Kartka z kalendarza: 28 stycznia – 3 lutego
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada na tym tygodniu.
28.01.1999 | Ford przejmuje Volvo
Od końca lat osiemdziesiątych Ford dokonywał zakupów w Europie. Najpierw przejął Jaguara i Astona Martina (1989 rok), a w 1999 roku zdecydował się na kolejny kosztowny krok. Tym razem wybór padł na dział samochodów osobowych marki Volvo, który wszedł w posiadanie Forda 28 stycznia 1999 roku za kwotę 6,45 miliarda dolarów. Był to kolejny krok w celu umocnienia swojej pozycji w segmencie premium. Z bardziej prestiżowych marek, Ford posiadał jedynie Lincolna.
Tak rozpoczęła się dziesięcioletnia historia rozwoju szwedzkiej marki przy użyciu technologii koncernu Forda. W tym okresie rozpoczęto produkcję pierwszego od dawna małego Volvo (Volvo C30), jak również wprowadzono całkiem nowe samochody we wszystkich segmentach: S40, S60, S70 czy C70, pierwsze coupe od początku lat 90. Volvo postawiło również na SUV-y, rozpoczynając produkcję XC90, a później mniejszego XC60.
Szwedzki producent pozostał w rękach Forda do marca 2010 roku, gdy firma została odsprzedana chińskiemu koncernowy Geely.
29.01.1932 | Pierwszy samochód GAZ
W budowie radzieckiej motoryzacji duży udział miał Ford, który zdecydował się sprzedać licencję na wytwarzanie swoich pojazdów w ZSRR, jak również brał udział w budowie zakładu GAZ-a w Gorki (dziś Niżny Nowogród), mieście położonym około 400 km na wschód od Moskwy.
Umowa między ZSRR, a Fordem została podpisana w 1929 roku, a w 1932 roku ukończono budowę nowego zakładu. Oficjalny start produkcji miał miejsce 29 stycznia 1932 roku, gdy zbudowano NAZ-AA, znanego później jako GAZ-AA. Była to wierna, licencyjna kopia Forda Model AA, czyli lekkiej ciężarówki produkowanej od 1927 roku w USA na bazie osobowego Modelu A.
Tak rozpoczęła się historia marki GAZ. Pod koniec 1932 roku zaczęto wytwarzać rosyjski samochód osobowy – GAZ A, licencyjnego Forda Model A. W 1936 roku został on zastąpiony modelem M1.
30.01.1920 | Powstaje Mazda
Początki marki Mazda sięgają 30 stycznia 1920 roku, gdy powołano do życia przedsiębiorstwo Toyo Cork Kogyo Co, zajmujące się produkcją maszyn do przemysłu motoryzacyjnego. Na pierwszy pojazd własnej konstrukcji firma musiała poczekać ponad dekadę. W 1931 roku zdecydowano się na produkcję. Była to riksza – trójkołowy motocykl z niewielką przestrzenią bagażową, który oferowano pod marką Mitsubishi. Taki stan rzeczy pozostał do 1936 roku.
W 1940 roku rozpoczęto prace nad pierwszym małym autem, które zostały przerwane przez działania wojenne. Na pierwszy samochód osobowy przyszło poczekać do 1960 roku, gdy Mazda wprowadziła na rynek model R360, należący do grona popularnych w Japonii kei-cars, czyli mikrosamochodów, które łączą w sobie niską cenę z niewielkimi, standaryzowanymi wymiarami i silnikami.
Mazda kontynuowała rozwój samochodów użytkowych, budując pickupy bazujące na rozwiązaniach z R360, jak również konstruując większe pickupy, takie jak B1500 pickup (1961 r.).
Dziś Mazda produkuje ponad 1,5 miliona samochodów każdego roku, co pozwala jej być w pierwszej dwudziestce największych producentów samochodów na świecie.
31.01.2003 | Premiera Mitsubishi Lancer Evolution VIII
Ostatni dzień stycznia 2003 roku był japońską premierą modelu Lancer Evolution VIII, który zastąpił produkowanego zaledwie od 2001 roku poprzednika. W porównaniu do niego, samochód wyróżniał się nieco odświeżonym pasem przednim, nową sześciobiegową przekładnią o krótkich przełożeniach (dostępną jako opcja) oraz ulepszonym napędem na cztery koła z udoskonalonym systemem kontroli trakcji.
