Kartka z kalendarza: 6–12 sierpnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
6.08.1991 | Peugeot opuszcza rynek amerykański
W tym roku Peugeot zapowiedział, że organizuje powrót na amerykański rynek. Operacja ma być zakrojona na szeroką skalę, przez co może zabrać nawet osiem lat. W tym tygodniu przypada natomiast rocznica zaniechania sprzedaży samochodów francuskiego producenta na tym wymagającym rynku.
W Stanach Zjednoczonych Peugeot był niszowy do samego końca, mimo że oferował swoje produkty przez 30 lat. W latach osiemdziesiątych sprzedawał kilkanaście tysięcy sztuk rocznie i był to zwykle model 405. W tym samym czasie w Europie salony opuszczało ponad milion Peugeotów. W 1990 roku sprzedaż w Ameryce spadła do 4261 egzemplarzy, co spowodowało decyzję koncernu o opuszczeniu USA w następnym roku. Póki co, Peugeot w USA kojarzy się chyba tylko jako samochód Columbo, ale to też tylko u tych, którzy pamiętają ten stary serial. Łatwo nie będzie.
7.08.1944 | Volkswagen przerywa produkcję
Mimo że prawdziwe życie Volkswagena Garbusa rozpoczęło się po II wojnie światowej, to zakłady Volkswagena od 1941 roku produkowały kilka typów pojazdów. Obok terenowego Kubelwagena i amfibii Schwimmwagen, w zakładach powstała również seria oryginalnych Garbusów określonych fabrycznie mianem Typ 60. Te samochody trafiły do nazistowskich elit. Produkcja w zakładzie Volkswagena została przerwana 7 sierpnia 1944 roku z obawy przed bombardowaniami.
W okresie funkcjonowania III Rzeszy nie doszło do realizacji planu masowej motoryzacji społeczeństwa za sprawą Garbusa. Pozwolili na to dopiero Anglicy wraz z innymi aliantami okupujący Niemcy. Produkcja w zakładach Volkswagena została wznowiona w grudniu 1945 roku.
8.08.1945 | Porsche wznawia swoją działalność po wojnie
Nim Porsche wróciło do Zuffenhausen, 8 sierpnia 1945 roku, otrzymało pozwolenie na wznowienie swojej działalności w austriackim Gmud, gdzie firma przeniosła się podczas wojny. Początkowo nie było w ogóle mowy o produkcji samochodów – zezwolenie pozwalało na konstruowanie ciągników rolniczych, maszyn i generatorów gazu. Z czasem firma podejmowała się napraw samochodów terenowych oraz adaptowała wojskowy sprzęt, by wykorzystać go w rolnictwie.
Prace nad pierwszym samochodem Porsche rozpoczęły się nieco później i zaowocowały stworzeniem Porsche 356, jednak nim to nastąpiło, w Gmud powstawał samochód wyścigowy na zamówienie włoskiej firmy Cisitalia – Cisitalia Grand Prix z dwunastocylindrowym silnikiem, który Ferdynand Porsche zaprojektował jeszcze w 1939 roku dla Auto-Union.
9.08.2000 | Największa w historii akcja serwisowa Firestone
O problemach z oponami do SUV-ów marki Firestone pisałem już przy okazji innych kartek z kalendarza, ale temat wraca jak bumerang. 9 sierpnia 2000 roku Firestone przyznał się, że jego opony są wadliwe i były przyczyną ponad 300 wypadków drogowych, podczas których śmierć poniosło kilkadziesiąt osób. Firma, za pośrednictwem dealerów Forda, wezwała do serwisu posiadaczy SUV-a Explorera i innych modeli marki. Wymieniono 6,5 miliona opon, co kosztowało Firestone nie tylko miliony dolarów, ale również utratę kontraktu na dostarczanie ogumienia dla nowych samochodów Forda. Współpraca obu firm zakończyła się po stu latach.
10.08.1986 | Formuła 1 za żelazną kurtyną
Pierwszy tor Formuły 1 w Bloku Wschodnim nie został zbudowany na terenie ZSRR. Innowacyjni w tym względzie byli Węgrzy, który w okolicach Budapesztu w zaledwie 8 miesięcy zbudowali Hungaroring. Wielkie otwarcie nastąpiło w marcu 1986 roku, a 10 sierpnia tego samego roku rozegrano pierwsze Grand Prix za żelazną kurtyną.
Grand Prix zakończyło się zwycięstwem Nelsona Piqueta ze stajni Williams-Honda, który wyprzedził swojego rodaka, Ayrtona Sennę z Lotusa. Ustanowiony wówczas rekord okrążenia wynosił 1:31.001 i należał do Piqueta. Aktualny rekord okrążenia należy do Michaela Schumachera, który w 2004 roku przejechał nitkę toru w 1:19.071.
11.08.1966 | Wyprodukowano pierwszego Chevroleta Camaro
Chevrolet Camaro był odpowiedzią na Forda Mustanga, który przebojem wbił się w amerykański rynek, zaspokajając zapotrzebowanie na tani samochód o zacięciu sportowym.
Przed inżynierami Chevroleta stało niełatwe zadanie zbudowania godnego konkurenta. Samochód powstał na nowej płycie podłogowej F-Body, którą wykorzystano później w Pontiacu Firebirdzie. By zagwarantować niską cenę, bazowe Camaro było wyposażone w sześciocylindrowy silnik o mocy raptem 140 KM, ale już w pierwszych latach produkcji wachlarz jednostek napędowych był ogromny i kończył się na potężnym, siedmiolitrowym silniku L72, czyli tzw. Big Blocku z Corvette.
Pierwsze Camaro opuściło linię montażową 11 sierpnia 1966 roku. Na oficjalną premierę miłośnikom sportowych samochodów przyszło czekać do września.
12.08.1908 | Rozpoczęcie produkcji Forda T
Legenda narodziła się 12 sierpnia 1908 roku, gdy zmontowano pierwszego Forda T – absolutny bestseller przedwojennej motoryzacji. Produkcja trwała do 1927 roku i przez ten czas udało się wytworzyć ponad 15 milionów egzemplarzy. Ten rekord produkcji jednego modelu został pobity dopiero przez Volkswagena Garbusa.
Jest to o tyle niesamowite, że Ford T pojawił się na niezagospodarowanym rynku motoryzacyjnym i stworzył swoją niszę. Był to tani pojazd, który można łatwo naprawić, a każdy jego egzemplarz był powtarzalny. Siłą Forda było metodyczne podejście do optymalizacji procesów produkcyjnych i upraszczania konstrukcji. Ta filozofia pozwoliła na zbudowanie jednego z najważniejszych koncernów motoryzacyjnych świata. A wszystko zaczęło się od Forda T, 12 sierpnia, 110 lat temu.