Kartka z kalendarza: 4–10 marca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
4.03.1954 | Powstaje SsangYong
Mimo że nazwa SsangYong jest obecna na rynku dopiero od 1984 roku, to historia marki sięga znacznie głębiej wstecz. Na początku marca 1954 roku założono firmę Ha Dong-hwan Motor Workshop, która miała budować ciężarówki i autobusy, a w 1964 roku zaczęła produkcję samochodów terenowych.
W 1991 roku SsangYong wszedł we współpracę z Mercedesem, co zaowocowało SUV-em Musso oraz limuzyną Chairman, znanymi w Polsce pod marką Daewoo. Wszystko za sprawą połączenia obu marek w 1997 roku.
Losy firmy pełne są problemów finansowych i przejęć. W ostatnich dwóch dekadach SsangYong był w rękach Daewoo, chińskiego koncernu SAIC, a od 2011 roku jest pod zarządem indyjskiej Mahindry, która poważnie zainwestowała w opracowanie nowych modeli.
Aktualnie firma ma w polskiej ofercie cztery SUV-y różnej wielkości oraz pickupa Musso, które na tle konkurentów kuszą bogatym wyposażeniem standardowym.
5.03.1934 | Premiera Tatry T77
W latach trzydziestych Tatra postanowiła wprowadzić do swojej oferty luksusowy samochód, mimo że do tego czasu specjalizowała się w mniejszych, tańszych modelach.
Ojciec marki, Hans Ledwinka wraz z węgierskim projektantem Zeppelina, Paulem Jarayem zrewolucjonizowali rynek samochodów. W 1934 roku zaprezentowali model T77, który miał aerodynamiczne nadwozie, pozwalające na ograniczenie zużycia paliwa i osiągnięcie wyższych prędkości. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód zrealizowany zgodnie z filozofią streamline.
Poza tym dysponował zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, za które odpowiadał Ledwinka oraz Erich Ubelacker. To właśnie ta dwójka przygotowała chłodzony powietrzem silnik V8 o pojemności 3 litrów (później 3.4 litra), który pozwalał na osiągnięcie zawrotnych 145 km/h.
Tatra T77 dała początek całej rodzinie opływowych, luksusowych samochodów marki.
6.03.2007 | Debiut Spyker C12 Zagato
Spykera nie kojarzymy z marką posiadającą długą historię, ale w rzeczywistości jej początki sięgają 1880 roku, gdy bracia Spijker założyli firmę produkującą powozy konne, a pierwszy automobil zbudowali już w 1898 roku przy wykorzystaniu silnika patentu Benza. Na początku XX wieku firma budowała kolejne pojazdy, ale w 1914 roku połączyła się z Dutch Aircraft Factory i zajęła się produkcją myśliwców.
Od początku lat dwudziestych aż do 2000 roku nie powstał żaden samochód noszący tę nazwę. Spyker powrócił po 75 latach modelem C8 Spyder. Tak odrodziła się manufaktura wyspecjalizowana w luksusowych samochodach sportowych.
W marcu 2007 roku, na salonie samochodowym w Genewie, premierę miał model C12 Zagato – futurystyczny, luksusowy supersamochód łączący w sobie odważny projekt włoskiego studia projektowego Zagato z niemiecką technologią. Do napędu C12 Zagato wykorzystano silnik W12 6.0 znany z Audi A8, który dzięki mocy niespełna 500 KM pozwalał na rozpędzenie się do 100 km/h w 3,8 sekundy i przekroczenie bariery 300 km/h. Spyker zaplanował produkcję 24 egzemplarzy przy jednostkowej cenie 495 tys. euro.
7.03.1916 | Początek marki BMW
Gdy w 1916 roku grupa inwestorów zakładała firmę znaną dziś jako BMW, ich celem nie była produkcja automobili. Przedsiębiorstwo ma lotniczą proweniencję – wyrosło na zakładach dwóch inżynierów: Gustava Otto, posiadającego fabrykę samolotów i specjalisty od silników, Karla Rappa.
