Kartka z kalendarza: 26 marca – 1 kwietnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w nadchodzącym tygodniu.
26.03.2008 | Tata przejmuje Jaguara i Land Rovera
Dziesięć lat temu Ford poinformował o sprzedaży Jaguara i Land Rovera indyjskiemu potentatowi, Tata Group. Kwota transakcji opiewała na astronomiczne 2,3 miliarda dolarów. Pod nowym zarządem Jaguar Land Rover radzi sobie bardzo dobrze. Ostatnie lata upłynęły na rozbudowie fabryki w Halewood, rozpoczęciu produkcji w Chinach za sprawą spółki joint venture z Chery Automobile oraz wypuszczeniu kilku udanych modeli, o których mogliście przeczytać na naszych łamach.
Już w 2009 roku rozpoczęto sprzedaż całkowicie nowego Jaguara XJ, a w ciągu ostatnich dwóch lat Jaguar zaprezentował modele F-Pace i E-Pace. Land Rover również odświeża i poszerza gamę modelową, czego najlepszym przykładem jest Range Rover Evouqe.
27.03.1952 | Zmarł założyciel marki Toyota
Założyciel marki Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda zmarł 27 marca 1952 roku w wieku 57 lat. Produkcję samochodów rozpoczął przy pomocy ojca, Sakichi Toyody, wynalazcy i przedsiębiorcy produkującego maszyny dla przemysłu włókienniczego. Zafascynowany amerykańską motoryzacją Kiichiro Toyoda rozpoczął prace nad własnym samochodem. Ziszczeniem jego marzenia była Toyota A1, która powstała w 1931 roku. W 1937 roku założył natomiast Toyota Motor Corporation. Dziś jest to największy producent samochodów; w 2016 roku wyprodukował 10,2 miliona samochodów.
Toyota do dziś wykazuje innowacyjne podejście do motoryzacji, czego przykładem jest silny nacisk na rozwój hybryd. Flagowym przedstawicielem jest produkowana od 1997 roku Toyota Prius, którą niedawno testowaliśmy dla Was. Zainteresowani starszymi modelami marki mogą zerknąć do artykułu przedstawiającego dziesięć Toyot, które najprawdopodobniej chcielibyście mieć w swoim garażu.
28.03.1913 | Pierwszy samochód marki Oxford opuszcza fabrykę
Dokładnie 105 lat temu rozpoczęła się produkcja samochodów osobowych w fabryce w Oxfordzie. Był to pierwszy zakład produkujący seryjnie pojazdy w Wielkiej Brytanii.
Historia marki Morris rozpoczęła się 28 marca 1913 roku, gdy fabrykę w Oxfordzie opuścił pierwszy automobil, zwany tak samo jak miasto jego pochodzenia. Pojazd był wyposażony w jednostkę o pojemności nieco ponad 1 litr.
Przez ponad wiek z fabryki wyjechało przeszło 11 milionów pojazdów różnych marek: Morris, Austin Healey, MG, Rover czy Triumph. Dziś w tym miejscu produkuje się samochody MINI w kilku wersjach, w tym cabrio, o którym swego czasu pisaliśmy.
29.03.1927 | Przekroczenie bariery 320 km/h na lądzie
Nieustraszony kierowca Sir Henry Segrave zapisał się w historii jako pierwszy człowiek, który osiągnął prędkość 320 km/h (200 mil/h) na lądzie. Rekord został ustanowiony w USA, na torze Daytona, w angielskim samochodzie wyścigowym Sunbeam 1000 HP przygotowanym z myślą o tym wydarzeniu.
Pod smukłym nadwoziem kryły się dwa silniki lotnicze o pojemności 22,4 litra marki Sunbeam. Łączna moc jednostek wynosiła około 900 KM, a pojazd ważył 4 tony. 29 marca 1927 Sunbeam 1000 HP osiągnął 327,97 km/h, pobijając tym samym poprzedni rekord, wynoszący 281,44 km/h i należący do Malcolma Campbella i jego bolidu Napier-Campbell Blue Bird.
30.03.1998 | BMW przejmuje Rolls-Royce'a
W 1998 roku BMW było już w posiadaniu Rovera i Land Rovera, ale ekspansja na Wyspy Brytyjskie trwała dalej. 30 marca ogłoszono, że za kwotę 572 milionów dolarów firma przejmuje prawa do produkcji Rolls-Royce'a. Produkcja samochodów w ramach nowej spółki, Rolls-Royce Motor Cars, rozpoczęła się w 2003 roku.
Aktualnie w ofercie marki znajduje się model Ghost, Dawn, Phantom i Wraith, którego mieliśmy przyjemność testować.
31.03.1932 | Pierwszy silnik V8 Forda
Silnik V8 to ikona amerykańskiej motoryzacji. Ośmiocylindrowa jednostka w układzie V po raz pierwszy w historii Forda pojawiła się w 1932 roku. Premiera silnika miała miejsce w ostatni dzień marca, a pierwszym samochodem, jaki go wykorzystywał był Ford Model 18.
Motor miał 3,6-litra pojemności i 65 KM. Jednostka okazała się być wydajna, łatwa w naprawach i ze względu na projekt pozwalający na w miarę tanią produkcję, szybko upowszechniła się na rynku. Silniki z rodziny flathead były na amerykańskim rynku do 1953 roku i doczekały się wielu modyfikacji, a dziś są wręcz kultowe, szczególnie w świecie hot rodów.
1.04.1997 | Rozpoczęcie produkcji Poloneza Caro Plus
Produkowany od 1978 roku Polonez otrzymał w swojej historii kilka modernizacji, z których najpoważniejszą było wprowadzenie modelu Caro w 1991 roku. Ostatnim wcieleniem tego modelu był model Caro Plus, który zaprezentowano 21 marca 1997 roku, a pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej 1 kwietnia. Był to lekko odświeżony, dobrze znany Polonez Caro. Zmianie uległo wnętrze (nowa deska rozdzielcza), pojawiła się nowa atrapa chłodnicy i blenda na tylnej klapie. Nieznacznie zmodyfikowano również silnik i poprawiono wyposażenie standardowe, dodając wspomaganie kierownicy.
Zabiegi rewitalizujące przedłużyły życie Poloneza do 2002 roku.