Kartka z kalendarza: 27 sierpnia – 2 września
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
27.08.1877 | Narodziny Charlesa Rollsa
Jeden z założycieli marki Rolls-Royce, pionier automobilizmu i awiacji, Charles Rolls obchodziłby w tym tygodniu urodziny. Urodził się bowiem 27 sierpnia 1877 roku w Londynie i od młodzieńczych lat wykazywał zainteresowanie mechaniką. Dzięki dobremu pochodzeniu, już w 1896 roku, w wieku 18 lat, mógł sobie pozwolić na zakup pierwszego automobilu marki Peugeot. Jego fascynacja motoryzacja popchnęła go do uczestnictwa w klubach automobilowych we Francji i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu udało mu się poznać Henry'ego Royce'a, z którym wszedł w spółkę w 1904 roku. Tak narodziła się firma Rolls-Royce, która w grudniu 1904 roku wyprodukowała model 10 hp – inaugurujący tę legendarną markę.
W tym duecie – jednym z najbardziej znanych duetów w historii motoryzacji – Rolls zajmował się stroną techniczną. Konstrukcja pierwszych samochodów marki zależała głównie od jego decyzji. Royce zajmował się kwestiami biznesowymi.
Drugą wielką pasją Rollsa była awiacja. Zaczął od lotów balonem, ale już po wynalezieniu samolotu przez braci Wright, zdecydował się kupić maszynę ich pomysłu (1908 rok), którą intensywnie testował m.in. pokonując jako pierwszy człowiek w historii Kanał La Manche w dwie strony. Niestety, wielka pasja Rollsa okazała się dla niego tragiczna. W wieku 32 lat zginął podczas lotu.
28.08.1937 | Założenie Toyota Motor Corporation
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę założenia jednego z najważniejszych koncernów motoryzacyjnych, który zbudowano w oparciu o istniejące od 1926 roku Toyota Industries, zajmujące się produkcją maszyn przędzalniczych.
Historia produkcji samochodów rozpoczęła się na cztery lata przed ufundowaniem Toyota Motor Corporation. W 1933 roku, syn właściciela Toyota Industries, Kiichiro Toyoda przekonał ojca do inwestycji w produkcję samochodów, początkowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Pierwszy pojazd powstał w 1936 roku, a rok później zdecydowano się wydzielić osobną firmę. Tak rozpoczęła się historia Toyoty, która w ostatnich latach walczy z Volkswagenem o laur koncernu produkującego największą liczbę samochodów na świecie.
Przez kolejne dziesięciolecia Toyota rozwijała się nie tylko na rodzimym rynku, ale eksplorowała również inne rynki. Była pionierem napędu hybrydowego i jest dziś producentem wytwarzającym największą liczbę hybryd. Obecnie testujemy najnowszą odsłonę Priusa – prawdziwego bestsellera w swojej kategorii.
29.08.1885 | Opatentowano pierwszy motocykl – Daimler Reitwagen
Kolejną wielką rocznicą tego tygodnia jest data opatentowania pierwszego motocykla, pojazdu nazwanego Reitwagen, autorstwa dwójki legendarnych inżynierów – Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha, którzy zdecydowali się na wykorzystanie swojego nowego patentu – niewielkiego silnika spalinowego o mocy około 0,5 KM i pojemności 264 cm3, nazywanego potocznie „Zegarkiem Dziadka”. Jednostka napędowa została zamontowana do pojazdu przypominającego w swojej konstrukcji rower z dołączonymi bocznymi kółkami. Nad projektem pracowano jeszcze w 1884 roku, ale oficjalnie Daimler i Maybach otrzymali patent na tę konstrukcję 29 sierpnia 1885 roku.
Pojazd nigdy nie wyszedł poza studium prototypu, a pierwsza przejażdżka zakończyła się awarią – siedzisko zajęło się ogniem.
30.08.1937 | Narodziny Bruce’a McLarena
Nazwisko McLaren nieodzownie kojarzy się ze sportem motorowym, a od prawie trzech dekad, również z supersamochodami. Bruce McLaren, który jest odpowiedzialny za narodziny stajni wyścigowej, urodził się 30 sierpnia 1937 roku w Auckland w Nowej Zelandii, w rodzinie związanej z motoryzacją. Jego ojciec ścigał motocyklami, jednocześnie prowadząc warsztat samochodowy, co wpłynęło na zainteresowania młodego Bruce’a, który już w nastoletnim wieku zaczął brać udział w zawodach. Jego wyczyny zostały szybko zauważone i już po osiągnięciu pełnoletności uczestniczył w profesjonalnych zawodach w Nowej Zelandii. Jego kolejnym krokiem w karierze był wyjazd do Europy, by sprawdzić swoje umiejętności w Formule 1, w której zadebiutował w 1958 roku.