Produkcja samolotów rozpoczęła się krótko po założeniu firmy, a logo BMW znajdowało się na jej produktach od 1917 roku. Początkowo były to samoloty wojskowe produkowane na potrzeby wojenne. Po zakończeniu I wojny światowej zapotrzebowanie spadło, a BMW zaczęło eksplorować tematykę pojazdów lądowych. Zaczęło od motorowerów, by w 1923 roku zaprezentować autorski motocykl. Pierwszy samochód BMW mógł powstać dzięki przejęciu fabryki samochodów w Eisenach, gdzie produkowano licencyjną kopię brytyjskiego Austina Seven nazwana BMW 3/15.
Produkcja samochodów okazała się dochodowa, ale BMW nie porzuciło lotnictwa i motocykli. W czasie II wojny światowej firma produkowała jednostki napędowe do wielu myśliwców i bombowców Luftwaffe.
Po II wojnie światowej BMW zajęło się produkcją samochodów luksusowych (model 501), jak również taniego mikrosamochodu Isetta, potrzebnego w odbudowywanym po wojnie kraju.
8.03.1886 | Pierwszy pojazd Daimlera
Gottlieb Daimler 8 marca 1886 roku zamówił powóz konny na prezent dla swojej żony, jednak tak naprawdę jego cel był inny. Powóz produkcji firmy Wilhelm Wimpff & Sohn zamierzał przerobić na pojazd spalinowy przy wykorzystaniu jednocylindrowego silnika własnej produkcji znanego jako „Zegarek dziadka”. Motor został umieszczony w miejscu na nogi drugiego rzędu siedzeń. Prace konstrukcyjne wykonywał wraz z Wilhelmem Maybachem.
9.03.1955 | Premiera Fiata 600
Na salonie samochodowy w Genewie w 1955 roku Fiat zaprezentował kolejny mały model, który stał się legendą. Był to Fiat 600, mający konkurować z Garbusem czy Renault 4CV w segmencie tanich, miejskich samochodów. Założeniem projektu było stworzenie czteroosobowego pojazdu zdolnego do rozpędzenia się do 85 km/h. Finalna wersja była nawet szybsza: dzięki silnikowi 633 cm3 rozpędzała się do 95 km/h. Miała również przestronne wnętrze, jak na swoje mikre rozmiary.
Fiat 600 okazał się wielkim sukcesem. Sprzedaż szła znakomicie i już po mniej niż 6 latach udało się wyprodukować milion egzemplarzy. Model pozostał w produkcji do 1969 roku i do tego czasu powstało 2,69 mln egzemplarzy. Ponadto Fiat sprzedał licencję do kilku krajów. Tak powstał Seat 600 czy Zastava 600. Łącznie poza granicami Włoch wyprodukowano ponad 2,2 mln samochodów na licencji.
10.03.1966 | Debiutuje Fiat 124
Tydzień kończymy kolejną premierą włoskiego koncernu. Tym razem przenosimy się do 1966 roku, gdy zaprezentowano model 124, zastępujący Fiata 1300/1500. Auto stało się przebojem – wygrało plebiscyt na Europejski Samochód 1967 roku. Produkcja ruszyła pełna parą i do 1974 roku wyprodukowano ponad 1,5 mln samochodów.
Fiat 124 stał się kolejnym sukcesem licencyjnym Włochów, którzy w ramach współpracy z Seatem udostępnili licencję na produkcję i sprzedaż auta pod ich marką. Poza tym samochód produkowano w Turcji i Korei Południowej. Najważniejszym klientem było jednak ZSRR, które zaadaptowało projekt jako Łada 2101 zwana Żiguli. W pierwotnej wersji była wytwarzana do 1972 roku, a uznając wszystkie późniejsze radzieckie modyfikacje, aż do 2012 roku. Łącznie wyprodukowano ponad 14 milionów Ład.