Kartka z kalendarza: 30 kwietnia – 6 maja
Zapraszamy do przeglądu wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
30.04.1948 | Debiut Land Rovera
Land Rover powstał jako angielski odpowiednik Willisa, jednego z najważniejszych pojazdów II wojny światowej. Wysoce mobilny, a zarazem lekki i prosty w konstrukcji samochód terenowy był potrzebny w odradzającej się po wojnie armii brytyjskiej, jak również jako pojazd użytkowy.
Pierwszy Land Rover został zaprezentowany 30 kwietnia 1948 roku na Amsterdam Motor Show. Samochód dysponował 51-konnym silnikiem 1.6 litra, ramową konstrukcją i aluminiowym nadwoziem. Już po dwóch latach wprowadzono 2-litrowy silnik benzynowy, a pod koniec produkcji pierwszej serii, w 1947 roku, 2-litrowego diesla. Historia
Land Rovera potoczyła się dalej – samochód był stale modernizowany, powstawały nowe wersje nadwoziowe. Ostatecznie produkcja zakończyła się w 1983 roku, a jego następcą był Defender, zachowujący spartański charakter poprzednika.
1.05. 1960 | Prezentacja Syreny Sport
Legenda polskiej motoryzacji. Najbardziej znany prototyp z czasu PRL-u. Piękność Bloku Wschodniego. Syrenę Sport możemy określać na wiele sposobów. To właśnie 1 maja 1960 roku, w Święto Pracy, samochód został zaprezentowany Polakom.
Z ideą Polski Ludowej Syrena Sport miała niewiele wspólnego. Był to dwudrzwiowy samochód pozbawiony większych walorów użytkowych. Za projekt odpowiadał legendarny Cezary Nawrot, Stanisław Łukaszewicz i Władysław Skoczyński. Auto było projektowane po godzinach pracy w FSO, jako inicjatywa własna konstruktorów. Mimo że Syrena Sport bazuje na płycie podłogowej zwykłej Syreny, wykorzystuje inny silnik o pojemności 0.7 litra i mocy 35 KM.
Projekt nigdy nie wszedł do produkcji, a jedyny prototyp, jaki powstał, został zniszczony w latach siedemdziesiątych. Szans na produkcję masową nie było. Lata sześćdziesiąte były erą Gomułki, który – w dużym uproszczeniu – uważał, że przeciętnemu Polakowi wystarczy komunikacja zbiorowa, rower lub Syrena.
2.05. 1918 | General Motors przejmuje Chevroleta
Chevrolet jest nieodzownie kojarzony z koncernem General Motors, jednak początki marki to czasy całkowitej samodzielności. Chevrolet powstał w Detroit, 3 listopada 1911 roku za sprawą Louisa Chevroleta i Williama Duranta. Już po 7 latach firma została przejęta przez General Motors.
Dziś Chevrolet jest jednym z najważniejszych marek w USA: sprzedaje się tam ponad milion samochodów. Kolejnymi ważnymi rynkami zbytu są Chiny i Brazylia. W Europie firma zakończyła sprzedaż kilka lat temu, by nie podgryzać Opla, który niedawno zmienił właściciela na francuski koncern PSA. Czy powrót Chevroleta do Europy jest możliwy?
3.05.1978 | Rozpoczęcie produkcji FSO Polonez
Rozpoczęcie produkcji Poloneza odbyło się 3 maja 1978 roku. Jak przystało na socjalistyczny ustrój – data uruchomienia produkcji musiała być związana ze świętem. Polonez był produkowany do 2002 roku, przechodząc przez ten czas szereg modyfikacji, które czyniły z niego samochód nieco nowocześniejszy, ale nigdy, nawet pod koniec produkcji, Polonez nie zatracił technologii z lat 40-tych. Dość napisać, że do końca miał zawieszenie piórowe na tylnej, napędowej, osi.
W 1978 roku była to jednak wielka premiera. Polonez wyglądał nowocześnie, początkowo z powodzeniem był eksportowany. Niestety, FSO, poza opłaceniem nowej stylizacji, nie mogło pozwolić sobie na inwestycję w stronę technologiczną. Zamiast fiatowskich silników DOHC, pod maskę Poloneza trafił układ napędowy z Fiata 125p. Podobnie było z zawieszeniem. Mimo swojej przestarzałej natury, model stał się legendą polskiej motoryzacji i doczekał się wyprodukowania 1 mln egzemplarzy w wielu wersjach.
4.05.1904 | Panowie Rolls i Royce się poznają
Rolls-Royce to bodaj najbardziej znana marka samochodów luksusowych na świecie. Synonim bogactwa i angielskiej klasy. Historia marki nie zaczęłaby się, gdyby 4 maja 1904 roku, w hotelu Midland w Manchesterze, nie doszło do spotkania Henry'ego Royce'a z Charlesem Rollsem. Charles Rolls zajmował się dystrybuowaniem automobili, natomiast Henry Royce był konstruktorem z krwi i kości, który w 1904 roku stworzył model Royce 10. Po spotkaniu obu Panów doszło do podpisania umowy, dzięki której wszystkie pojazdy wykonane przez Royce'a miały zostać sprzedane przez Rollsa pod marką Rolls-Royce. Tak w grudniu 1904 roku na salonie w Paryżu pojawił się pierwszy Rolls-Royce 10 hp.
5.05.1944 | Umiera Berha Benz – pionierka automobilizmu
Bertha Benz, żona Karla Benza, przyczyniła się nie tylko do rozwoju firmy męża. Jej dokonanie można ocenić szerzej – jako promocję automobilizmu w ogóle. W 1872 roku Bertha Benz postanowiła opuścić Mannheim, gdzie mieszkała i pojechać do swojego rodzinnego miasta, Pforzheim. Wraz z synami pokonała dystans 106 km, podczas którego musiała dokonać szeregu drobnych napraw. Droga zajęła jej cały dzień, ale ta historia była przełomowa dla motoryzacji – udowodniła praktyczne zastosowanie automobili. Co ciekawe – Bertha Benz zrobiła to bez wiedzy i zgody męża, a po udanej podróży po prostu go poinformowała telegramem.
Jej wyczyn zapisał się w historii. Jest pierwszą osobą, która pokonała taki dystans automobilem. Co ciekawe, podczas jazdy oskarżano ją o to, że jej powóz jest prowadzony przez diabła (ze względu na brak zaprzęgu konnego).
Bertha Benz zmarła 5 maja 1944 roku, dożywając 95 lat i zostawiając na świecie pięcioro dzieci. Jej mąż, Karl Benz, zmarł w 1929 roku.
6.05.1998 | Daimler przejmuje Chryslera
W 1998 roku doszło do połączenia dwóch koncernów. CEO Daimlera Jurgen Schrempp doszedł do porozumienia z Robertem Eatonem z Chryslera. I tak utworzono koncern Daimler Chrysler AG. Chrysler kosztował Daimlera 38 miliardów dolarów.
Właśnie za sprawą tego połączenia, Chryslery są tak bardzo związane z Mercedesem. Tyczy się to silników w Chryslerze 300C czy płyty podłogowej w modelu Crossfire. Połączenie nie wyszło na plus niemieckiej marce. W 2007 roku Daimler sprzedał Chryslera za 6 miliardów dolarów firmie Cerberus Capital Managment. Aktualnie Chrysler należy do koncernu Fiat Chrysler Automobiles.