Kartka z kalendarza: 4-10 czerwca
Kiedy fabrykę opuścił pierwszy samochód Porsche? A kiedy rozpoczęła się produkcja Fiata 126p? Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada tym tygodniu.
4.06.1896 | Henry Ford testuje swój pierwszy automobil
Nim Henry Ford, w czerwcu 1903 roku założył Ford Motor Company, miał wieloletnią przygodę z motoryzacją. W 1899 roku był jednym z założycieli Detroit Automobile Company, a w czerwcu 1896 roku stworzył i przetestował swój pierwszy pojazd z napędem spalinowym. Dokładnie 4 czerwca dokonał przejazdu automobilem, nazwanym Quadricycle. Był to dwumiejscowy pojazd, posiadający dwa przełożenia do jazdy na przód, dysponujący silnikiem o mocy około 4 KM.
Już w 1901 roku Ford skonstruował samochód wyścigowy o mocy 26 KM, a w 1908 roku rozpoczął produkcję Modelu T, który ugruntował pozycję marki na rynku.
5.06.1998 | Rolls-Royce przejęty przez Volkswagena
Historia przejęcia elitarnej marki Rolls-Royce przez niemiecki kapitał jest nietypowa. 5 czerwca 1998 roku Volkswagen otrzymał zgodę na zakup Rolls-Royce Motor Cars za 703 miliony dolarów, jednak właściciel, Vickers, zastrzegł, że znak towarowy Rolls-Royce i logo pozostaje w ich rękach. Volkswagen wszedł w posiadanie zakładu w Crewe i prawa do produkcji samochodów, ale Vickers mógł jeszcze dysponować marką Rolls-Royce, co wykorzystał, licencjonując ją BMW.
Bawarska marka była głównym dostawcą Rolls-Royce'a. To jej dwunastocylindrowe silniki napędzały np. model Silver Seraph. W związku z przejęciem firmy przez konkurenta, umowa mogła być rozwiązana, a Volkswagen nie miał możliwości szybko opracować jednostki napędowej odpowiedniej dla Rolls-Royce'a.
Obie firmy rozpoczęły negocjacje, jak wyjść z impasu. W konsekwencji Volkswagen zgodził się sprzedać prawa do loga i Spirit of Ecstasy.
Do 2003 roku Rolls-Royce'y powstawały pod kierownictwem Volkswagena, wyposażane w silniki BMW, a w międzyczasie bawarski koncern przygotowywał całkowicie nowy model, jak również fabrykę i całe zaplecze administracyjne.
Zakład w Crewe, który został w rękach VW, stał się Bentley Motors Limited, a BMW powołało nową spółkę Rolls-Royce Motor Cars.
6.06.1973 | Rozpoczęcie produkcji Fiata 126p
Mimo że oficjalne rozpoczęcie produkcji Fiata 126p przypada na 22 lipca 1973 roku, to faktycznie pierwsze egzemplarze w fabryce w Bielsku-Białej zmontowano w czerwcu. Były to samochody wykonane tylko z włoskich części. Polski przemysł dopiero przygotowywał się na produkcję komponentów. Data oficjalnego rozpoczęcia produkcji była związana ze rocznicą podpisana manifestu PKWN.
Do końca roku wykonano zaledwie 1500 egzemplarzy. Wolumen produkcji wzrósł dopiero w kolejnych latach, wraz ze zwiększeniem udziału polskich części i uruchomieniem nowego zakładu w Tychach. W 1974 roku wyprodukowano już 10 tys. egzemplarzy, a rok później, dzięki drugiej fabryce, całkowity poziom produkcji wzrósł do 31,5 tys. sztuk.
Co ciekawe, pierwszym samochodem produkowanym w nowopowstałym zakładzie FSM w Bielsku-Białej nie był Polski Fiat 126p, a Syrena 105, której produkcja rozpoczęła się w 1972 roku.
