Kartka z kalendarza: 31 grudnia – 6 stycznia
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
31.12.1953 | Powstaje przedprototyp Syreny
W listopadzie 1951 roku rozpoczęto produkcję Warszawy, pierwszego powojennego samochodu. Był to duży, drogi pojazd, który nie miał za zadanie zmotoryzować przeciętnego Kowalskiego. Na szczeblu rządowym szybko zauważono potrzebę opracowania mniejszej konstrukcji, zasilanej niewielkim silnikiem benzynowym, którym mogliby jeździć naukowcy, dziennikarze czy przodownicy pracy.
Tak, w 1953 roku, rozpoczęto prace nad Syreną, której głównym założeniem było wykorzystanie jak największej ilości elementów z Warszawy: koła, tarcze hamulcowe, amortyzatory, układ kierowniczy, elementy wykończenia wnętrza czy reflektory.
Ustalono również, że samochód powinien mieć przedni napęd, dwusuwowy silnik, spory bagażnik i mieścić od 4 do 5 osób. Początkowo zakładano zbudowanie samochodu na drewnianym szkielecie, na który nałożono płyty z dermatoidu. Tak powstało kilka pierwszych przedprototypów, z których pierwszy był gotowy 31 grudnia 1953 roku.
W kolejnym roku kontynuowano rozwój projektu. Ostatecznie zdecydowano się na blaszane nadwozie. W 1956 roku przygotowano już pełną dokumentację produkcyjną, a w 1957 roku zmontowano pierwsze sto samochodów. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1958 roku i trwała do czerwca 1983 roku.
1.01.1975 | Powstaje Iveco
Iveco, dziś należące do tzw. „wielkiej siódemki” producentów ciężarówek, jest firmą stosunkowo młodą. Powstała dopiero w 1975 roku, czyli kilkadziesiąt lat po pierwszych DAF-ach, ciężarowych Renault, Mercedesach czy Scaniach.
Gdyby Iveco powstawało od zera, nie miałoby łatwo w połowie lat siedemdziesiątych, kiedy szalał kryzys paliwowy. Na szczęście powołanie marki wyglądało nieco inaczej. Pod protektoratem Fiata doszło do połączenia kilku przedsiębiorstw: ciężarowej dywizji Fiata, Lancii, OM, Unic oraz niemieckiego Magirusa-Deutza.
Oferta Iveco była kompletna: od samochodów dostawczych, przez lekkie ciężarówki, skończywszy na ciągnikach siodłowych i ciężarówkach przygotowanych pod zabudowę specjalistyczną. W 1978 roku powstało Iveco Daily, które do dziś jest jednym z najważniejszych samochodów dostawczych na europejskim rynku.
2.01.2014 | Fiat przejmuje Chryslera
2 stycznia 2014 roku Fiat ogłosił kolejny krok w przejmowaniu Chryslera, które rozpoczęło się w 2009 roku. Początkowo Fiat przejął 20 procent amerykańskiej marki, a pakiet kontrolny uzyskano w 2012 roku. Włosi nie poprzestali na tym. Całkowite przejęcie Chryslera miało miejsce 2 stycznia 2014 roku, gdy pozostałe 41,5 procenta akcji zostało wykupione za 3,65 miliarda dolarów. Dało to możliwość założenia nowego koncernu. Fiat Chrysler Automobiles powstało 12 października 2014 roku. Swój pierwszy pełen rok działalności zakończyło, sprzedając 4,6 miliona samochodów.
3.01.1926 | Narodziny marki Pontiac
W połowie lat dwudziestych General Motors miało pokaźną gamę marek w swoim portfolio. Był Chevrolet, Oldsmobile, Cadillac, GMC, Oakland, LaSalle oraz oczywiście Buick, od którego historia koncernu się rozpoczęła. Zarząd General Motors zdecydował się na powołanie marki Pontiac, nazwanej na cześć indiańskiego wodza, który walczył z Brytyjczykami. Firma miała być tańszą alternatywą dla samochodów Oakland.
Kryzys gospodarczy końca lat dwudziestych spowodował zmiany w korporacji. Oakland został zamknięty w 1931 roku, a Pontiac stał się bardziej związany z Chevroletem, przez co można było obniżyć koszty jego produkcji.
