Kartka z kalendarza: 4–10 lutego
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada na tym tygodniu.
4.02.1922 | Ford przejmuje Lincolna
Henry Ford zbudował swoją firmę na popularności modelu T, który sprzedawał się znakomicie i w zasadzie nie miał sobie równych na polu popularnych, tanich aut. Z kolei w kategorii luksusowych samochodów, Ford nie mógł niczego zaproponować, w przeciwieństwie do swojego największego konkurenta – General Motors. By naprawić sytuację, Henry Ford sięgnął głęboko do kieszeni i za 8 milionów dolarów (odpowiednik współczesnych 120 milionów) nabył producenta luksusowych samochodów, Lincolna.
Lincoln Motor Company został powołany do życia w 1917 roku przez Henry’ego Lelanda, który opuścił założoną przez siebie firmę Cadillac i powołał konkurencyjną markę, której nazwa odwoływała się do prezydenta Abrahama Lincolna.
W momencie przejęcia firma produkowała jeden luksusowy samochód, Model L z 5.9-litrowym silnikiem V8. Produkcja tego modelu trwała jeszcze 8 lat po przejęciu marki.
5.02.1878 | Przychodzi na świat Andre Citroen
Andre Citroen urodził się 5 lutego 1878 roku w paryskiej rodzinie żydowskich handlarzy diamentami. Jego matka była z pochodzenia Polką. Właśnie dlatego po ukończeniu politechniki Andre wybrał się na wycieczkę na polskie ziemie, gdzie zetknął się z przekładniami zębatymi z zębami daszkowymi. Kupił patent i postanowił wytwarzać je we Francji. Swój pierwszy kontakt z branżą motoryzacyjną miał w 1908 roku, gdy stał się zarządzającym marką Mors, którą wyciągnął z dołka finansowego i zwiększył produkcję ze 125 do 1200 pojazdów rocznie.
Ten sukces, w połączeniu z rozwojem fabryki przekładni, popchnął Citroena do zajęcia się produkcją pojazdów pod własnym nazwiskiem. Tak narodziła się marka, która była zainspirowana podejściem do biznesu Henry’ego Forda. Citroen zamierzał być masowym producentem samochodów, oferującym tanie, proste pojazdy. Pierwszy model marki zadebiutował w 1919 roku. Bardzo szybko udało mu się stać wiodącym wytwórcą samochodów w Europie.
Citroen zarządzał firmą do 1934 roku, gdy ta stanęła na skraju bankructwa i została przejęta przez największego wierzyciela, firmę oponiarską Michelin. Andre Citroen zmarł rok później na raka.
6.02.1911 | Powstaje rzeźba Spirit of Ecstasy
Spirit of Ecstasy to najprawdopodobniej najbardziej znana figurka w historii motoryzacji, która od 1911 roku ozdabia majestatyczne samochody marki Rolls-Royce.
Rzeźba przedstawiająca pochyloną kobietę z rozwianą sukienką została zaprezentowana 6 lutego 1911 roku. Jej autorem był Charles Robinson Sykes, angielski rzeźbiarz, który zrealizował pomysł jednego z wpływowych klientów marki, Lorda Montagu, który w taki sposób chciał uhonorować swoją kochankę. Postacią, którą Sykes wyrzeźbił, była Eleanor Velasco Thornton, która pozuje na zdjęciu z Rolls-Roycem.
7.02.1958 | Premiera pierwszego osobowego DAF-a
DAF przez dekady wyspecjalizował się w produkcji samochodów ciężarowych, ale w latach pięćdziesiątych zdecydowano się na rozpoczęcie projektu niewielkiego samochodu osobowego. Wówczas w Holandii nie produkowano żadnego konkurencyjnego pojazdu, więc włodarze marki liczyli na sukces.
Gotowy projekt DAF-a 600 został zaprezentowany na salonie samochodowym w Amsterdamie 7 lutego 1958 roku i wyróżniał się nowoczesnym nadwoziem, ergonomicznym wnętrzem i co najważniejsze – przekładnią Variomatic, która na lata stała się znakiem rozpoznawczym osobowej dywizji DAF-a. DAF 600 nie miał skrzyni biegów, a jedynie przekładnię opartą na dwóch kołach pasowych. Kierowca musiał jedynie wybrać kierunek jazdy i operować gazem. Ułatwiało to obsługę samochodu, ale rozwiązanie nie było szczególnie długowieczne, nawet jak na standardy lat pięćdziesiątych. Wymiany pasków musiały być dokonywane co około 40 tys. km.