W 1963 roku założył McLaren Racing Team, który trzy lata później zadebiutował w F1. Pierwszego wyścigu nie udało się ukończyć ze względu na wyciek oleju, ale tak rozpoczęła się historia jednego z najbardziej utytułowanych zespołów wyścigowych. Do dziś McLaren zwyciężył 8 razy w kategorii konstruktorów, a jego kierowcy stawali się mistrzami w 12 sezonach. Sukcesy przyszły po tragicznej śmierci Bruce'a McLarena, który zginał na torze Goodwood w 1970 roku.
31.08.1869 | Mary Ward pierwszą osobą zabitą przez automobil
Mary Ward zapisała się w historii w sposób, w który z pewnością nie chciała. Mimo swojego zamiłowania do astronomii, nie odkryła niczego nowego w tej dziedzinie, ale stała się pierwszą osobą, która zginęła pod kołami samochodu.
Tragedia wydarzyła się podczas przejażdżki Mary Ward z jej kuzynami pojazdem o napędzie parowym. Pasażerka wypadła z ławki tuż przed przednie koła. Rozpędzony automobil przejechał po nieszczęśniczce, która poniosła śmierć na miejscu. Dochodzenie policji zakończyło się ustaleniem, że był to nieszczęśliwy wypadek i nikt nie został pociągnięty do odpowiedzialności.
Oczywiście nie wiemy, czy Mary Ward jest rzeczywiście pierwszą osobą, która zginęła pod kołami pojazdu parowego poruszającego się po drogach, ale to pierwsze dobrze udokumentowane wydarzenie tego typu.
1.09.1944 | Premiera Volvo PV444
Volvo PV444, podobnie jak model PV60, zostało zaprezentowane 1 września 1944 roku, podczas imprezy uświetnienia 18. rocznicy założenia marki Volvo.
Nowy model spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem, mimo zachowawczego projektu nadwozia. Już podczas debiutu klienci „rzucili się” do składania zamówień, mimo że pojazd nie był jeszcze gotowy. Produkcję rozpoczęto prawie 3 lata później, gdy konstrukcja została dopracowana.
Volvo PV444 zapisało się w historii marki jako pierwszy model produkowany ma wielką skalę. Do 1958 roku udało się wytworzyć prawie 200 tys. egzemplarzy, a po modernizacji, która zmieniła również nazwę modelu (na PV544), fabrykę opuściło kolejne 240 tys. samochodów.
Volvo PV444 zapisało się w historii motoryzacji nie tylko jako niezwykle wytrzymały pojazd, który zbudował opinie szwedzkiej marki za granicą, ale również jako wzór jeśli chodzi o bezpieczeństwo – tak pod względem konstrukcji nadwozia, jak i innowacyjnego zastosowania bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa.
2.09.1959 | Debiut Forda Falcona
Lata sześćdziesiąte to czas, gdy wielkie amerykańskie krążowniki miały się znakomicie. Nikt nie podejrzewał, że już w kolejnej dekadzie dojdzie do załamania się rynku paliwowego. Były to czasy, gdy duży sedan Forda, Galaxie, mierzył 5,4 metra. Mimo tego, na rynku coraz większe znaczenie miały znacznie mniejsze europejskie samochody. Amerykańskie koncerny postanowiły odpowiedzieć na zaczepki zagranicznej konkurencji, przygotowując samochody kompaktowe, co w amerykańskim wydaniu lat sześćdziesiątych oznaczało budowę 4,5-metrowych sedanów. Taka jest geneza pierwszego Forda Falcona, którego bazowym motorem był czterocylindrowy silnik 2.4 litra.
Nowy, niewielki jak na amerykańskie standardy, samochód stał się świetną propozycją na innych rynkach. Ford zdecydował się na produkcję w Australii, Meksyku, Kanadzie czy Argentynie. Ten model dobrze zadomowił się w Australii i Kanadzie. W USA produkowano go do 1970 roku, a Ford Australia początkowo wykorzystywał nazwę Falcon do produkcji amerykańskiego modelu, a później wytwarzając samochody własnej konstrukcji, jak również produkty europejskiego oddziału Forda. Historia modelu w Australii zakończyła się w 2016 roku.