Pontiac przez lata był samochodem dla statecznych kierowców, a pod względem technologicznym nie odbiegał od Chevroleta, jak miało to miejsce na samym początku działalności.
Firma pozostała przy życiu aż do kolejnego kryzysu gospodarczego, który dotkliwie okroił General Motors. W 2009 roku zakończono produkcję.
4.01.2011 | Zamknięcie marki Mercury
Po przejęciu kierownictwa przez syna Henry’ego Forda, Edsela, doszło do kilku zmian. W 1922 roku Ford kupił Lincolna, by móc rywalizować z najbardziej prestiżowymi samochodami konkurencji. Potrzebna była jeszcze marka pośrednia między tanim Fordem a drogim Lincolnem. W tym wypadku zdecydowano się na powołanie nowej firmy. Mercury’ego założono w 1938 roku. Ze względów wojennych początek nie był szczęśliwy, ale po zakończeniu działań w Europie i na Pacyfiku, przystąpiono do rozwoju.
Samochody były nieco droższe niż Fordy, na których bazowały, ale miały lepsze wyposażenie i nieco mocniejsze silniki. Przyłożono się również do modyfikacji stylistycznych, ale pod kątem technologicznym Mercury bazował na tańszym Fordzie. Rozwój marki trwał przez kolejne lata, a poważny regres nastąpił dopiero w nowym tysiącleciu, gdy z roku na rok udział na rynku spadał.
W 2000 roku sprzedano 359 tys. samochodów; w 2005 roku było to już 195 tys. aut. W ostatnim roku działania wynik spadł do 93 tys. pojazdów, co stanowiło 1% rynku. Oficjalne zakończenie działalności marki nastąpiło 4 stycznia 2011 roku.
5.01.1996 | General Motors ogłasza rozpoczęcie sprzedaży pierwszego samochodu elektrycznego
Wokół pierwszego elektrycznego samochodu General Motors, EV1, roztoczona jest aura spisku koncernów paliwowych, które zablokowały rozwój projektu.
5 stycznia 1996 roku General Motors ogłosiło, że jeszcze w tym samym roku wprowadzi na rynek swój elektryczny samochód. Co ciekawe, był to pojazd noszący logo General Motors, w odróżnieniu od innych samochodów koncernu, które otrzymywały logotypy marek powołanych lub zakupionych przez GM. EV1 miał być pokazem innowacyjności całego koncernu.
Prace nad modelem trwały już od końca lat osiemdziesiątych. Pierwszy pojazd koncepcyjny pokazano w 1990 roku, a prototypy pojawiły się w 1994 roku. Jesienią 1996 roku General Motors ogłosiło program leasingowy w Kalifornii i Arizonie, który trwał do 2003 roku. Wyprodukowano 1117 egzemplarzy modelu, który zyskał znakomite oceny użytkowników. Tym dziwniejsze było zakończenie programu w 2003 roku i masowe niszczenie pojazdów.
6.01.1973 | Mercedes-Benz 770K sprzedany za rekordową sumę
Mercedes-Benz 770K to najbardziej luksusowy niemiecki samochód swoich czasów, a zarazem pojazd reprezentacyjny Adolfa Hitlera i najbliższych współpracowników przywódcy III Rzeszy. Cechował się nie tylko majestatycznym wyglądem i świetnym wykończeniem, ale również znakomitym silnikiem o pojemności ponad 7.6 litra, który produkował 150 KM, a w połączeniu ze sprężarką, nawet 230 KM.
To właśnie taki samochód trafił na aukcję w styczniu 1973 roku jako pojazd Adolfa Hitlera. Licytacja zakończyła się rekordową sumą 153 tysięcy dolarów. Była to wówczas najwyższa kwota, jaką ktoś wydał na samochód.
Jako pojazd reprezentacyjny, ten egzemplarz miał wzmocnione nadwozie oraz podłogę o grubości 5,5-6 milimetrów, a szyby miały 40 mm grubości. Opancerzenie spowodowało wzrost masy do 4 ton i obniżyło prędkość maksymalną do 170 km/h.
Co ciekawe, po tygodniu od rekordowego zakupu okazało się, że jego użytkownikiem był prezydent Finlandii, a nie Hitler. Nie przeszkodziło to w osiągnięciu kolejnej rekordowej kwoty, gdy nabywca zdecydował się sprzedać go zaledwie pół roku później.