Kartka z kalendarza: 7–13 maja
Krótki przeglądu wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
7.05.2016 | Człowiek zginął wskutek błędu działania autopilota
7 maja 2016 roku, na Florydzie doszło to śmiertelnego wypadku. Czterdziestoletni Joshua Brown, podczas jazdy autostradowej, włączył w swojej Tesli Model S tryb autopilota. System wykrywania obiektów na drodze zawiódł i samochód wjechał pod naczepę, zabijając kierowcę.
Tragiczny wpadek potwierdził, że to jeszcze nie czas na autonomiczne samochody, a autopilot Tesli – mimo że uchodzi za bardzo skuteczny w unikaniu kolizji – nie jest idealny. Powierzenie swojego losu oprogramowaniu Tesli i całkowite odwrócenie uwagi od drogi jest mimo wszystko ryzykownym pomysłem.
8.05.1879 | Patent George'a B. Seldena
W Europie, za ojca automobilizmu uważa się Benza, który opatentował swój pojazd w 1886 roku, ale siedem lat wcześniej, 8 maja 1879 roku, amerykański konstruktor George B. Selden zgłosił wniosek o patent na czterokołowy pojazd z napędem spalinowym, który otrzymał w listopadzie tego samego roku.
Mimo posiadania patentu, pojazd nigdy nie wszedł do produkcji, a prawa do niego Selden sprzedał w 1899 roku.
9.05.1837 | Urodził się Adam Opel
Adam Opel, założyciel firmy Adam Opel AG, urodził się 9 maja 1837 roku w Russelsheim, kolebce późniejszej marki Opel. W wieku 20 lat opuścił rodzinne strony i udał się do Belgii i Francji, gdzie zapoznał się z produkcją maszyn do szycia. Zebrane doświadczenie wykorzystał po powrocie do Niemiec (1862 rok).
Historia marki Opel rozpoczęła się od produkcji maszyn do szycia, a później również rowerów. Adam Opel zmarł w 1895 roku przed wyprodukowaniem pierwszego pojazdu mechanicznego, co miało miejsce w 1899 roku za sprawą współpracy żony Adama Opla, Sophie i jej dwóch synów, z Fredrichem Lutzmannem. Później rozpoczęto współpracą z francuskim producentem automobili Darracq. Pierwszą własną konstrukcją był Opel 4/8 PS, znany jako Doktorwagen (pojazd dla lekarzy). Został on zaprezentowany w 1909 roku. Firma Adam Opel AG pozostała w rękach rodziny do marca 1929 roku, gdy firmę przejęło General Motors.
Więcej o historii Opla możecie przeczytać w naszym artykule.
10.05.2012 | Zmarł Carroll Shelby
Carroll Shelby to legenda, znana głównie za sprawą swoich samochodów sportowych, ale konstruktor swoją przygodę z motoryzacją rozpoczął jako kierowca wyścigowy. W 1958 i 1959 roku ścigał się nawet w Formule 1, za kierownicą Maserati 250F, a później – Astona Martina.
W 1959 roku zrezygnował z wyścigów i otworzył szkolę wyczynowej jazdy. Następnie, w 1962 roku, założył firmę Shelby American, która modyfikowała samochody na zamówienie. Tak rozpoczęła się historia związku Shelby'ego z Fordem, dzięki któremu powstały niezwykle mocne Fordy Mustangi oraz AC Cobra – angielski roadster AC Ace, wyposażony w silnik V8 Forda. W latach osiemdziesiątych Shelby rozpoczął współpracę z marką Dodge.
Amerykański konstruktor zmarł 10 maja 2012 roku, w wieku 89 lat.
11.05.1947 | B.F. Goodrich ogłasza stworzenie opony bezdętkowej
Samochodowe opony, jakie znamy dziś, upowszechniły się dopiero w latach pięćdziesiątych. Za twórcę opony bezdętkowej uznajemy Franka Herzegha z B.F. Goodrich. Firma ogłosiła nowy wynalazek 11 maja 1947 roku, a z roku na rok opony pozbawione dętki były coraz powszechniejsze. Wpłynęło to na częstotliwość łapania gumy i ogólne bezpieczeństwo jazdy. Już na początku lat pięćdziesiątych tego typu opony stały się standardem w amerykańskich samochodach. Do głównych zalet należała większa wytrzymałość oraz łatwiejsza obsługa.
B.F. Goodrich nadal z powodzeniem produkuje różnego rodzaju ogumienie, ze szczególnym uwzględnieniem opon terenowych. Opony tej marki wykorzystano m.in. w samochodach koncepcyjnych Jeepa, zaprezentowanych podczas 52. edycji Moab Easter Jeep Safari 2018.
12.05.2006 | Ogłoszenie zakończenia produkcji Hummera H1
12 maja 2006 roku General Motors zakończyło projekt pt. Hummer H1, który był osobliwością na rynku samochodów terenowych od 1992 roku. Ten wywodzący się bezpośrednio z wojska pojazd firmy AM General zyskał status kultowego, chociaż jego walory użytkowe były dyskusyjne. Mimo monstrualnych rozmiarów, nie był szczególnie przestronny – wszystko przez ogromnych rozmiarów tunel przechodzący przez kabinę. Odwdzięczał się za to wysoką zdolnością terenową, choć kompletnie nie nadawał się jako samochód do codziennej jazdy. Przez cały okres produkcji był modyfikowany m.in. przez zastosowanie mocniejszych silników. Dał również początek marce, która produkowała bardziej „cywilizowane” SUV-y – H2 i H3.
Więcej o Hummerze H1 dowiecie się z naszego artykułu pt. Hummer H1 – z poligonu do cywila.
13.05.1978 | Ustanowienie rekordu świata w jeździe na dwóch kołach
Amerykański kierowca wyścigowy Joie Chitwood po zakończeniu kariery zajął się organizacją widowisk sportowych. W ramach Joie Chitwood Thrill Show pokazywał swoje nieprzeciętne umiejętności za kierownicą. Później dołączyli do niego następcy.
13 maja 1978 roku jego syn, Joie Chitwood Jr., ustanowił rekord świata w jeździe na dwóch kołach – udało mu się przebyć aż 9 km. Ponieważ rodzina Chitwoodów współpracowała z Chevroletem, rekord został ustanowiony za kierownicą niewielkiego samochodu Chevrolet Chevette.