DAF 600 stał się ojcem dla późniejszych osobowych holenderskich samochodów. Był produkowany do 1963 roku i przez ten czas zbudowano ponad 30 tys. samochodów.
Więcej o samochodach osobowych DAF przeczytanie w osobnym artykule.
8.02.1969 | Premiera Subaru R2
W 1958 roku Subaru pojawiło się na rynku samochodów osobowych ze swoim pierwszym pojazdem, modelem 360, który był produkowany aż do 1971 roku. Pod koniec jego produkcji, Subaru zdecydowało się na stworzenie bardziej przestronnego i nowocześniej prezentującego się następcy. Tak 8 lutego 1969 roku zaprezentowano model R2, który spotkał się z dużym zainteresowaniem, mimo że technicznie bazował na układzie napędowym ze starego modelu.
Subaru R2 mierzyło zaledwie 3 metry, miało dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 356 cm3, który w 1971 roku zastąpiono podobną jednostką, ale chłodzoną cieczą. Jak przystało na standard kei cars, był to samochód niezbyt szybki, ale zwrotny, tani i co bardzo ważne – nieobarczony podatkiem dla większych samochodów. Subaru, podobnie jak inni japońscy producenci, musieli trzymać się sztywnych regulacji dotyczących budowy mikrosamochodów, które dotyczyły zarówno wymiarów, jak i zastosowanej jednostki napędowej.
Ze względu na przestarzałość, produkcja modelu R2 była dość krótka – trwała niecałe trzy lata. Następcą był model Rex, którego pierwszą generację wytwarzano 9 lat.
9.02.1989 | Premiera Mazdy MX-5
Na Chicago Auto Show w 1989 roku Mazda po raz pierwszy zaprezentowała swój roadster nazwany MX-5, a w USA znany jako Miata. Prace nad małym, sportowym samochodem bez dachu trwały od początku lat osiemdziesiątych w amerykańskim biurze projektowym Mazdy w Kalifornii oraz w Japonii. Ostateczny koncept zatwierdzono w 1986 roku i rozpoczęto przygotowania do produkcji.
Zdecydowano się na zastosowanie tylnego napędu, silnika z przodu oraz niezależnego zawieszenia wszystkich kół. By zagwarantować atrakcyjną cenę, roadster Mazdy bazował na rozwiązaniach z popularnych modeli (m.in. skrzynia biegów), choć silnik 1.6 litra został opracowany specjalnie dla tego modelu. Później do oferty dołączono mocniejszą jednostkę 1.8 litra.
Mazda MX-5 pierwszej generacji była produkowana do 1997 roku w Japonii. Z fabryki w Hiroszimie rozsyłano ją po całym świecie. Jednym z głównych rynków zbytu było USA, ale auto świetnie radziło sobie również w Europie. Dziś, po 30 latach od debiutu, jest to najlepiej sprzedający się roadster w historii. Ponad milion egzemplarzy samochodów czterech generacji trafiło już do klientów.
10.02.1955 | Chrysler C-300 trafia do sprzedaży
W 1955 roku Chrysler zszokował świat amerykańskiej motoryzacji, prezentując model C-300, który był znacznie mocniejszy niż Chevrolet Corvette czy Ford Thunderbird. Oba konkurencyjne auta miały 200-225 KM w zależności od wersji, natomiast C-300 legitymował się mocą ponad 300 KM. Chrysler, dzięki zastosowaniu silnika rodem z NASCAR, był niezwykle szybki, a dla podkreślenia jego mocy zdecydowano się na próbę pobicia rekordu na dystansie jednej mili, osiągając (ze startu lotnego) prędkość 205 km/h. Ten duży, wyposażony w 2-biegowy automat, samochód był w stanie osiągnąć 100 km/h w nieco ponad 10 sekund.
Chrysler C-300 był produkowany jedynie w 1955 roku. Przez rok obecności w salonach udało się sprzedać 1725 samochodów. Produkcja była niewielka, ale auto powstało w celach homologacyjnych i prestiżowych. Można go uznać za jednego z pierwszych przedstawicieli muscle carów.
W kolejnym roku wprowadzono do produkcji nowy model, pozbawiony literki C w nazwie, ale posiadający jeszcze mocniejszy silnik. Każdego roku Chrysler budował nowy, mocniejszy model, który był rarytasem sprzedającym się w nie więcej niż kilku tysiącach sztuk.