tkwiło w latach osiemdziesiątych, było jedną z ikon hinduskiego krajobrazu motoryzacyjnego. Produkcję modelu Nano zakończono w maju 2018 roku, ale faktycznie popyt upadł znacznie wcześniej.
11.01.1956 | Chevrolet Corvette tylko z V8
Chevrolet Corvette trafił do produkcji w 1953 roku, ale wówczas wyprodukowano ręcznie zaledwie 300 egzemplarzy. W kolejnym roku produkcja również była niewielka, a nie wszystkie egzemplarze udało się sprzedać. Problemem wczesnych Corvette był m.in. sześciocylindrowy silnik o niedostatecznej mocy do charakteru samochodu.
W 1955 roku dołączono do oferty 197-konny silnik V8 o pojemności 4.3 litra. Sześciocylindrowy silnik o mocy 137 KM pozostał w ofercie do 11 stycznia 1956 roku.
Produkcja pierwszej generacji trwała do 1962 roku. Z roku na rok sprzedaż wzrastała, by osiągnąć maksymalny wolumen rzędu 10 tys. egzemplarzy. Łącznie wyprodukowano 69 tys. samochodów. Druga generacja modelu była już znacznie bardziej popularna.
12.01.1904 | Henry Ford ustanawia rekord prędkości
Nim Henry Ford założył Ford Motor Company, zbudował w 1902 roku dwa pojazdy wyścigowe. Była to w zasadzie rama, z ogromnym, blisko 19-litrowym silnikiem o bliżej nieokreślonej mocy (pomiędzy 70 a 100 KM). Oba egzemplarze zostały sprzedane miłośnikom rodzącego się sportu motorowego. W 1903 roku jeden z pojazdów został rozbity, a Henry Ford odkupił go, naprawił i postanowił wziąć udział w próbie prędkości.
12 stycznia 1904 roku w New Baltimore, Henry Ford wraz z mechanikiem, Edem Huffem, osiągnęli prędkość 147,05 km/h na dystansie 1 mili w pojeździe nazwanym 999. Był to rekord prędkości, który był aktualny do marca tego samego roku.
Rekordowy przejazd był świetną reklamą dla założonego w 1903 roku Ford Motor Company.
13.01.1942 | Ford patentuje samochód z plastiku
Początek lat czterdziestych to czas wojennych wyrzeczeń i niedoborów. Ta sytuacja zainspirowała Henry’ego Forda do zainteresowania się plastikiem z odnawialnych, rolniczych źródeł.
13 stycznia 1942 roku Ford opatentował pojazd wykonany z plastiku. Miało to pomóc w budowie samochodów dla cywili w okresie wojennym, gdy stal była wykorzystywana w przemyśle zbrojeniowym do budowy samolotów, okrętów, czołgów i innych pojazdów wojskowych.
Na bazie tego patentu zbudowano prototypowy pojazd nazwany Soybean, czyli soja. Według Forda nadwozie tego samochodu wykonano z ziaren soi, pszenicy i kukurydzy, choć faktyczny skład nigdy nie został potwierdzony.
Samochód miał stalowe poszycie, do którego przyczepiono całe nadwozie wykonane z surowców odnawialnych, dzięki czemu konstrukcja była nie tylko mniej materiałochłonna w okresie wojennym, ale również lżejsza.
Projekt nigdy nie został wprowadzony do produkcji. Jako powód podaje się zakończenie działań wojennych i możliwość powrotu do produkcji samochodów w tradycyjny sposób.