Kartka z kalendarza: 28 maja – 3 czerwca
Rocznice jakich wydarzeń z historii motoryzacji przypadają w tym tygodniu? Zapraszamy na krótki przegląd.
28.05.1937 | Powstaje Volkswagen
Historia Volkswagena rozpoczyna się na początku lat trzydziestych, gdy Ferdynand Porsche rozpoczął pracę nad projektem samochodu małolitrażowego na zlecenie firmy Zundapp. Tak powstał pierwszy prototyp – pierwowzór Garbusa. Później konstrukcja była rozwijana, a w 1933 roku Adolf Hitler zlecił zaprojektowanie pierwszego niemieckiego samochodu dla ludu. Porsche wykorzystał swoje poprzednie konstrukcje, a także rozwiązania podpatrzone u Tatry, prezentując w 1934 roku Typ 60, czyli prototypowego Garbusa.
Firma Volkswagen została założona 28 maja 1937 roku, a wdrożenie do produkcji Garbusa trwało jeszcze dłużej – pierwsze auta powstały w 1938 roku.
Aktualnie Volkswagen jest jedną z największych firm na świecie (szóstą według rankingu magazynu Fortune), kontrolującą marki Audi, Seat, Lamborghini, Bugatti, Porsche, Scania, Man czy Skoda.
29.05.1946 | Rozpoczęcie produkcji samochodu Frazer
Kaiser-Frazer powstało jako owoc współpracy dwóch ludzi – Josepha Frazera, pracującego dla największych amerykańskich koncernów motoryzacyjnych oraz przedsiębiorcy Henry'ego Kaisera.
Frazer, luksusowy model firmy Kaiser-Frazer, był pierwszym nowoczesnym powojennym amerykańskim samochodem. Wyróżniał się stylizacją oraz przestronnym wnętrzem.
Rocznica rozpoczęcia produkcji ma miejsce w tym tygodniu. Dokładnie 29 maja 1946 roku pierwsze egzemplarze opuściły fabrykę marki w stanie Michigan.
30.05.1939 | Maserati 8 CTF zwycięża w Indianapolis 500
Mimo że na amerykańskich wyścigach Indianapolis 500 prym wiodły nie tylko marki z USA, ale również europejscy producenci, to okres międzywojenny był zdominowany przez rodzimych producentów. Przełomem, będącym manifestacją siły europejskich inżynierów, był 1939 roku. 30 maja Wilbur Shaw zwyciężył w Indianapolis za sterami Maserati 8CTF, osiągając średnią prędkość, przekraczającą 185 km/h.
Jednoosobowy bolid włoskiej stajni dysponował rzędowym, ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 3-litrów i mocy około 365 KM. Tak znakomity współczynnik mocy do pojemności uzyskano za sprawą doładowania. Sam bolid ważył zaledwie 750 kg, dzięki czemu był piekielnie szybki, co udowodnił nie tylko w Indianapolis w 1939 roku, ale również w innych zawodach na Starym Kontynencie.
31.05.1929 | Ford zawiera porozumienie ze Związkiem Radzieckim
Ford był jedną z setek zachodnich firm, która pomagała unowocześnić gospodarkę ZSRR. W 1928 roku rozpoczęła się pierwsza pięciolatka, która poza likwidacją własności prywatnej, skupiała się na rozwoju przemysłu ciężkiego. 31 maja 1929 roku w Michigan podpisano umowę na budowę fabryki samochodów w Niżnym Nowogrodzie, gdzie miały powstawać Fordy A.
Była to transakcja wiązana, w wyniku której ZSRR odkupiło od Forda 72 tys. pojazdów wraz z pakietem części na obsługę serwisową przez 9 lat.
Tak powstała fabryka Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod, zwana w skrócie, tak jak jej produkty, GAZ. Pierwszy samochód opuścił zakład w styczniu 1932 roku i był to Ford-AA, którego produkowano pod nazwą NAZ-AA. Następne pojazdy nosiły już nazwę GAZ.
1.06.1934 | Powstaje Nissan
Historia marki Nissan rozpoczyna się od firmy Tobata Casting Co. Ltd. Pierwszy pojazd pojawił się w 1914 roku jako DAT, co odwoływało się do pierwszych liter nazwisk trzech inwestorów. W 1932 roku powstała marka Datsun, która produkowała początkowo niewielki samochód osobowy z silnikiem o pojemności 0.5 litra. Z kolei od 1 czerwca 1934 roku możemy mówić o Nissan Motor Co., gdy całkowitym udziałowcem firmy stała się firma Sangyo.
Nie oznaczało to, że Datsun znika. Od 1934 roku pod tą marką montowany jest angielski Austin 7s, a pierwszy samochód nazwany Nissan powstał w 1937 roku – był to Nissan Model 70. Od tego momentu małe samochody osobowe były nazywane Datsun, a duże – Nissan. Pierwszy Nissan był licencyjnym samochodem amerykańskiej marki Graham-Paige.
2.06.1970 | Ginie Bruce McLaren
Nazwisko McLaren kojarzymy głównie z marką supersamochodów oraz z niezwykle utytułowaną stajnią F1. Wszystko zaczęło się od Bruce'a McLarena, nowozelandzkiego kierowcy wyścigowego, który zaczął ścigać się już w wieku 14 lat.
Bruce McLaren rozpoczął od lokalnych wyścigów, by później brać udział w cyklu wyścigów Can-Am, jak również w zawodach Formuły 1. Swój zespół założył w 1963 roku, a pierwsze zwycięstwo w najbardziej prestiżowym cyklu wyścigowym miało miejsce w 1968 roku, podczas Grand Prix Belgii.
Bruce McLaren zginął w wieku 32 lat, 2 czerwca 1970 podczas testów na torze Goodwood, gdy jego bolid wypadł z toru i uderzył metalową barierę. Pojazd, który zaprojektował i w którym zginął, zapisał się w historii motosportu.
3.06.1864 | Urodził się założyciel marki Oldsmobile
W tym tygodniu przypada rocznica narodzin Ransoma E. Oldsa, jednej z najważniejszych osób w historii amerykańskiej motoryzacji. Olds urodził się 3 czerwca 1864 roku w miejscowości Geneva-on-the-Lak w stanie Ohio. Był synem kowala.
Raczkującą się motoryzacją zainteresował się bardzo wcześnie – już w 1894 roku stworzył pierwszy pojazd z napędem parowym, a dwa lata później zastosował napęd spalinowy. Eksperymentował również z silnikami elektrycznymi. Swoje starania zwieńczył założeniem firmy Olds Motor Vehicle w 1897 roku, a w 1901 roku rozpoczął produkcję samochodu Oldsmobile Curved Dash, który był pierwszym masowo produkowanym automobilem. W latach 1901-1907 wytworzono ich 19 tys. egzemplarzy. Już rok po zakończeniu produkcji, firma Ransoma E. Oldsa została przejęta przez General Motors i wchodziła w skład koncernu do 2004 roku.