7.06.1962 | W Szwajcarii powstaje bank Drive-thru
Dziś nie dziwi nas możliwość zamówienia jedzenia bez wychodzenia z samochodu. Drive-thru to jednak nie tylko łatwy dostęp do fast foodów. Kilkadziesiąt lat temu można było nie tylko zamówić kanapkę, ale również obejrzeć film czy wypłacić pieniądze. Pierwsze banki pozwalające na podjazd samochodem do okienka powstały w USA jeszcze na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. W Europie, Credit Suisse – 7 czerwca 1962 roku – rozpoczęło obsługę zmotoryzowanych.
Pierwszy bank Drive-thru powstał w Zurychu i posiadał osiem okienek, do których można było podjechać samochodami z kierownicą po lewej, jak i prawej strony. Usługa początkowo cieszyła się sporym zainteresowaniem, które jednak z czasem malało, co było spowodowane dużymi korkami w centrum Zurychu. Bank w formie przyjaznej kierowcom działał do 1983 roku.
8.06.1948 | Pierwszy samochód Porsche opuszcza fabrykę
W tym tygodniu wypada bardzo ważna rocznica dla marki Porsche. 8 czerwca 1948 roku homologację drogową otrzymał pierwszy samochód z Zuffenhausen.
Był to pierwszy egzemplarz modelu 356 w wersji roadster, pomalowany na srebrny kolor, dysponujący czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 litra i mocy 35 KM. Projekt łączył dokonania ojca i syna, bowiem Ferdinand Porsche, zwany również Ferry, syn twórcy Garbusa, zaprojektował wraz z Erwinem Komedą (projekt nadwozia) samochód sportowy, bazujący na podzespołach mechanicznych Volkswagena. Pierwszy samochód Porsche był w stanie osiągnąć 135 km/h i krótko po wyprodukowaniu został przetestowany w boju – uczestniczył w miejskim wyścigu w austriackim Innsbrucku.
Powstał jedynie jeden prototypowy egzemplarz, który jest teraz eksponowany w Muzeum Porsche w Stuttgarcie. Na bazie prototypu rozpoczęto produkcję seryjną samochodu Porsche 356, która trwała do 1966 roku. Przez ten czas wykonano trzy duże modernizacje i wyprodukowano ponad 76 tys. sztuk.
9.06.1898 | Przychodzi na świat Luigi Fagioli
Luigi Fagioli zostanie najprawdopodobniej zapisany w historii jako najstarszy kierowca, który wygrał wyścig Formuły 1. W 1950 roku, inauguracyjnym dla cyklu F1, dostał angaż do zespołu Alfy Romeo, gdzie radził sobie całkiem dobrze, notując wyniki na podium. W sezonie 1951 roku wystąpił jedynie w Grand Prix Francji, gdzie wraz z Juanem Manuelem Fangio zwyciężył z niespełna minutową przewagą nad kierowcami Ferrari. Stał się tym samym najstarszym, bo 53-letnim, zwycięzcą wyścigu F1. Patrząc na współczesny motosport – osiągnięcie raczej nie zostanie pobite.
Luigi Fagioli urodził się w 1898 roku we włoskim miasteczku Osimo. Przygodę z wyścigami rozpoczął w latach dwudziestych, a największe zwycięstwa przypadały na lata trzydzieste. Kariera została zahamowana przez II wojnę światową, ale po zakończeniu działań zbrojnych, Luigi Fagioli powrócił do ścigania w wielkim stylu.
10.06.2009 | Fiat przejmuje Chryslera
Chwiejący się na glinianych nogach Chrysler, 10 czerwca 2009 roku został uratowany przez Fiata. Proces reorganizacji amerykańskiego koncernu wymagał przejęcia firmy przez dużego inwestora oraz rozpoczęcia procedury upadłościowej, którą rozpoczęto 30 kwietnia 2009 roku.
Rząd federalny nie zamierzał pompować więcej pieniędzy w nieradzący sobie finansowo koncern. Fiat początkowo przejął 20 procent udziałów spółki, ale z czasem przejął całość Chryslera, powołując tym samym nowy koncern – Fiat Chrysler Automobiles, którego prezesem jest Sergio Marchionne. Aktualnie firma jest w dobrej kondycji – ceny akcji nieznacznie wzrastają.