Mitsubishi Lancer Evolution VIII trafił do sprzedaży w trzech wersjach (GSR, RS oraz RS z 6-biegową skrzynią), a producent przewidywał sprzedaż na poziomie 5 tysięcy egzemplarzy. Produkcja tej ewolucji trwała do 2005 roku. Po japońskiej premierze, Mitsubishi przygotowało samochód na europejski i amerykański rynek.
1.02.1968 | Powołanie marki Mitsuoka
Pozostajemy w temacie japońskiej motoryzacji, ale przechodzimy do nieco mniej znanej marki, która narodziła się 1 lutego 1968 roku za sprawą Susumu Mitsuoka. Od samego początku firma była związana z motoryzacją, ale nie zajmowała się z produkcją własnych pojazdów aż do 1981 roku. W 1982 roku pierwszy projekt został ukończony. Był to jednoosobowy, mały pojazd o wdzięcznej nazwie Bubu 501, wyposażony w niewielki silnik o pojemności 50 cm3, opakowany w nadwozie w kształcie przedziwnej kapsuły. Później było już tylko lepiej. Mitsuoka zaczęła produkować repliki, a następnie samochody wzorowane stylistycznie na brytyjskiej motoryzacji z lat 50. i 60.
Najbardziej znanym modelem jest bez wątpienia Viewt, którego front nawiązuje do klasycznych Jaguarów. Bazą produkowanego od 1993 roku samochodu jest Nissan Micra – najpierw K11, później nowszy, K12.
W swojej historii Mitsuoka miała nawet epizod z supersamochodem. Orochi, jak przystało na produkt tej marki, charakteryzuje się stylistyką nie do podrobienia, a za bezproblemowe działania odpowiada układ napędowy Toyoty. Od 2006 do 2014 roku budowano go w niewielkich ilościach. Szacuje się, że powstało około 400 egzemplarzy.
Dziś Mitsuoka nadal pozostaje w rękach rodziny założyciela i radzi sobie całkiem nieźle: prezentuje nowe modele m.in. wzorowane na klasycznym Morganie czy Corvette.
2.02.1923 | Rozpoczęto sprzedaż etyliny
Karol Kettering, znany amerykański wynalazca, za którego sprawą mamy m.in. elektryczny rozrusznik, w latach dwudziestych pracował nad zwiększeniem stopnia kompresji silników i eliminacji stuków. Wraz z Thomasem Midgleyem uznał, że dodatek tetraetyloołowiu pozwoli na zwiększenie liczby oktanowej paliwa i eliminację stuków. Tak powstałe paliwo nazwano etyliną, a jej debiut rynkowy miał miejsce 2 lutego 1923 roku na stacji w Dayton, w stanie Ohio.
Etylina była powszechnie stosowana przez kolejne dziesięciolecia. W Polsce sprzedawano ją aż do lat dziewięćdziesiątych, gdy została zastąpiona benzyną bezołowiową 94-oktanową.
3.02.1994 | Koniec produkcji Nysy
W 1958 roku w Nysie rozpoczęto produkcję samochodu dostawczego, który wraz z lubelskim Żukiem, stał się ważnym elementem polskiego krajobrazu motoryzacyjnego. Był wykorzystywany w służbach porządkowych, rolnictwie oraz przemyśle. Podobnie jak Żuk, bazował na rozwiązaniach FSO Warszawa.
Produkcja Nysy z roku na rok się zwiększała. Samochód otrzymywał nowe wersje nadwoziowe oraz modernizacje techniczne, w tym górnozaworowy silnik S-21. W 1969 roku doszło do pierwszej dużej modernizacji – tak powstała Nysa 521 i 522. To właśnie samochód w tej wersji nadwoziowej był produkowany w zasadzie do końca i nie doczekał się żadnej poważnej modernizacji stylistycznej.
Popularność Nysy spadała od lat osiemdziesiątych, a już po przemianach 1989 roku przestarzały samochód dostawczy kompletnie się nie sprzedawał. Produkcja z kilkunastu tysięcy pojazdów rocznie spadła do zaledwie kilku tysięcy. Produkcję zakończoną 2 lutego 1994 roku na samochodzie noszącym nr 380 575.
Po zakończeniu produkcji Nysy, fabryka nie zakończyła działalności. W Nysie produkowano Poloneza Trucka oraz montowano Citroena C15 i Berlingo. Produkcję samochodów zakończono w 2003 roku.